Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / KARBON KREDİLERİNİN ALICISI HAVAYOLLARI OLDU

KARBON KREDİLERİNİN ALICISI HAVAYOLLARI OLDU

KARBON KREDİLERİNİN ALICISI HAVAYOLLARI OLDU02.12.2009

Türk şirketlerinin sattığı çevreci projelerden hesaplanan karbon kredilerinin en büyük alıcıları Air France, British Airways ve Cathay Pacific gibi havayolları oldu.

Altın standardı raporlarına göre Türkiye’nin uluslararası karbon piyasasına sunduğu kredilerin yüzde 98’lik kısmı yenilenebilir enerji projelerinden sağlandı. 2009’da karbon piyasaları kayıtlarına giren Türkiye’deki 64 gönüllü projenin yaklaşık 26’sı gerçekleştirilme aşamasında olmasına rağmen yurtdışında alıcı bulmayı başardı.

Bankacılıktan karbon emisyon ticaretine geçiş yapan Global Tan Energy Yönetim Kurulu Başkanı Brian P. De Thorpe Millard, Türk karbon piyasasının gelişimi sonucu, alım satım yapan şirketlerin de hızla piyasaya girdiğini söyledi.

18 AYDA 41 KONTRAT YAPTI

Merkezi Londra olan ve Türkiye’de Faaliyet gösteren Global Tan Energy, 2007’de piyasaya girdikten sonra 18 ay içinde yaklaşık 41 kontrat yaparak 50’lik pay ile piyasanın en büyüğü olmayı başardı.

 Avrupa’da karbon kredileri satış piyasasında faaliyet gösteren tüm şirketlerin Türk piyasasında da karbon kredileri pazarlanmasına aracılık ettiklerine işaret eden Millard, İzmir, Ankara ve İstanbul’daki ofisleri ile Türk şirketlerinin 3.5 milyon tonluk karbon emisyon kontratını yönettiklerini açıkladı.

Türkiye’nin giderek artan bir ulusal enerji talebi olduğunu dile getiren Millard, “Bu ihtiyacı karşılamak amacıyla yeni santralların kurulması gerekiyor.

Yenilenebilir enerji kaynakları kullanılarak elektrik üreten projeler, herhangi bir sera gazı salımına yol açmadığından, salımı engellediği sera gazı miktarı kadar karbon kredisi hakkı kazanıyor.BöyleceTürkiye’nin de dünya karbon piyasalarında önemi artıyor” dedi.

SPOT PİYASADA TON FİYATI 6 EURO

Türkiye’de satış yapanların çoğu enerji şirketi iken, yurtdışında karbon fonlarının en büyük alıcılarının Virgin Atlantic, Air France, British Airways ve Cathay Pacific gibi havayolu şirketleri olduğunu anlatan Millard, bunun dışında bankalar, büyük şirketler hatta özel şahısların da yer aldığını belirtti.

Türkiye’deki portföylerinin yüzde 85’inin altın standardında, kalanının da gönüllü piyasada olduğunu anlatan Millard, altın standardında 1 ton karbon fiyatının günlük spot piyasada 6 Euro, gönüllü standartta ise 3 Euro olduğunu söyledi. Şirketlerin 15 ile 18 ay içinde parasını tahsil ettiğini kaydeden Millard, krizde düşen karbon kredileri fiyatlarının 2010’da yükselişe geçeceğine, 2012’de de maksimum düzeye ulaşacağına dikkat çekti.

Kaynal: www.UlasimOnline.Com