Gündem

YILDIRIM: DENİZCİLİĞİN SON 7 YILINI ANLATTIYILDIRIM: DENİZCİLİĞİN SON 7 YILINI ANLATTI

Binali Yıldırım’ın, Ulaştırma Bakanlığı koltuğuna oturduğu 2003 yıldan itibaren Türk denizcilik sektörü büyük bir ivme kazandı. Bakan Yıldırım’ın görev aldığı son 7 yılda, Türk denizcilik sektörü Cumhuriyet tarihinin en parlak dönemini yaşadı.

Binali Yıldırım’ın, Ulaştırma Bakanlığı koltuğuna oturduğu 2003 yıldan itibaren Türk denizcilik sektörü büyük bir ivme kazandı. Bakan Yıldırım’ın görev aldığı son 7 yılda, Türk denizcilik sektörü Cumhuriyet tarihinin en parlak dönemini yaşadı.

 

Türk bayraklı gemiler, 27 yıldır Avrupa limanlarında kara listede yer alırken, Ulaştırma Bankalığı ve Denizcilik Müsteşarlığı’nın son 7 yılda yapılan başarılı çalışmalar sayesinde, beyaz listeye yükselerek tarih yazdı.

 

Denizyolu ulaşımı; demiryolu ulaşımına göre 3.5 kat, karayolu ulaşımına göre 7 kat, havayolu ulaşımına göre 22 kat daha ucuz. Bunun yanı sıra Denizyolu TON/MİL bazında en çevre dostu ulaşım türü. Dış ticaretin geliştirilmesi, ekonominin dışa açılarak dünya ekonomisiyle bütünleşmesi ve diğer ekonomik hedeflerin gerçekleştirilmesi açısından son derece önemli olan denizcilik sektörünün geliştirilmesi yönünde, Ulaştırma Bakanlığı’nın son 7 yılda yaptığı çalışmalar meyvelerini vermeye devam ediyor.

 

Türkiye’nin son altı yılda Gemi ve Yat inşa sanayin de yapılan çalışma ve yatırımlar ile; gemi ve yat  inşasında dünyada ilk 5’te yer alan bir ülke konumuna geldiğini belirten Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, yapılan yatırımlar ile tesis sayısının 45’den, 108’e ve gemi inşa kapasitesinin 550 bin DWT’dan 3,5 milyon DWT’a yükseldiğini ifade etti.

 

Gemi inşa alanındaki gemi ihracatının, 488 milyon Dolardan 2 milyar 650 milyon Dolara ulaştığını ve yatırımların devam ettiğini dile getiren Yıldırım, “Türkiye adet olarak en çok gemi yapım siparişi alan ülkeler kapsamında dünya beşinciliğine yükselmiştir. 2008 itibarıyla yat inşası alanında alt yapıda yapılan yatırımlar ile dünyada 16. sıradan dünya üçüncülüğüne ulaşılmış, siparişler bazında ise yüzde 6 pay ile dünya 5’inciliğini sürdürmektedir. Bu alanda yapımı devam eden yat üretim merkezleri de tamamlandığında hedef dünya 1.liği olacaktır. Hedefimiz budur.” dedi.

 

“Denizcilikte ÖTV yi kaldırdık, yaptığımız çalışmalarla Kabotaj taşımacılığında denizin payını arttırdık”

 

İktidarıyla, muhalefetiyle birlikte ve meclisten çıkan kanunla 2004 yılında denizcilikte ÖTV’nin kaldırıldığını bildiren Yıldırım, uygulandığı günden bugüne sektöre toplam 1.648.065 Ton ÖTV siz yakıt teslimatı yapılarak yıllık ortalama 262 milyon TL’ lik ÖTV desteği sağlandığını belirtti.

 

Bakan Yıldırım, bu uygulamadaki endişelerin kurumlar arasındaki koordinasyon sağlanarak; Yeminli mali müşavir denetimleri, Liman başkanlıkları denetimleri, EPDK tarafından yetkilendirilen kurumların ulusal marker denetimi, Sahil Güvenlik Komutanlığı denetimleri, Denizcilik Müsteşarlığında elektronik ortamda yapılan takipler olmak üzere etkin bir denetim mekanizması kurularak giderildiğini ayrıca bu desteğin; yüzde 36’sını kamu yüzde 64’ünü ise özel sektörün kullandığını, bu destekten de yüzde 46’lık oranla en çok yolcu gemileri ve feribotlar, sonra balıkçılar, yatçılar ve kabotajda çalışan diğer deniz araçlarının faydalandığını söyledi.

