Geçmişte değerli bir sahne
sanatçısı vardı, hatırlayanlar bilir akordiyonu eşliğinde sahnede çok güzel
hicivler yapar, esprileriyle izleyicileri güldürürken, oldukça da düşündürür ve
önemli mesajlar verirdi.
Bu
esprilerinden birisi de o dönemlerde mantar gibi türeyen bankalar ve
şubeleriyle ilgiliydi…. köşeyi dönünce banka, sağa dönünce bir banka daha, bir
sağ bir sol yap karşına çıkar yine bir banka, velhasıl… önün, arkan, sağın,
solun banka diye…. güncel gelişmeleri ile yaşananları akordiyonundan gelen
müzik eşliğinde güzel sesi ile hem renklendirir hem de eleştirirdi, değerli sanatçı
Celal ŞAHİN… Geçmiş zaman olur ki hayali
cihan değer.
Şimdi
bu “Sesle Çizgiler” de nereden çıktı demeyin… sektörümüze yönelik türeyen adetleri
oldukça çoğalan yetki belgeleri ile ilgili yaşananların da bundan pek farkı yok
gibi.
Havayolu
taşımacılığı mı yapacaksınız… bir belge, Denizyolu taşımacılığı mı yapacaksınız
bir belge daha, Karayolu’nda dün belge sayısı 39 adet idi… neyse ki şimdi 37’ye
indi. Karayolu taşımacılığı için çıkartılan belgelerden edinmezseniz? Havayı da,
Denizi de yapamazsınız, deponuzda eşya toplayıp elleçleme yapamazsınız, bunu bilin.
İster doğrudan ister dolaylı deyin, bu belgelere bağımlısınız.
Durun
daha bitmedi… Gümrüklerde işinizin doğası gereği işlem yapacaksınız… ama yaparken
oldukça zorlanırsınız. Kimi gün gelir belge+belge derler, kimi gün özet beyan
verdirmezler? alt özet beyan hiç olmaz diyenler de karşınıza çıkar, elektronik
imza… şifre kullanıcı kodunu temin et derken, bir şifre temini için de… Maliye,
Muhasebe, İktisat, İşletme vb. Fakültelerin veya Yüksek Okulların birisinden
mezun olma şartı getirirler ki… Forwarder – Taşıma İşleri Organizasyonu
mesleğini yapmamanız için her tür engel büyük bir başarı ile sağlanmış olur. Aksine
hareket etmek isterseniz mutlaka yeniden eğitime başlayarak ilgili okullardan mezun
olarak diplomanızı temin etmek zorunda olduğunuzu bilmelisiniz.
Hayır,
uygulama böyle değil diyen bir yetkili çıksın, kanıtlasın… ancak bu mümkün
değil.
İsterseniz
gelin, ısrarla girmek kabul edilmek için yıllardır uğraş verdiğimiz Avrupa
Birliği bu konuda, mesleğe giriş kriterlerinde neyi öngörüyor bir göz atalım.
Mesleki
Yeterlilik,
Mali
Yeterlilik,
Saygınlık.
toplam
üç ana başlık.
Hangi
meslektaşımız mesleki yeterlilikten yoksun? Eğitim düzeyi, yabancı dil bilgisi,
uluslararası ticarette başarılarını ve en önemlisi mesleki yeterliliğini kim
sınayabilir. Gidin bir Forwarder firmasına x noktadan aldığı eşyayı, kombine
taşımacılığı, lojistik imkan ve kabiliyetini kullanarak y noktasına alıcısına
teslim eder, örnek aranırsa lütfen tüm üyelerimize ve çalışanlarına bakınız …
Mali
Yeterlilik konusuna gelince, doğrudur belki burada yetersizlikler olabilir.
İşletme sermayeleri ne zaman yetki belge ücretlerinin astronomik bedelleri ile
yok edilmezse? Belki o zaman sermaye dolgunluğuna erişebileceği anlaşılacaktır
da… tabi ki firma yok olmazsa, banka kredi borçlarından boğulmazsa, bunlar acı
ama gerçek.
