Global krizin darbesini ilk hisseden 3 Amerikan otomotiv devinden biri olan Ford Motor aldığı tedbirlerle bu etkiyi en çabuk atlatan şirket oldu. Binek otomobillerden başlamak üzere tüm ürün gruplarında maliyet azaltmak için global modeller üretilmesi gündeme geldi. Alınan bu radikal karar Türkiye'yi çok yakından ilgilendiriyor. Mayıs ayından itibaren Gölcük'te üretilen Connect modelinin ABD'ye, Transit modelinin Latin Amerika'ya ihracatının başlaması bu kararın sonuçlarından biri. Ancak bu süreçte Türkiye'yi ilgilendiren ve en az bunlar kadar önemli bir karar daha alındı.
Ford Motor, bütün dünyada üretilecek ve satılacak Cargo kamyonların geliştirme yetkisini Ford Otosan'a verdi. Kriz öncesi Eskişehir İnönü fabrikasında üretilen kamyonların Rusya dahil 25 ülkeye ihraç edilmesiyle bu alanda bölgesel güç olan Ford Otosan mühendisleri 2012 yılından itibaren başta Latin Amerika olmak üzere birçok ülkede yola çıkacak kamyonlara imzasını atacak. Üstelik Cargo kamyonun tüm lisans hakkı Ford Otosan'a ait olduğundan Brezilya ya da gelişen başka bir ülkede üretilebilecek tüm Cargo'lardan Türkiye'ye lisans bedeli aktarılacak. Öte yandan bu kararla birlikte Ford Otosan'da kamyon iş birimi büyütülerek başına koordinator olarak Amerikalı John Sidelko getirildi.
Ford Otosan Genel Müdür Başyardımcısı Nuri Otay, bu kararın şirket açısından kilometre taşlarından biri olduğunu söyledi. Gebze'de bulunan Ar-Ge merkezinin sadece Türkiye'deki fabrikalar için değil, dünyanın başka ülkelerindeki Ford fabrikaları için de çalışmaya başladığını belirten Otay, "Kamyon üretiminde mühendislik ve işçilik olarak büyük bir tecrübemiz var. Ar-Ge merkezi bu konuda artı değer kazandırdı. Tecrübemizi başka ülkelere de aktarabileceğimiz bir imkân doğdu. Bundan sonra Cargo kamyon dünyanın neresinde üretilirse üretilsin geliştirmesi bizimle yapılacak. Ayrıca Cargo kamyon üretimi yapılacak fabrikaya mühendis desteği, Türkiye yan sanayiinden ürün desteği gibi artılar da olacak. Yani, Ford'un kamyon operasyonunda artık söz Türkiye'de." dedi.
Birkaç yıl içinde yola çıkacak yeni Cargo'nun artık global bir model olacağını söyleyen Otay, ilk olarak Türkiye dışında yıllık 20 bin kapasiteli Brezilya fabrikasında Türkiye'nin geliştirdiği yeni kamyonun üretilmeye başlayacağını dile getirdi. Türkiye ile Latin Amerika ülkeleri arasındaki Mercosur anlaşmasının devreye girmesi halinde bu fabrika için Türkiye'den çok sayıda yan sanayi ürününün de ihracatının mümkün olacağını ifade eden Otay, "Ford Motor gelecekte Hindistan, Çin gibi ülkelerde kamyon üretme kararı aldığında Türkiye'nin geliştirdiği ürünler devrede olacak." diye konuştu.
Kaynak: Zaman