 

Bu uygulama ile; kabotaj taşımacılığında denizin payının arttığını bu artışın araç x mil’de yüzde 130, Yolcu x mil’de yüzde 54, yük miktarında (ton) yüzde 36 olduğunu, özellikle Marmara çanağındaki denizyolu taşımalarında yüzde 870 lik bir artış gerçekleştiğini, 2009 yılında 150 milyon yolcu ve 8,84 milyon aracın denizyoluyla taşındığını ve Van Gölü, Keban Barajı, Atatürk Barajı ve Birecik Barajı’nı uygulamaya 2009’da dahil ettiklerini dile getirdi.

 

“Yaptığımız ÖTV desteği direkt olarak bilet fiyatlarına, karayolunun denize kaydırılmasıyla çevre dahil birçok yararlı sonuçlar ile halkımıza dönmüştür ve dönmeye devam edecektir.” diyen Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım,  Liman, Fener ve Tahlisiye ücretlerinde yüzde 50’yi geçen indirimler yaptıklarını ve limanlara rekabet gücü kazandırdıklarını söyleyerek,  Limanlara gelen gemi sayısının ve tonajların arttığını, elleçlenen konteyner miktarının (TEU)  yüzde 166, elleçlenen yük miktarının ise yüzde 65 oranında artış  gösterdiğini ifade ederek yapılan yatırımlar ve uygulanan teşvik edici indirimlerle kruvaziyer gemilerin rotalarına Türk limanlarını da eklediklerini ve 2008 yılı sonuçlarına göre bu yolla 1 milyon 605 bin turistin geldiğini ayrıca gelen yolcu sayısında yüzde 382’lik bir artış gerçekleştiğini belirtti.

 

“Karayolunu Denize Kaydırma ve ulaşım türleri arasındaki dengeyi sağlama çalışmalarımız ve yatırımlarımız devam ediyor.”

 

Yapılan çalışmalar neticesinde Kabotajda taşınan araç miktarında yüzde 43 lük bir artış, araç x mil miktarında ise yüzde 130’luk bir artış sağlandığını söyleyen Yıldırım, Uluslararası Ro-Ro hatlarıyla Ege-Akdeniz ve Karadeniz’de taşınan araç sayısında son 7 yılda yüzde 65’lik bir artış gerçekleştiğini, 2010 itibarı ile yeni hatların kurulması ve Ro-La taşımacılığının başlatılması planlandığını ayrıca Samsun, Bandırma, Derince ve Tekirdağ’da alt yapı yatırımlarının devam ettiğini ifade etti.

 

“Denizci uzman personel istihdam ettik, denizcilikte eğitime önem verdik, denetimlerde rekor kırdık ve Türk Bayrağı “Beyaz Listeye” girdi.”

 

Bakan Yıldırım, uluslararası kuruluş ve organizasyonların önceki dönemlerde denizcilik idaresi hakkında bir çok kez olumsuz olarak dile getirdiği toplam personel içerisindeki uzman denizci personel oranını yüzde 6,7 den, yüzde 26’ya yükselterek Türkiye’nin uluslararası kuralları uygulamada etkinliğini sağladıklarını bu sayede, Türk bayrağının herkesin utanç duyduğu Kara listeden önce gri listeye geçtiğini ve şu anda da Türk bayrağının “beyaz listede” onurlu yerini aldığını belirtti.

 

Dünyada nitelikli gemi adamı ihtiyacı ciddi boyutlara ulaştığını bildiren Yıldırım, “Türkiye’de de durum böyledir. Denizcilik eğitimine önem verdik, bu alanda ara eleman sıkıntısını gidermek için son 7 yıl içerisinde 40 yeni meslek lisesi, 6 meslek yüksek okulu ve 1 fakülte açılmıştır. Meslek lisesi sayısı 19’dan 59’a Meslek yüksekokulu sayısı, 4’ten 10’a ve fakülte sayısı 7’ye yükselmiştir.“ dedi.

 

“E-Denizcilik dönemini başlattık, artık denizcilerimiz için Liman Başkanlığı’na, Bölge Müdürlüğü’ne ve Ankara’ya git gel günlerce süren bürokrasi dönemi bitti.”

