Transport Dergisinde Kargo ve Lojistik konularını içeren yazılar hazırlamam konusunda ilgililerle görüştüğümüzde, bir taraftan su gibi akan giden zaman içerisindeki kısa sürelerde, sizlerle paylaşabileceğimiz konularda sıkıntıya düşebilir miyiz değerlendirmesi oluştu.
Bu değerlendirmemizin hemen sonunda, yaşamımızın her anında iç içe olduğumuz, gelişen ticari yaşamda ve büyük rekabet ortamında sürekli karşılaştığımız taşımacılık, kargo, lojistik tanımlarına uygun paylaşabilecek bir çok konu olduğu sonucuna vardık.
Bu sayı ile birlikte, uzun yıllardır içerisinde olduğum, gerek uluslar arası, gerekse yurtiçi taşımacılık ve lojistik uygulamalarında edindiğim tecrübelerimi sizlerle paylaşmaya başlayacağız.
Dünyada başkaca bir örneği bulunmayan ve geçtiğimiz 28 senelik süre içerisinde büyük mesafeler kat ederek yaşamımızın ayrılmaz parçası haline gelen “kargo işletmeciliği” , taşımacılık yanında, lojistik tanımında yer alan bir çok unsuru da bünyesinde barındıran, 2003 yılında yasal mevzuat içerisinde de yer alarak yeni bir boyut kazanan önemli işletmeler haline geldiler
Yıllar önce üretim çeşitliliğinin bu denli yüksek olmayışı, değişen ekonomik ilişkilere uyum sağlanması, tüketici beklentilerinin üst seviyelere çıkması, teknolojide yaşanan çok hızlı gelişmeler, özellikle bilgi çağını yaşıyor olmamız, tüm beklenti ve yaşam kalıplarımızda önemli değişiklikler yarattı.
Bu gelişmeler olmadan önce Anadolu tüccarı, üretim ve ticaret merkezi konumunda olan İstanbul’a gelerek ticaretini yaptığı ürünleri, zaman aralıklarında toptan temin ederek, ambarlar aracılığı ile çok da kısa olmayan sürelerde yerleşim bölgelerine naklederek ticari yaşamlarını devam ettirirler ve özellikle de gereğinden fazla stok yaparak sermayelerinin önemli kısmını stoklar için kaynak olarak ayırırlardı.
Ticari yaşamın ağırlığı küçük ve orta ölçekli ticarethaneler, semt bakkalları, diğer ufak aile işletmeleri üzerindeydi.
Artan ürün çeşitliliği, hızla gelişen tüketici beklenti değişiklikleri, görsel medyanın etkileri yaşam standartlarında büyük değişiklileri de beraberinde getirdi.
Bir günümüzü sabah uyanmamızdan itibaren değerlendirdiğimizde, lojistik ve taşımacılık ile ne denli iç içe olduğumuz hemen ortaya çıkacaktır.
Uykudan uyandığınız yatağınızda, üzerindeki nevresim takımına, terliğinizden çorabınıza, diş fırçanızdan diş macununa ve kahvaltı sofranızda yer alan tüm yiyecek içeceklerinizden, güne başlamak için giyindiğiniz tüm giyim eşyalarında ve örneklerini sayfalar dolusu yazabileceğimiz bir çok gereksinimlerinizde hep lojistik ve taşımacılık var.
Bir ürünün ham madde temininden, son tüketiciye ulaşmasında geçen tüm süreçler lojistik ve taşımacılığın önemini ortaya koyuyor.
Ülkemizde ticari yaşamda önemli işlev üstlenmiş olan kargo işletmeciliği, model olarak başka ülkelerde de uygulanmak üzere çalışmalar yapılıyor.
Genel kavramı itibariyle her türlü yük “kargo” olarak adlandırılmakla birlikte, Ülkemizde salt “kargo işletmesi” tanımıyla ticari işletme örnekleri hızlı bir şekilde gelişmeler gösterdi. Bu önemli örnek, bazı ülkeler için de uygulanmak üzere gerek yazılımlarında, gerekse organizasyon olarak uygulama aşamasına gelecek çalışmalar başladı. Başka bir ifade ile “kargo teknolojisi” ihraç edilecek hal aldı diyebiliriz.
Bu gün çok gelişmiş ve tüm dünyaya hizmet verebilen hızlı kurye taşımacıları olarak isimlendirilen Fedex, UPS, DHL, TNT gibi işletmelerin operasyonları ile Ülkemiz kargo işletmelerinin operasyonlarında büyük benzerlikler bulunmakla birlikte, Türkiye’de kendine özgü oluşan kargo işletmeciliği, tüketicilerin gereksinimleri dışında üretim işletmelerinin de ürünlerinin tüm noktalara dağıtılmasında farklı katma değerli hizmetlerle öne çıkmışlardır.
Kargo işletmeleri, hızlı ve güvenilir taşımacılık yanında tüketici beklentilerine uygun çözümler üretiyor, ticari yaşamın gelişmesinde çok olumlu katkılar sağlıyor, üreticilere sadece üretim işine yoğunlaşarak gelişmelerine katkı sağlamayı, bunun dışındaki tüm işlemleri üstlenerek son kullanıcıya en uygun koşullarda hizmet vermeyi ilke edinen kargo ve lojistik işletmeleri yeni çözüm öneriler ve kaliteli hizmet sunumları ile ticari yaşamın vaz geçilmezi olduklarını 2010 yılında da özenle uygulayacaklar.
Kaynak: Transport Dergisi