Ceva Lojistik Türkiye ve Balkanlar Genel Müdürü Arslan Uzun, Türkiye'de lojistikte 15-20 milyar dolarlık bir pazarın olduğunu söyledi.
Lojistik sektörüne ilişkin soruları yanıtlayan Uzun, Ceva'nın krizde büyümeye devam eden ender gruplardan biri olduğunu belirtti.
Krize rağmen personel sayılarını artırdıklarını, 40 olan ofis sayılarını Varan Kargo'yu da almalarıyla 250'ye çıkardıklarını, bunun yanında depolama alanında da yüzde 20 büyüdüklerini dile getiren Uzun, ''Toplamda 3 bin kişiye yakın bir ekip olduk. Bu yıl 200 milyon doların üzerinde bir ciro yaparız gibi görünüyor'' dedi.
Ceva Grubu'nun toplam cirosunun 10 milyar dolar olduğunu, Türkiye'nin payının ise bu ciro içerisinde küçük kaldığını belirten Uzun, Ceva Türkiye'nin, grupla ciro açısından kıyaslandığında küçük gibi göründüğünü, ancak yapılan işin içeriğiyle, iş hacmiyle bakıldığında grubun içerisinde beşinci olduğunu söyledi.
Uzun, Varan Kargo'yu geçen yılın yaz aylarında aldıklarını hatırlatarak, ''O sıralar kriz daha baş göstermemişti ve kendimize güzel hedefler koymuştuk. Şu an baktığımızda bu hedeflere yine çok yakınız. Krizde hedeflerimizi yakaladık ama çok yorulduk. Normal çalışmamızın üç katı kadar çalıştık'' diye konuştu.
Sektörün de krizde geri adım atmadığına dikkati çeken Uzun, depolama alanlarını yüzde 20 oranında büyüttüklerini, 500'e yakın yeni personel aldıklarını bildirdi.
Türkiye'de birçok uluslararası firmayla çalıştıklarını anlatan Uzun, ''En son da Goodyear Lastikleri'nin İzmit ve Adapazarı fabrikalarında üretilen ürünlerin Türkiye'deki dağıtımı için bir anlaşma imzaladık. Goodyear İspanya, İtalya ve Yunanistan'ın ardından Türkiye'de de Ceva Lojistik ile çalışma kararı aldı. Bu kararda Ceva'nın Türkiye'de oluşturduğu güçlü dağıtım ağının etkili olduğunu düşünüyorum. Daha önce Michelin ve Continental ile çalışıyorduk. Şimdi Goodyear'la da çalışıyor olmaktan mutluyuz'' diye konuştu.
Türkiye'de lojistik sektörünün her geçen gün geliştiğine dikkati çeken Uzun, Türkiye'deki şirketlerin önünde bulunan bazı engellerin kalkması halinde gelişimin daha hızlı olabileceğini söyledi.
Türk lojistik şirketlerinin, Avrupa Birliği (AB) üyesi ülkelerdeki şirketlere göre ülkelere giriş-çıkışlarda daha fazla para ödemek zorunda kaldığını anlatan Uzun, şöyle konuştu:
''Gümrük Birliği biraz katkı sağlıyor, ama bir Avrupalı şirketin maliyetleri bizden daha düşük. Deniz taşımacılığına da bakarsak, dünyadaki ticari taşımacılığın büyük bir kısmı deniz taşımacılığıyla oluyor, ama Türkiye bu konuda biraz şanssız. Türkiye'ye veya Türkiye'den olan deniz yolu hatları diğer ülkelere göre daha sınırlı. Bu biraz arz-talep dengesinden kaynaklanıyor, ama Türkiye, Dubai gibi bir hub olamadı. Türkiye'den bazı ülkelere olacak navlun, büyük dünya devi armatörlerini hacim olarak çok doyurmuyor. Bu nedenle çoğu ülkeye direkt hat oluşamıyor.''
-''4-5 YILDA 50 YILLIK ÜLKELERLE REKABET ETMEK KOLAY OLMUYOR''-
Arslan Uzun, tedarik zincirinin ikiye ayrıldığını, bunlardan birinin lojistik, birisinin de nakliye olduğunu belirterek, nakliyede Türkiye'nin çok iyi konumda olduğunu, lojistikte ise daha ''alınacak yolun'' bulunduğunu ifade etti.
ABD veya Çin'in dünya ile yaptığı ticaretin hacmiyle Türkiye'nin ticaret hacmi kıyaslandığında Türkiye'nin hacminin küçük kaldığını dile getiren Uzun, şunları kaydetti:
''Bu da deniz yolunun eksikliğindendir. Deniz taşımacılığının eksikliği, Türkiye'yi lojistikte hak ettiği yerin çok gerisine düşürüyor. Son 4-5 yılda limanlar özelleştirildi, yeni hatlar açılıyor ama 4-5 yılda 50 yıllık ülkelerle rekabet etmek çok kolay olmuyor. Biraz zamana ihtiyacımız var. Limanların özelleştirilmesi, Türkiye'deki altyapının kalitesinin artmasını sağladı. Bunun için memnunuz.
Havayolu taşımacılığında da çok iyi olduğumuz söylenemez ama karayolu taşımacılığında Türkiye olarak çok iddialıyız. Demiryolunda ise hala istediğimiz yerde değiliz. Ancak hükümetin son dönemde demiryolu için yaptığı projeler son derece ümit verici. Özellikle 'Hicaz Demiryolu' faaliyete başlarsa çok faydalı olacak. Demiryolunun gelişmesi lojistik sektörünün önünü açar. Navlunda çok önemli ucuzluk getirir, maliyetlerimizi karayoluna göre yüzde 30 azaltır. Ayrıca açılan her yeni yol ihracatımızı da artırır.''
-''İKİ KAMYON ALAN 'BEN LOJİSTİKÇİYİM' DİYOR''-
Arslan Uzun, Ceva Lojistik'in, tüm ithalat, ihracat ve dağıtım işini tek başına yapabilen bir firma olduğuna dikkati çekerek, Türkiye'de lojistik anlayışının halen oturmadığını ve birçok firmanın halen kendi işlerini kendilerinin yaptığını söyledi.
Bu nedenle Türkiye'de halen ''madenin ana bölümüne'' ulaşılamadığını vurgulayan Uzun, ''Geçen yılı saymazsak eğer Türkiye'de lojistiğin büyümesi Avrupa'dan daha iyi gidiyor. Türkiye'de lojistikte 15-20 milyar dolarlık bir pazar var, ancak sektör bu iş hacminin daha yüzde 40'ını değerlendiriyor. O yüzden halen gidecek yolumuz var. Zaten sektörü cazip kılan şey de, bu... Sektörün halen çok fazla büyüme potansiyeli var'' ifadelerini kullandı.
Kaynak: Lojiport