Rusya'nın Türk sebze ve meyvelerine uyguladığı kimyasal analiz testleri sebebiyle ürünler ilk önce testlerden muaf olan Bulgaristan'a ihraç ediliyor, oradan da menşei değiştirilerek Rusya'ya ulaştırılıyor.
Rusya ile Türkiye arasında yaşanan sıkıntılara bir yenisi daha eklendi. Karadeniz'de Rusya ile yüzde 85 oranında ihracat potansiyeli yakalayan Samsun Limanı'ndan yıllık 50 bin olan TIR giriş-çıkışı, Rusya'nın uygulamaları sebebiyle 12 ila 15 bine düştü. Rusya çeşitli zamanlarda Türkiye'ye yönelik gümrüklerde zorluklar çıkarırken, Türkiye'ye kimyasal analiz mecburiyeti getirilmesi ihracatı büyük ölçüde azalttı.
Ülkeler arasında ayrımcılık yaptığı iddia edilen Rusya, Bulgaristan'dan gelen ürünlerde kimyasal analiz zorunluluğu aramazken, ülkede yapılan tüm testleri kabul edip direkt geçiş izni veriyor. Türk mallarına her türlü zorluğu çıkardığı belirtilen Rusya'nın bu tutumu, Türk ihracatçıları da yeni çözümler bulmaya yöneltti. Türkiye'deki ürünler Rusya'ya götürülmek istendiği takdirde ilk önce Bulgaristan'a ihraç ediliyor, oradaki aracı firmalar 250 dolar karşılığında belgeleri ve menşei değiştirerek aynı ürünü Rusya'ya ihraç ediyor.
Ulusoy Denizcilik ve Karadeniz Ro-Ro Karadeniz Koordinatörü Tuncer Üçüncüoğlu, ürünlerin Bulgaristan'a gönderilmesiyle Türk limanlarında büyük bir kayıp yaşandığını, 1 TL'lik ürünün ise 1,5 TL'ye mal olduğunu söyledi. Rusya'nın Türkiye'ye ayrımcılık yaptığını, Bulgaristan'da yapılan analizleri kabul ederken Türkiye'de yapılan analizleri kabul etmeyip Rusya'da tekrar analiz yaptırdığını ve birçok ürünü çoğu kez kasıtlı olarak geri gönderdiğini belirten Tuncer Üçüncüoğlu, aynı ürünün Bulgaristan'dan
gitmesi halinde hiçbir sorun çıkarılmadığına dikkat çekti.
Rusya'da Türk mallarının menşe değiştirmesi sebebiyle Bulgar malı olarak görüldüğünü ifade eden Üçüncüoğlu, "Rusya 2 türlü davranıyor. Sebze ve meyveler günlük olarak özelliğini koruyan ürünler. Hatay'dan Samsun'a gelen bir ürün 30 saat içerisinde Novoroski Limanı'na ulaştırılıyor. Bulgaristan üzerinden gidince bu 5-6 günü buluyor. Hem zaman hem de para kaybı yaşanıyor. Samsun, Karadeniz'de Rusya'ya ihracatta yüzde 85 oranında potansiyel yakalamıştı. Bu uygulamalar sebebiyle rakam giderek aşağıya düşmektedir. Bu, ülke ekonomisine büyük bir kayıptır. Binlerce TIR Samsun Limanı'na gelirken, artık gelmiyor" dedi.
Üçüncüoğlu, daha önce yaşanan sorunların Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın girişimleri sonucu giderildiğini, devletlerarası bu sorunun giderilmesini beklediklerini sözlerine ekledi.
Kaynak: Lojiport