Saygınlık
konusuna gelince, istisnalar haricinde hangi meslektaşımız yüz kızartıcı veya
benzeri eylemden hüküm giymiştir? Ben görmedim ve duymadım, bilen varsa lütfen açıklasın.
Şimdi
sormak gerekir; biz Sektör olarak AB kriterlerine uygun muyuz, uygun değil miyiz…
bilinen şu ki, hem uygunuz hem de AB’nin tam içersindeyiz. AB’deki Sektör
Federasyonu “CLECAT” dahi biz Freight Forwarderları üye olarak kabul etmiş. Bilmeyenlere
önemle duyurulur.
Şimdi
gelelim ülkemize, Türkiye’de sektörümüzü tanımlayan bir temel yasa var, bakın
açık ve net olarak Türk Ticaret Kanunu ne diyor.
Taşıyıcı,
Acenta,
Taşıma İşleri
Komisyonculuğu (Organizatörlüğü-Yükleniciliği).
Bu
üç ana başlığı baz alarak sektörü değerlendirmek gerekirken, şirketlerin
işletme sermayelerini oldukça etkileyen, mali yeterliliklerini sarsan
astronomik miktarlardaki yetki belge ücretlerinin harç ve benzeri makul ücret seviyelerine
indirgenmesi beklenirken, aynı Sesle
Çizgilerde Celal ŞAHİN’in dediği gibi, bir belge ilave bir belge daha
yetmedi 37 adet ve devamı daha gelecek deyip, üstüne üstlük, tüm dünya’da
olduğu gibi ülkemiz de halen devam eden küresel finansal krizin yarattığı
olumsuzluklar fark edilmemezlikden gelinerek, maalesef T.C. Ulaştırma
Bakanlığı’mız tarafından dikkate alınmayarak, aksine belge ücretlerine yeniden
değerleme oranları adı altında artışlar yapılarak, sektör aktörleri iş
yapmaktan çok tasfiyeye mi zorlanmaktadır.
Peki,
bu durumda sektörün sağlamış olduğu mevcut “istihdam” ile “katma değer kaybı” nın
ne olacağını acaba hesaplayanlar var mı? merak ediyoruz.
Son
söz olarak, sizlere kısa bir ayrıntı vermek istiyoruz. Taşımacılık ve lojistik
sektörünün belirli işlevlerini yerine getirebilmesi için ilk etapta temin etmesi
gereken yetki belgelerinin (R2+L2) ederine baktığımızda: 529.102. TL, yine çeşitli harf rumuzlarıyla başlayan ve
birbirinden ayrıştırılmış, aslında hepsi bir bütün olan işlevlerin
verilebilmesi veya bu alanların tamamında faaliyet gösterilebilmesini temin
için çıkartılan yetki belge ücretlerinin toplamı nedir biliyor musunuz? 1.060.843 TL, durun daha bitmedi…
Yeni
Posta Yasası da yolda, bakın taslakta neler yer alıyor, 5584 sayılı Posta Kanunu’nda
yapılması öngörülen değişiklikler ile 2-20 kg arasındaki gönderiler posta
kolisi olarak tanımlanırken, bu gönderiler için “Evrensel Posta Fonu” na katkı
alınması ile ilgili madde konulmakta, lojistik firmalarının da bu ağırlık
bareminde ürün taşıdıkları dikkate alınacak olursa, ister misiniz bu yasa
kapsamına da alınalım ve yeni bir belge daha yolda geliyor… diye mi kara kara
düşünelim.
Sektörü
temsil eden bir Sivil Toplum Kuruluşu olarak, her zaman her yerde sektörün
önündeki engellerin kalkması, sorunların çözüme ulaştırılması için çaba sarf eden,
sarf etmeğe devam etme kararında olan, yasal çerçevede her türlü girişimlerini
gerçekleştirmede özveri gösteren bir meslek kuruluşuyuz. Hiçbir zaman göz ardı
edilmemelidir ki; saygın ve seviyeli, etik dışı olmayacak girişimlerimiz daha
önce olduğu gibi bundan sonrada sektör için sürdürülecektir.
2010
yılının tüm Ulusumuza, Sektörümüze, Meslektaşlarımıza birlik, beraberlik ve
başarı getirmesini diliyoruz.
UTİKAD