Suriye Halep Bölgesi’nde bir lojistik üs kurulmasının Türkiye lojistik sektörüne fayda sağlayıp sağlamayacağı konusunda görüş alış verişinde bulunulmak amacıyla, Dış Ticaret Müsteşarlığı Anlaşmalar Genel Müdürlüğü ev sahipliğinde 21 Nisan 2010 tarihinde Ankara’da bir toplantı gerçekleştirildi.
Toplantıya Dış Ticaret Müsteşarlığı Anlaşmalar Genel Müdürlüğü yetkilileri ile UTİKAD’ın yanı sıra, Kara Ulaştırma Genel Müdürlüğü, Denizcilik Müsteşarlığı, TCDD, UND, RODER, Mersin Ticaret Odası ve Akdeniz İhracatçılar Birliği yetkilileri katıldı.
Toplantıya katılan tüm yetkililer ilgili proje hakkındaki görüşlerini müsteşarlık yetkilileri ile paylaştı.
Konu hakkında Dış Ticaret Müsteşarlığı ile paylaşılan UTİKAD görüşü:
"Son yıllarda Suriye ile ticaret potansiyelimizin her geçen gün artmakta olduğu görülmekte olup, özellikle iki ülke arasında vizelerin kalkması ile dış ticaret hacmimizin daha da ivme kazanacağı düşünülmektedir.
Suriye’nin ithalat ve ihracat yaptığı ülkeler arasında bazı Avrupa ülkeleri ile Çin Halk Cumhuriyeti’nin önemli yer tuttuğu görülmektedir. Gerçekleştirdiği ithalatta makine aksamı, otomotiv (binek araçlar), gıda, canlı hayvan, metal ürün grupları ile sanayi kimyasalları önemli yer almaktadır. İhracat kalemlerine baktığımızda ağırlıklı olarak ham petrol, pamuk, bazı tekstil ürünlerinin yanı sıra meyve ve sebzenin olduğu görülmektedir.
Yukarıda çok kısa olarak değerlendirilen ülkenin dış ticaret potansiyelini göz önünde bulunduracak olursak, yakın komşumuz Suriye’nin Halep bölgesinde bir lojistik merkezin kurulması ile bu ülkenin gereksinimi olan çeşitli modlardaki taşımalarda, Türk firmalarının pazardan pay alması ve Türkiye’nin transit ülke olarak kullanılması kaçınılmaz olacaktır.
Ayrıca gelecekte İran, Rusya ve Çin Halk Cumhuriyeti’nden Suriye’ye yapılacak taşımalarda da bu Lojistik Merkezinin kullanımı düşünülecek olursa, Türkiye’nin de Van-Kurtalan-Mardin güzergahı ile Kapıköy-Horosan parkurlarının demiryolu inşası ile irtibatlandırılmasının uygun olduğu görüşlerimiz içersindedir.
Anılan Lojistik Merkezde demiryolu ve karayolu yükleme-boşaltma rampaları ile konteynır, vinç vb. ekipmanların ve geniş alan sahaların alt yapıda sağlanması, firma ve acentaların konuşlanabileceği mekanların da tesisi gerekli ve uygun olacağı düşünülmekte olup, öngörüşlerimiz olarak yukarıda ifade etmeğe çalışılan hususlara ilaveten, önümüzdeki günlerde yapılması planlanan ortak çalışma grubu toplantıları içersinde daha detaylı fikirlerin oluşturulacağı da kuşkusuzdur. "