Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Karayolu / SURİYEYE TANINAN AYRICALIK TAŞIMACILARI İSYAN ETTİRDİ

SURİYEYE TANINAN AYRICALIK TAŞIMACILARI İSYAN ETTİRDİ

SURİYEYE TANINAN AYRICALIK TAŞIMACILARI İSYAN ETTİRDİ02.03.2010Uluslararası standard 18.75 metre iken Suriye’ye 23.75 metre arasında olan araçlarla oto taşıma hakkı tanınması, yerli araç taşımacılarını isyan ettidi.

Türkiye’nin krizden dolayı dış ticareti, toplam dış ticaretine oranla en çok AB ülkeleri ile azaldı. Diğer yandan, Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkeleri arasındaki dış ticaret hacmi arttı. Uluslararası karayolu nakliye adetleri de bu gelişmeden paralel yönde etkilendi.

Türkiye ile özellikle Suriye ve Kuzey Irak arasında dış ticaret artışı araç taşımacılığına da yansıdı. 2009’da hızlanan bu süreçte Suriye – Türkiye arasında vize işlemlerinin kalkması, Suriye’nin Türkiye için Ortadoğu yönlü taşımalarda çıkış kapısı olması yoğun ikili işbirliklerini de getirdi. Bu çerçevede geçtiğimiz günlerde yeni bir protokol imzalandı.

Ancak, Araç Lojistikçileri Derneği (ARLOD), 18 – 19 Şubat 2010’da Ankara’da yapılan Karayolu Taşımacılığı Teknik Konisyon toplantısının sonunda imzalanan protokol ile karar altına alınan Sınır Kapısı’ndan çıkış – giriş yapmak üzere Türkiye üzerinden transit geçiş şartlarına itiraz ediyor.

Protokole göre; azami uzunluğu 18.75 metreyi geçmeyen oto taşıyıcılarının mütekabiliyet ilkesi çerçevesinde herhangi bir özel izin belgesi almaya gerek kalmadan taşıma yapabilmesi, azami uzunluğu 18.75 metre ile 23.75 metre arasında olan oto taşıyıcıların ise 31 Aralık 2011 yılına kadar mütekabiliyet ilkesi çerçevesinde özel izin belgesi alarak Irak’a yönelik olarak Habur Sınır Kapısı’ndan çıkış – giriş yapmak üzere Türkiye üzerinden transit geçiş yapabilmesi, karar altına alındı.

ARLOD Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Ağaçlı, 5 – 6 Ağustos 2009’da imzalanan Türkiye – Suriye Ulaştırma Karma Komisyon Toplantısı Protokolünün uygulanması hakkında sorun yaşadıklarını, Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü’ne (KUGM) sorunu aktarmalarına karşın bir türlü çözüm bulamadıklarını kaydetti.

Bakanlık yetkilileri ARLOD’un
taleplerini neden dikkate almadı?
Suriyeli yetkililerin söz konusu protokole, doğrudan oto taşımacılığı amacıyla katıldıklarını belirttiklerini, ancak ARLOD’un taleplerinin Bakanlık yetkili birimlerince dikkate alınmadığını kaydeden Adnan Ağaçlı, dolayısıyla toplantıyı terk ettiklerini ve sorunlarının çözüme ulaşmayıp, Suriye’nin lehine alınan kararla devam ettiğini vurguladı. Ağaçlı, Ulaştırma Bakanlığı yetkililerinin ARLOD’un taleplerini neden dikkate almadıklarını bir türlü anlamdıklarını ifade etti.
 
Neden ulsulararası araç uzunluğu
standardı Suriye’ye uygulanmıyor?
ARLOD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcı Hakan Albayrak da söz alarak, alınan kararın ve uygulamanın yanlış olduğuna dikkat çekti. Albayrak, “Biz Suriye’ye transit taşıma yapılmasın demiyoruz. Bize uygulanan regülasyon diğer ülklere de uygulansın, eğer bir yaptırım varsa bu da mutakabiliyet esasına göre yapılsın” dedi.  
Uluslararası oto taşıma araç standardının 18.75 metreye ayarlandığını, tüm ülkelerin buna uyduğunu, AB yasalarının da bu yönde olduğunu hatırlatan Albayrak da Suriye’ye tanınan ayrıcalığı anlamadıklarını söyledi.

Albayrak, Kuzey Irak pazarının büyük olduğunu, iki yıl içinde de doyuma ulaşacağını, bu pazara yöneklik taşımaları şimdi yapamazlarsa, daha sonra yapmalarının ülke için bir getirisi kalmayacağını da dile getirdi.

TÜVTURK engleli
Suriye’den Türkye’ye giriş yapan 23.75 metre uzunluğundaki araçların trafikte sorun çıkaracağına dikkat çeken Adnan Ağaçlı ise, uygulamanın haksız rekabete yol açacağını ve Kuzey Irak yönlü taşımalarda Pazar kaybı yaşayacaklarını söyledi.

Ağaçlı, sorunu aşmak için kendilerinden de 23.75 metre uzunluğunda araç kullanmaları istendiğini, ancak bunun özllikle TÜVTURK’ün muayene sisteminden, AB yasaları ve  mevcut filo yapılarından dolayı mümkün olmadığını belirtti.

Protokolde mutakabiliyet ilkesinin gözetileceği vurgulansa da yerli oto taşıyıcı firmaların ilgili kanun gereği, azami uzunluğu 18.75 metrede kalacaklarının altını çizen Ağaçlı, bunun sebebini şöyle açıkladı:
“Bu anlada, KUGM’nun regülasyon değişikliği müsaadesi hususunda, yerli oto taşıyıcısı araçlara azami uzunluğu 18.75 metre ile 23.75 metre arasında oto taşıyıcılığı yapabilmeleri için TÜVTURK istasyonlarından araç muayeneden geçebilmesi anlamında gerekli müsaadenin temin edilmesi ve bir yıl içerisinde muayene süresi dolacak olan araçlara da gerekirse bu konu ile ilgili olarak, TÜVTURK istasyonlarından muayene için izin verilmesinin sağlanması gerekiyor.”

ARLOD oto taşıyıcı römorklara ait gabari uygulaması, yetki belgesi almanın ve yenilemenin şartları, elektronik takograf cihazının aksayan yönleri, senelik geçici yol belgesi geçici plaklalarla ilgili olarak yeni Karayolu Taşıma Yönetmeliği ve Karayolları Trafik Yönetmeliği’nde gerekli değişiklik ve iyileştirme talebini de yineledi.

 
ARLOD 5. Olağan Genel Kurul toplantısı yapıldı
Araç Lojistikçileri Derneği (ARLOD) 5. Olağan Genel Kurul toplantısı yapıldı. Adnan Ağaçlı yeniden yönetim kurulu başkanı olurken, Hakan Albayrak ve Osman Küçükertan yönetim kurulu başkan yardımcıları, Anıl Güleç genel sekreter ve Ceren Eker Buyruk ise sayman seçildiler.
 
Kaynak: LH
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr