Uluslararası karbon ticareti planı çerçevesinde Avrupa Birliği’nin direktifi doğrultusunda kanunlaşan “Karbon Salımı Ticareti” Avrupa Komisyonu’nun Resmi Gazetesi’nde yayınlanarak yürürlüğe girdi.
2008/101/EC sayılı EU direktifi doğrultusunda kanunlaşan ve 13 Ocak 2009 tarihinde Avrupa Komisyonu’nun Resmi Gazetesi’nde yayınlanan Uluslararası Karbon Ticaretine göre, karbondioksit salımını azaltma hedefi ve iklim değişikliklerini engellemek için kurgulanması planlanıyor. Bu planın uygulanacağı ilk alan olarak ise 'havacılık sektörü' belirlendi.
Konu ile ilgili Manşettekiler.Com İnternet portalına özel açıklamalarda bulunan TRACECA Ulusal Sekreteri Dr. Barış Tozar, "Uluslararası karbon ticareti planı, 2008/101/EC sayılı EU direktifi doğrultusunda kanunlaştı ve 13 Ocak 2009 tarihinde komisyonun resmi gazetesinde yayınlandı. Uluslararası karbon ticareti (alım-satım), karbondioksit salımını azaltma hedefi ve iklim değişikliklerini engellemek için kurgulanmış bir plandır. Bu planın uygulanacağı ilk alan olarak ise 'havacılık sektörüdür’. Bu düzenleme ile birlikte ilk uluslararası emisyon ticaret planı oluşmuştur. Tüm havayolu işletmeleri tarafında üretilen toplam karbon salımının yaklaşık yüzde 10’unu ifade eden 2500 havayolu plana dahil edildi. Kapsama giren tüm havayolu işletmeleri 2012 ile 2018 arasındaki süreçte üretecekleri karbon salımını karşılığında karbon salınım sertifikalarını ve izlerini Avrupa Komisyonu tarafından yetkilendirilmiş "Çevre Koruma Enstitüleri veya Karbon Komisyon otoritelerine" sunmak zorundadır” dedi.
Uluslararası Karbon Ticareti Kanunu kapsamında;
1- Karbon salımının izlenmeye başlanacağı tarih olarak 1 Ocak 2010 olarak belirlendi. Bu süreç çerçevesinde; İlgili süreçleri yeterli ölçüde oluşturmamış veya kontrolleri yerine getirmemiş havayolu şirketleri için izleme planları onaylanmayacak ve belki de kara listeler bu kez karbon emisyonu için oluşturulacaktır." "raporlamanın zamanında yapılmaması halinde ise 'maliyetsiz' karbon salınımı sertifikası verilmeyecektir.
2- Ton-kilometre raporları temel alınarak 2013-2019 yılları arasında "maliyetsiz" karbon sertifikaları toplam karbon salınımlarından düşülmek üzere yetkili otorite tarafından havayolu şirketine verilecektir.
3- 31 Mart 2011 yılında ton-km verileri, karbondioksit salınım verileri raporlanacak ve maliyetsiz karbon sertifikaları için havayolu şirketleri yetkili otoriteye başvuracaklar.
4- 30 Nisan 2013 tarihinde, bir önceki yılın karbon salımını için gerekli karbon sertifikalarını yetkili otoriteye sunacaklar.
HAVAYOLU ŞİRKETLERİ BİLGİ VERECEK
Tüm havayolları işletmeleri için gerek hazırlıkların gerekse sorumlulukların tam ve zamanında yerine getirilmesi gerektiğini dile getiren, TRACECA Ulusal Sekreteri Dr. Barış Tozar, 2010 başlangıç süreçinin dolmak üzere olduğunu söyledi.
Birçok havayolu şirketinin karbon salınımlarını bildirmeye başladıktan sonra tüm filonun oluşturduğu fazla karbon salınımı için "karbon sertifikası satın almak" zorunda kalacağını belirten Dr. Barış Tozar şunları kaydetti;
“Yeni borsa "Karbon Emisyonu" olacaktır. Şu anda karbon emisyonunun tonu 15-20 Euro'dur. Türk sivil havacılığı bu yeni kanun ve uygulamalarıyla birlikte sıkıntılı bir sürece girebilir.Türk havaalanları ile AB havaalanları arasındaki tüm uçuşlarda gerçekleşecek karbon salınımı ölçülmesi ve raporlanması gerekecek ve standart üstü karbon salınımları için bugünün fiyatıyla ton başına 15-20 Euro ödenecektir” dedi.
Kaynak: www.Mansettekiler.Com