 

ÖTV’si indirilmiş yakıt bilgi sisteminden, gemi adamı yeterlilik belgesi doğrulamaya kadar onlarca işlemin artık internetten yapılır hale getirildiğini ve idarenin yeni uygulamasıyla, E-Tahsilat döneminin başlatılarak günlerce süren bürokratik işlemler ve zaman kaybının dakikalara indirildiğini kaydeden Yıldırım, bu sisteme hem denizcilik idaresinin web sayfasından hem de e-devlet portalından kolayca erişilebildiğini söyledi.

 

“Yaptığımız, Amatör Denizcilikle ilgili kapsamlı bir Yönetmelikle ve Yine bir devrim niteliğinde hep beraber gerçekleştirdiğimiz, 5897 nolu kanun kapsamında oluşturduğumuz Bağlama Kütüğü uygulamaları ile  Halkımızın Denizle Buluşması ve Denizi kullanması hedefinin önündeki engelleri kaldırdık .”

 

Uyguladıkları düzenlemelerle 14 yaşından itibaren dileyen herkesin artık çok kolayca, online sınav sistemleriyle amatör denizci olavildiğini ve 27 metreye kadar tekneleri kullanabildiklerini dile getiren Yıldırım konuşmasını şu şekilde sürdürdü:

 

“Bugün itibarıyla“ amatör denizci olan vatandaşlarımızın sayısı 100 binleri geçmiştir. Bağlama kütüğü düzenlemesiyle sahibi Türk olan teknelerde çekili, hepimizin rahatsız olduğu yabancı bayraktan Türk bayrağına geçişin önü açılmış, teknelerden MTV kaldırılmış, teknelerin mülkiyet devirleri kolaylaştırılmış, 5 metreden küçük deniz taşımacılığı ve balıkçı tekneleri harçlardan muaf tutulmuş, bağlama kütüğüne kayıtlı tekneler sağlık resmi ve fener ücretlerinden muaf tutulmuştur. Tüm yapılan bu düzenlemelerle artık her Türk Vatandaşı kolayca amatör denizci olabilecek, eskiden belirli bir sınıfa ait olan denizi korkmadan kullanabilecek ve 3 tarafı denizlerle çevrili ülkemizin, denizlerinden kendi teknesiyle yararlanabilecektir. Ayrıca bu sayede bir talep oluşacak, küçük tekne üreticileri ile ekonomiye katkı ve istihdam artacaktır.”

 

“Denizcilikte Güvenlik İhmal Kabul etmez, bunun için dev yatırım ve projeler yaptık, yeni projelere ve yatırımlara devam ediyoruz.”

Bakan Yıldırım, dünyanın neresinde olursa olsun Tüm Türk bayraklı gemiler ve 1000 deniz mili uzaklığa kadar tüm gemilerin yeni kurdukları “Uzak Mesafelerde Gemilerin tanımlanması ve İzlenmesi sistemi” (LRIT) ile takip edilebildiğini ayrıca Türkiye’nin tüm kıyılarına  “Otomatik Tanımlama Sistemi” kurulduğunu ve bu sayede kıyılardaki tüm deniz araçlarının da bir merkezden izlenebilir hale geldiğini belirterek bu sistem sayesinde; Türk denizlerinde emniyet ve güvenliğin arttırılmasının, yasadışı eylemlerin engellenmesinin ve deniz kirliliğinin önlenebilmesinin temin edildiğini belirtti.

 

“Türk Boğazları Gemi Trafik hizmetleri (VTS) Marmara etabının da katılmasıyla, Türk Boğazları Dünyanın en uzun gemi trafik denetim alanı haline gelmiştir.“

 

Yıldırım, gemi trafiğinin yoğun ve riskli olduğu, tehlikeli yüklerin çokça taşındığı İzmit, İzmir, Aliağa, Mersin ve İskenderun Körfezleri'nde deniz trafiğinin emniyet ve kontrolünün sağlanması amacıyla gemi trafik hizmetleri merkezinin kurulma çalışmalarının devam ettiğini ve proje ihalesinin 2010 yılında gerçekleşeceğini söyledi.

