Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / KONTEYNERDE SAFLAR BELİRLENİYOR

KONTEYNERDE SAFLAR BELİRLENİYOR

KONTEYNERDE SAFLAR BELİRLENİYOR24.02.2010

2008’in ilk dokuz ayında 5,3 milyar dolar kar eden 22 konteyner operatörünün geçen yılın ilk dokuz ayındaki kayıpları 11 milyar doları buldu.

2008’in ilk dokuz ayında 5,3 milyar dolar kar eden 22 konteyner operatörünün geçen yılın ilk dokuz ayındaki kayıpları 11 milyar doları buldu. Drewry Shipping yıl sonundaki zararın 20 milyar dolara ulaşmış olabileceğini belirtiyor.

Deniz taşımacılığında 2009’da en çok kaybeden konteyner armatörleri oldu. 22 konteyner operatörü yılın ilk üç çeyreğindeki bilançolarını açıkladı ve kayıp 11 milyar dolar olarak deftere yazıldı. Sadece 16 şirketin zararı ise 9 milyar doları buluyor. MSC, CMA CGM, Orient Overseas, Hamburg Sud, United Arab Shipping ve Pacific International ‘ın kayıplarının da 2 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Maersk Line, Hapag-Lloyd, China Shipping, K Line ve NYK gibi oparatörlerin bulunuğu 16 şirketin aynı dönemdeki iş hacimleri % 40 düşerek 94 milyar dolardan 56 milyar dolara geriledi.

Geçen yıl süresince 370 bin TEU taşıma kapasitesine sahip 200 konteyner gemisi hurdaya satıldı. Alphaliner verilerine göre halen mevcut filonun % 11.4ü yani 1,44 milyon TEU’luk bir kapasite laid up yapılmış. Ancak piyasadaki arz fazlası devam ediyor. Bu yıl filoya 1,54 milyon TEU taşıma kapasitesine sahip yüzlerce geminin filoya katılması bekleniyor. 20 büyük konteyner operatörünün aktif kapasiteleri geçen yıla göre % 2,4 küçüldü.

En büyük operatörlerin boşta bekleyen gemilerinin kapasitesi bir yıl öncesine göre iki katından fazla artarak 743 bin TEU’ya ulaştı. Bu da aktif filolarının % 6.9’u anlamına geliyor.

Avrupa firmaları destekliyor

London merkezli araştırmacılık şirketi Drewry Shipping Consultants, konteyner piyasasındaki 20 büyük şirketin geçen yılki toplam kaybının 20 milyar dolara ulaştığını tahmin ediyor. Marketteki ani çöküş küçük oyuncuların elenmesine neden oluyor. Alphaliner, geçen yıl küçük ölçekli yedi şirketin piyasadan çıktığını belirtiyor.

Bunlardan biri de İspanya merkezli Contenemar’dı. Konteyner marketindeki çöküşü tanımlayan Avrupalı düzenli hat operatörler birliği direktörü Chris Bourne ”Daha önce buna benzer bir şey görmemiştik. Konteynerleşmenin başladığı 1960’dan beri en kötü durumla karşı karşıyayız” diyor. Diğer taraftan geçen yıl Avrupa’da denizcilik sektörü, devletler ve bankalar tarafından onlarca milyar euro sağlanarak desteklendi. Royal Bank of Scotland ve Commerzbank bunların dışında. Berlin ve Hamburg HSH Nordbank’ı desteklemek için adım attı. Ayrıca Alman hükümeti Hapag-Lloyd’a 1,2 milyar Euro garanti önerdi. CMA CGM ise Paris ile görüşmelere başladı. Fransız armatörler borçlularına karşı devletten garanti istiyorlar.

Kaynak: Lojiport

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr