Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın danışmanı Prof. Dr. Mustafa Karaşahin, Ulaştırma Bakanlığı bünyesindeki Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü'nün, Kara İşletmesi Genel Müdürlüğü ve Demiryolu İşletmesi Genel Müdürlüğü olmak üzere ikiye ayrılacağını, ayrıca, Kaza Araştırma Kurulu kurulacağını söyledi
Ulaştırma Bakanlığı, gerek modal sektörlerin (kara, deniz, demir ve hava) gerekse AB’ye uyum sürecinin gerektirdiği yasal ve yapısal değişim sürecine giriyor.
Tüm modların şikayet ettiği çok başlılık ve bürokratik engelleri azaltın baskısı, Ulaştırma Bakanlığı’nda bazı genel müdürlükler ile onları bağlayan yasa, tüzük ve düzenlemelerde değişliği başlattı.
Özellikle demiryolu modunun yasal ve yapısal değişiklik talepleri bu süreçte öne çıktı.
Demiryolu Taşımacılığı Derneği'nin (DTD) düzenli gerçekleştirmeye başladığı üye toplantılarından bu yılın ikincisini 25 Mart 2010 Perşembe günü gerçekleştirdi.
Toplantıya Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın danışmanı Prof. Dr. Mustafa Karaşahin de katıldı.
Toplantının açılışını yapan DTD Yönetim Kurulu Başkanı Mete Tırman’ın, “sektör olarak bugüne kadar sorunlarımızda Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü’nü muhatap aldık, ama bir çözüme ulaşamadık. Bundan sonra doğrudan Ulaştırma Bakanlığı düzeyinde temsil ve kabul görmek istiyoruz” sözleri dikkat çekti.
Ardından söz alan Prof. Dr. Mustafa Karaşahin, toplantıda bir konuşma yaparak, demiryolu yasası konusundaki son gelişmeler ve demiryolunun yeniden yapılanması ile ilgili hukuki düzenlemeler hakkında sektörü bilgilendirdi.
TCDD’nin tekel konumunda olduğunu hatırlatarak sözlerine başlayan Karaşahin, TCDD’nin altyapı ve işletme olmak üzere ikiye bölüneceğini söyledi. Karaşahin, lokomotif ve vagonları olan özel sektör şirketlerinin işletme hakkına sahip olacağını kaydederek, “özel sektör kurumları, bu yasama dönemi veya en geç diğer dönemde çıkması beklenen Demiryolu Yasası’na göre, YİD modeliyle altyapı inşa edebileceği gibi, bazı hatlarda işletme hakkını da alabilecek” dedi.
Bunun için Ulaştırma Bakanlığı yapısında bazı değişikliklerin yapılacağını belirten Karaşahin, “Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü ikiye ayrılacak. Karayolu İşletmesi Genel Müdürlüğü ve Demiryolu Ulaştırması Genel Müdürlüğü olacak. Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü bünyesinde demiryolu için sadece 1 kişi görev yapıyor. Yapılacak düzenlemenin sektörün sorununu çözeceğini umuyoruz” diye konuştu.
Karaşahin, yolcu taşımacılığının da göz ününde bulundurulduğunda, gelecekte birden fazla altyapı işletmesinin doğabileceğini de dile getirdi.
Muayene ve denetimlerin artacağını vurgulayarak, kaza istatistiklerinin toplanacağını, kazaların önlenmesi için de gerekli yasal düzenlemelerin yapılacağının altını çizen Karaşahin, bu amaçla Kaza Araştırma Kurulu kurulacağına söyledi.
Karaşahin, Ulaştırma Bakanlığı’nın bundan sonra onay makamı olacağını da vurguladı.
TCDD’nin altyapı ve işletme olmak üzere ikiye ayrılması ve Demiryolu Yasası’nın çıkmasının ardında, özel sektörün işletmeci olmasıyla birlikte uygulamalarda hukuki sorunların artabileceğine dikkat çekti.
DTD üyelerinin Demiryolu Yasası çıkmadan önce sektör taraflarının da bilgisi ve önerisiyle şekillenmesi gerektiği yönündeki taleplerinin dikkate alınacağını belirten Karaşahin, taleplerini kendisine ayrıca yazılı olarak bildirmesi önerisini de kabul etti.
Demiryolu Yasası’nın ek yönetmelikler çıkmadıkça kendilerine işletme hakkı tanımadığını Prof. Dr. Karaşahin’e hatırlatan sektör temsilcileri, gerekli yasal düzenlemelerin bir an önce yapılmasını istediler.
Mete Tırman, tehlikeli maddelerin yurtiçi taşımacılığında gerekli hukuki ve teknik düzenlemeleri yürürlüğe girmemiş olmasından dolayı, Türkiye’nin tehlikeli bir durumla karşı karşı olduğunu vurguladı.
Tırman, 2011 yılı başına kadar yapılacak olan karayolu ile tehlikeli madde taşımacılığının çok riskli olacağını da hatırlattı.
Kaynak: LH