 

Acil müdahale merkezi oluşturulması ve Türk denizlerinde mevcut durum tespitinin etüt projesinin tamamlandığını bildiren Bakan Yıldırım, kıyı ve denizlere yönelik hazırlanan duyarlılık haritaları üzerinde, riskli ve az riskli bölgeler belirlenerek bir “Risk Yönetim Sistemi” oluşturulduğunu ve mevcut kirlilik durumu ile kıyılardaki çevresel açıdan hassas alanların belirlenerek, haritalandırmaların tamamlandığını dile getirdi.

 

“Deniz güvenliği için yatırımlara devam ediyoruz” diyen Yıldırım, “Yaklaşık 110 milyon TL tutarındaki yatırımlarla 4 adet 7.200 ton su basma kapasiteli yangın söndürme ve gemi kurtarma – yardım römorkörü hizmete alınmış, fenerlerin uzaktan kumanda sistemine geçirilmesi sağlanmış, Türk Boğazları ve Türk radyo haberleşme sistemi yenilenmiş, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ile Kıbrıs Türk Radyonun deniz haberleşme sistemlerinin yenilenmiş, 2 adet çevre, 1 adet fener bakım botu hizmete alınmıştır.” dedi.

 

Yıldırım, son iki yıldır Aden Körfezi’nde yaşanan haydutluk faaliyetlerinde gemilere etkin koruma sağlamak amacıyla Denizcilik Müsteşarlığı’nın  bir bilgilendirme sitesi oluşturduğunu ayrıca bölgede TCG GÖKOVA askeri geminin görev yaptığını ve deniz kirliliğinin önlenmesine yönelik mevcut imkân ve kabiliyetlerle uyumlu planlı tatbikatların da yurt çapında devam ettiğini ifade etti.

 

“Denizcilikte yapımı yılan hikayesine dönen balıkçı barınakları birer birer tamamlandı, yenileri de rekor sürelerde bitirildi, Turizmin lokomotifi Yat Limanları artıyor ve Yeni Ana limanlar yolda”

 

Uzun süredir yarım kalan ve ödeneksizlikten atıl bekleyen Karadeniz, Ege ve Akdeniz’deki çok sayıda balıkçı barınağını tamamlayarak halkın hizmetine sunduklarını söyleyen, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, İzmir Eski Foça balıkçı barınağını on altı ay gibi bir sürede tamamlayarak hizmete verdiklerini ve halen 100’ün üzerinde balıkçı barınağının Türkiye’de hizmet verdiğini belirtti.

 

Bakan Yıldırım, “YİD modeliyle inşa etmekte olduğumuz 11 adet yat limanımız ve ihale hazırlığını yaptığımız 9 adet yat limanımız tamamlandığında halen 12.500 olan yat kapasitemiz 2010 sonunda 15.000’e ve bilahare 25.000’e çıkacaktır. 2023 ‘e kadar 50.000 yat kapasitesine ulaşmayı hedeflemiş bulunmaktayız. Yapılan yatırımlar ile gemi inşa tesis sayısı 108’e çıkartıldı. Trabzon-Sürmene-Yeniçam tersane alanının ana ve tali mendireği tamamlanarak korumalı hâle getirilmiştir. Bu yıl sonunda inşaatı bitirilecektir. Ayrıca Ereğli ve Samsun tersane mendirek inşaatları da devam ediyor” dedi.

 

Yeni liman projelerinin tozlu raflardan indirilerek yapımlarının başladığını ifade eden Yıldırım, Ege’de ana konteyner limanı olmaya aday “Çandarlı Limanı”, Akdeniz’de Mersin Konteyner Limanı ve Karadeniz’de “Filyos Limanı” ile geleceğe yatırım yaptıklarını, bu limanlardan Çandarlı Limanı’nın dalgakıran ve yol bağlantıları kamu kaynaklarıyla yapılacağını ve dünyanın en büyük 10 limanından birisi olması planlanan Çandarlı’nın YİD modeliyle yapılıp işletileceğini dile getirerek, “Denizciliğin gelişmesi bakımından en temel altyapı niteliğinde olan kıyı yapılarının yapımına da çok büyük önem verdik ve yatırımlara devam etmekte kararlıyız” dedi.

 

Kaynak: www.DenizHaber.Com.tr

Şenlikköy Mahallesi Saçı Sokak, No: 4 / F Florya 34153 Bakırköy İSTANBUL
+90 212 663 62 61
+90 212 663 62 72