Hollanda Güvenlik İdaresi'nin hazırladığı raporda, kazaya uçağın sol irtifa göstergesinin bozuk olmasının yol açtığı belirtildi.
Hollanda Güvenlik İdaresi, İstan-bul-Amsterdam seferini yapan THY uçağının, inişe geçtiği sırada düşmesiyle ilgili raporunu tamamladı. 3'ü mürettebat 9 yolcunun ölümüne yol açan kazanın sebebi üzerine birçok iddia ortaya atılmış, kaptan pilot Hasan Tahsin Arısan'ın uçağı otomatik pilotta kullanması eleştirilmişti. Zaman'ın ulaştığı raporda, üretici firma Boeing yüzde 80 kusurlu çıkarken, pilotlarda hata görülmedi. Kazaya, uçağın sol irtifa göstergesinin (radyo altimetre) bozuk olmasının yol açtığına dikkat çekildi. Cihazın bozuk olmasından da uçağın imalatçısı Boeing sorumlu tutuldu. Kazayla ilgili Hollanda Schiphol Havaalanı işletmesi ve THY ise yüzde 10'ar kusurlu bulundu. Raporunu taraflara gönderen Hollanda Güvenlik İdaresi, 60 gün içinde itirazların iletilmesini istedi.
Raporda, uçağın sol tarafındaki altimetrenin arızalı olmasının, iniş sırasında uçağın aniden hız kesmesine ve bunun da kazaya sebep olduğuna işaret edildi. Pilotun, altimetrenin arızalı olduğunu fark ettiğinde ise artık geç olduğuna dikkat çekildi. Uçağın otomatik pilota bağlı olmasının yanlış bir uygulama olmadığı da vurgulandı. Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği Genel Sekreteri Musa Alioğlu, raporu, 'hakkın teslimi' olarak yorumladı. Hollanda makamlarının kazanın ardından THY'ye yüklendiğini hatırlatan Alioğlu, "Rapor, saldırıların haksız olduğunu ortaya koyuyor. Adalet tecelli etmiştir. Hem hukuki hem teknik anlamda THY temize çıkmıştır." dedi.
THY'nin Boeing 737-800 tipi 'Tekirdağ' uçağı, 25 Şubat 2009'da 124 yolcu ve 7 mürettebatıyla Hollanda'nın Amsterdam kentinde Schiphol Havaalanı pistine yaklaşık 500 metre kala düşmüştü. 3 parçaya ayrılan uçaktaki 3'ü mürettebat 9 kişi ölmüş, 84 kişi de yaralanmıştı.
İlk raporda da 'Hata altimetrede' denmişti
Kazayla ilgili araştırma çalışmalarını yürüten Hollanda Güvenlik Araştırma Konseyi'nin başkanı Pieter van Vollenhoven, 4 Mart'ta ilk bulguları açıklamıştı. Karakutu çözümlemelerine göre uçağın otomatik pilota bağlı olarak iniş yaptığını anlatan Vollenhoven, uçak havaalanına yaklaşırken sol irtifa göstergesinin hatalı çalışması sonucu yanlış yükseklik sinyali verdiğini belirtmişti. Bu sinyalin, otomatik pilot tarafından kabine uyarı olarak geldiğini, ancak uyarıya pilotların geç tepki gösterdiğini ileri sürmüştü. Pilotlar devreye girdiğinde uçağın çok alçaldığını, hız kaybettiğini ve tekrar yükselemediğini kaydetmişti. Vollenhoven, Boeing 737-800 tipi uçaklarda irtifa göstergelerinde görülen bu hataya ilişkin üretici firmanın uyarıldığını da bildirmişti.
Kaynak: Zaman