Türkiye'nin sınır kapılarını modernize eden TOBB, ECO üyesi ülkelerin gümrük kapılarına da talip oldu. TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, ECO'ya üye ülkelerin sınır kapılarını modernize etme konusunda deneyimlerini paylaşabileceklerini söyledi.
Türkiye'nin Kapıkule, Hamzabeyli, İpsala, Habur, Sarp ve Cilvegözü sınır kapılarını yap-işlet-devret modeliyle modernize eden Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), çevre ülkelerin gümrük kapılarına da talip oldu. TOBB Başkanı Rifat Hisarçıklıoğlu, İran, Pakistan, Afganistan, Tacikistan, Azerbaycan, Kırgızistan, Özbekistan, Kazakistan ve Türkmenistan'ın yer aldığı Ekonomik İşbirliği Teşkilatı'na (ECO) üye ülkelerin sınır kapılarını modernize etme konusunda deneyimlerini paylaşabileceklerini açıkladı.
Ekonomik İşbirliği Teşkilatı'nın İstanbul'da dün gerçekleşen 13. Yürütme Kurulu toplantısında konuşan Rifat Hisarcıklıoğlu, ECO ülkeleriyle hızlı mal geçiş ve transferi için sınır kapılarının modernize edilmesinin önemli olduğunu söyledi. Hisarcıklıoğlu, önümüzdeki dönemde Sarp Sınır Kapısı'nın Gürcistan tarafını modernize etmeyi ve işlemleri hızlandıracak bir "Ortak Kapı Modelini" hayata geçirmeyi planladıklarını açıkladı.
Engeller kaldırılmalı
ECO ülkeleri olarak dünya petrol ve gaz rezervlerinin yüzde 70'inin yer aldığı bir bölge içinde olduklarını hatırlatan Hisarcıklıoğlu, "Enerjinin yüzde 50'si de batımızda tüketilmektedir. Enerji piyasalarında asıl problem, toprağın altında değil, üzerindedir. Üreticilerden tüketicilere güvenilir ve sürekliliği olan enerji akışını temin etmek, günümüzün en önemli problemleri arasındadır ve gelecekte de öyle olacaktır. ECO ülkeleri olarak avantajlarımızı iyi değerlendirmeli, zenginliklerimizi fırsata dönüştürmeliyiz" diye konuştu.
Ticaretin önündeki engellerin kaldırılması ve işbirliğinin geliştirilmesi hususunda ECO Sekreteryası'nın gündeminde önemli konular bulunduğunu ifade eden Hisarcıklıoğlu, ECO Ticaret Anlaşması'nın hem bölge içi ticaretin artırılmasında önemli roller üstleneceğini, hem de ticaretin ortak bir kurallar zemininde yapılmasını sağlayacağını belirtti.
Anlaşmayı, Afganistan, İran, Pakistan, Tacikistan ve Türkiye'nin onayladığını, ancak halen yürürlüğe giremediğini anımsatan Hisarcıklıoğlu, bunun için üç ülkenin daha anlaşmanın listelerini vermesi gerektiğini ifade etti.
İpek Yolu büyük fırsat
Rifat Hisarcıklıoğlu, ECO ülkeleri için hayati önemde olan ulaştırma sorunlarının çözümüne ilişkin olarak geliştirilen ECO Transit Ticaret Çerçeve Anlaşması'nın 2006 yılında yürürlüğe girdiğini hatırlatarak, ulaştırma altyapıları başta olmak üzere sürücü vizeleri, multi-model taşımacılık, belgelerin uyumlaştırılması gibi son derece önemli konuları düzenleyen anlaşmanın uygulanabilmesi için gerekli mekanizmaların bir an önce düzenlenmesi gerektiğini vurguladı. Hisarcıklıoğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü:
"Bu çerçevede hepimizi ilgilendiren tarihi İpek Yolu'nun yeniden canlandırılmasının, ülkelerimiz için ne kadar büyük bir fırsat olduğunun altını bir kere daha çizmek istiyorum. İpek Yolu ülkeleri arasındaki ticaretin kolaylaştırılması ve geliştirilmesi için hukuki altyapının da bu gelişmelerin doğurduğu ihtiyaçlara cevap verecek şekilde geliştirilmesi önem arz etmektedir. İpek Yolu'nun yeniden canlandırılmasıyla sağlanacak taşıma serbestisinin, maliyet düşüşünün ve kolaylaştırılan prosedürlerin bölge ekonomisine refah olarak yansıyacağı aşikardır."
Hızlı mal geçiş ve transferinin sağlanabilmesi için öncelikle fiziki, hukuki altyapı imkanlarının geliştirilmesi, lojistik sektörünün sorunlarının acilen çözülmesinin şart olduğunu vurgulayan Hisarcıklıoğlu, önümüzdeki dönemde Sarp Sınır Kapısı'nın Gürcistan tarafını modernize etmeyi ve işlemleri hızlandıracak bir "Ortak Kapı Modelini" hayata geçirmeyi planladıklarını söyledi. Hisarcıklıoğlu, bu konudaki deneyimlerini ECO bölgesindeki dostlarıyla da İpek Yolu Projesi kapsamında paylaşmaya hazır olduklarını ifade etti.
ECO ülkeleri arasında ticaret yetersiz
İran Ticaret Sanayi ve Maden Odaları Birliği Başkanı Mohammed Nahavandian, ECO'nun ekonomilerinin, küresel ekonomiye entegre olabilmesi için fırsat sağladığını söyledi. Nahavandian, 2005 yılında ECO ülkeleri arasında 27 milyar dolarlık ticaretin gerçekleştiğini, bu rakamın 2006'da 41 milyar dolar, 2007'de ise 31 milyar dolar olduğunu anımsatarak, "Yani bizim dünyayla ticaretimiz artıyor ama ECO bölgesi içi ticaretimiz, umduğumuz kadar artmıyor. Halbuki tam tersi olmalıydı" diye konuştu. Doğrudan yabancı yatırımlar için de aynı durumun geçerli olduğunu dile getiren Nahavandian, geçen yılın ocak ayında gerçekleştirilen ECO TSO 11. Yürütme Kurulu Toplantısı'nda onaylanan 10 yıllık Eylem Planı'nda üye ülkeler arasında sanayi alanındaki işbirliğinin artırılması, üye ülkelere eğitim sağlanması, geniş hammadde olan ülkelere eğilinmesi, önemli ihracat potansiyeli olan ülkelerin ihracatlarının geliştirilmesi ve ticaret alanında ortak girişimlerde bulunulması gibi önceliklerin bulunduğunu anlattı.
Kaynak: Referans