Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Ekonomi / İş Dünyası / OTOMOTİVDE YERLİ MARKAMIZ YOK

OTOMOTİVDE YERLİ MARKAMIZ YOK

OTOMOTİVDE YERLİ MARKAMIZ YOK28.12.2009

Türkiye 22 milyar $ otomotiv ihracatına rağmen tek bir yerli otomobil markasına sahip değil. Ali Kibar'a göre bunun sebebi, Ar-Ge'ye kaynak aktarılmaması.

Türkiye'de geçen yıl 1 milyon 170 binden fazla motorlu araç üretildi. Türk otomotiv sektörü gerek üretim kapasitesi gerekse ihracatı ile dünyada önemli bir yere sahip. Ancak Türkiye, büyük miktarda otomotiv ihracatı yaptığı halde kendi otomotiv markası olmayan tek ülke. Kibar Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Hyundai Assan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar bu durumla ilgili çarpıcı bir değerlendirmede bulundu: "Yerli üreticiler, sadece bir iki yıllık hasılatını bile Ar-Ge'ye ayırabilseydi bu işi başarabilirdik."

Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği'nin (MÜSİAD) düzenlediği 'Kriz Sonrası Otomotiv Sektöründe Beklentiler' konulu panelde konuşan Ali Kibar, otomotivde Gümrük Birliği anlaşmasının yürürlüğe girdiği 1996 yılının sektör için çok önemli bir dönüm noktası olduğunu söyledi. Geçmiş yıllarda ciddi anlamda enerji ve emeklerin kaybolduğunu dile getiren Kibar, "Türkiye yerli otomobil markasını geliştirebilecek altyapısı olup da dünyada yerli markasını bugüne kadar çıkaramamış tek ülkedir. 1996'ya kadarki süreçte tek bir şirketin hasılatı dahi böyle bir yatırımın kaynağının sağlanması için imkan sağlanabilecek yeterlilikteydi. Ama bu yapılamadı." diye konuştu.

Mermerler Grubu'nun Yönetim Kurulu Başkanı Yüksel Mermer ise krizlerden ilk olarak otomotiv sektörünün etkilendiğini kaydetti. Mermer, Türkiye'de otomotive ilişkin hâlâ bir master planının olmadığından yakınırken, "Acilen bir master planına ihtiyaç var. Vergisinden tutun, neler yapılacak ne olacak, dış yatırımcılar geldiğinde veya mevcut yatırımcılara ne imkan sağlanacak, bunların plan program içinde uygulanmaya konulması lazım." diye konuştu. Türkiye'deki vergilerin çok yüksek olduğuna ve Avrupa Birliği'ne göre revize edilmesi gerektiğine de işaret etti. Halen Avrupa'daki vergiler 1.6 CC'ye kadarki araçlarda yüzde 18 ile 22 arasında değişiyor. Türkiye'de ise bu oran yüzde 62'den başlıyor.

Türkiye'de otomotivde son zamanlarda çok büyük bir rekabetin yaşandığını dile getiren Yüksel Mermer, "Eskiden beyaz eşya satıcıları çok büyük rekabet içindeydi. Şimdi bizimkisi onu da geçti. Bu kadar indirimler, bu kadar kampanyalar bugüne kadar hiç olmamıştı." açıklamasını yaptı. Ali Kibar ise, sektördeki indirim yarışını şu sözlerde özetledi: "Herkes birbirinin peşine takıldı. Bir deli bir kuyuya taş attı herkes de onu takip ediyor. Bu kampanyalarla önümüzdeki yılın ocak, şubat ayı otomobil taleplerinin erkene çekiliyor olması gibi bir endişeyi de paylaşmak istiyorum." EKONOMİ SERVİSİ

Pazar gelecek sene yüzde 20 daralabilir

Bu yılın ortalarında getirilen ÖTV indirimiyle rahat bir nefes alan otomotivciler, 2010'dan endişeli. Hyundai Assan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar, otomotiv sektörüne yeni teşvikler gelmediği takdirde önümüzdeki sene pazarın yüzde 10 ile yüzde 20 arasında daralabileceğini bildirdi. Ali Kibar, Türkiye'nin bu yılı GSMH bazında 6,2 küçülmeyle bitireceğini dile getirerek, 2010 yılında muhtemel bir IMF anlaşması ve hükümetin piyasaları rahatlatıcı birtakım tedbirleri de almasıyla, yılı yüzde 5 ve biraz daha üzeri bir büyüme ile kapatabileceğini sözlerine ekledi.

Kaynak: Lojiport