Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / SANDALCI: TÜRKİYE, DEMİRYOLUNA YATIRIM YAPMALI

SANDALCI: TÜRKİYE, DEMİRYOLUNA YATIRIM YAPMALI

SANDALCI: TÜRKİYE, DEMİRYOLUNA YATIRIM YAPMALI17.03.2010

Balnak Genel Müdürü Kosta Sandalcı,: Satışlardaki düşüşe rağmen 2008’e nazaran sonuçlarımızda %30’a varan artış yaşadık.

Türkiye’nin 10-15 sene içerisinde taşımacılıkta kabuk değiştireceğini belirten Sandalcı, “Karayolu gene vazgeçilmez durumda olacaktır ama onun yanında demiryolu fevkalade ön plana çıkacaktır” dedi.
Sandalcı, Avrupa Birliği(AB) şemsiyesi altında Türkiye’nin karayolu taşımacılığının raylı sisteme taşınması hususunda yürütülen bir proje olan Cream Projesi’nde Türkiye’yi Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD)ve Balnak olarak iki kuruluşun temsil ettiğini dile getirdi. Cream projesinde bürokratik işlemlerin uzun sürmesinden dolayı sonuç almanın zor olduğunu anlatan Sandalcı, Atatürk döneminde Türkiye’de demiryolu yatırımı olduğunu, ancak daha sonra durduğunu belirtti. Atatürk döneminden sonra bütün kaynakların karayoluna aktığına dikkati çeken Sandalcı, şöyle konuştu:
“ Türkiye şuanda Avrupa’nın en güçlü filosuna sahip. Ama Avrupa artık “DUR” diyor. Vizeleri, kotaları, sürücü yasaklarını koyuyor. Bu bir sürü engelin arkasında olan da sistemin raylı sisteme geçişi için bir gösterge. AB’de Cream Proje’sinde Türkiye’yi bu konuda teşvik ediyor. Ama biz hala uyanmadık.
Diyor ki, ‘yenile hatlarını, ilave hatlar yap. Halkalı’yı lojistik köy şekline getir. Oraya kombine taşımacılığı mümkün kılabilecek tesisatsı kur. Ana yük taşıma kısmını demiryolu kat etsin. Ondan sonra da kısa mesafelerini de karayolu yapsın’. Ama biz bunu hala görmüyoruz. Cream Projesi’nde TCDD aşağı yukarı 1 milyon avroya yakın bir proje sundu. Bunun da 300bin kısmını aldı. Bu proje devam edecektir.”
Türkiye’de zihniyetin “karayolculuk” olduğunu vurgulayan Sandalcı, “Devlet demiryollarında şuanda yeniden yapılandırma çalışmaları var. Ben eminim önümüzdeki 10-15 sene içerisinde Türkiye,taşımacılıkta kabuk değiştirecektir. Karayolu yine vazgeçilmez durumda olacaktır ama onun yanında demiryolu fevkalade ön plana çıkacaktır” dedi.
Kosta Sandalcı, Cream Projesi’nde Halkalı ile Benelüks ülkeleri arasında çok büyük bir hat olduğunu ve bu hat için aşağı yukarı 700bin adet tırın İpsala, Hamzabeyli ve Kapıkule’yi terk ettiğini dile getirerek, “700bin TIR’dan yalnız %1’inidemiryoluna kazandırsak karşılıklı Halkalı ve Rotterdam arasında günde iki tren işletebilirdik” şeklinde konuştu.
Sorunlardan bir tanesinin de maliyet olduğunu ifade eden Sandalcı, Cream Projesi’nde sorunlar çözüldüğü anda Balnak olarak özel bir vagon yatırımı yapabileceklerini veya tren işletmeciliğine girebileceklerini söyledi.
“Masraflarımızı ortalama %25 civarında düşürdük”
Sandalcı, şirketlerinin operasyonlarına ilişkin ise, ekonomik krizden Balnak olarak etkilendiklerini, ancak krizi çok iyi bir şekilde yönettiklerini ve sonuçlarını 2008’e nazaran iyileştirdiklerini anlattı.
Sektörde kriz sebebiyle ciroların azaldığını belirten Sandalcı, Balkan’ta da satışların aşağı yukarı %10 seviyelerinde düştüğünü bildirdi. Sandalcı, satışlardaki düşüşe rağmen 2008’e nazaran, sonuçlarında %30’a varan artış yaşadıklarını dile getirerek, şunları kaydetti:
“Biz de masraflarımızı kontrol altına aldık. Akla gelen her türlü kalemde %5-50 arasında tasarruf sağladık. Biz krizden alnımızın akıyla çıkıyoruz. Masraflarımızı ortalama %25 civarında düşürdük. Ekonomik kriz sürecinde ziyaret ettiğim şirketler de durum benzerdir. Ekonomide bir aksama olursa, çarklar kendi kendien dönebilecek şekilde organize olabiliyor.”
Sektörde aşırı borçlanma yüzünden daha önceki dönemleri iyi geçimiş olan şirketlerin bankaların kredileri geri çağırmasıyla çok sıkıştıklarına dikkati çeken Sandalcı, krizin en büyük tesirinin likidite sıkıntısı olduğunu vurguladı.
Sandalcı, Balnak’ın krize güçlü bir şekilde girdiğini ve en ufak bir likidite sıkıntısı yaşamadıklarını ifade ederek, banka borçlarının da yok denecek kadar az olduğunu bildirdi. Müşterilerinden kaynaklanan kısıntılar sebebiyle lojistik ve iç nakliye bölümlerinde istihdam sayısında %10-15 civarında bir azalma olduğunu belirten Sandalcı, “ En büyük müşterilerimiz iş hacimleri %40-60 oranında azalıncadomino taşı gibi bu bize yansıdı. Ama düşürdüğümüz rakam kadar, yaklaşık %10 kadar istihdam yaratmayı düşünüyoruz” diye konuştu.
Kaynak: Ambar