Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / DENİZCİLİKTE RAFLARIN BOŞ KALMA RİSKİ

DENİZCİLİKTE RAFLARIN BOŞ KALMA RİSKİ

DENİZCİLİKTE RAFLARIN BOŞ KALMA RİSKİ24.11.2009

Geçen haftalarda konteyner taşımacılığının dünya ekonomisi üzerindeki etkileriyle ilgili  kapsamlı bir araştırma sonuçlandı. İngiliz yayım kuruluşu BBC için hazırlanan ve “The Box” olarak adlandırılan projede standart bir konteynerın dünya üzerindeki izinin sürülmesi ile uluslararası ticaret ve küreselleşmenin hikayesini anlatılmaktadır.

 

Ticari maksatla çalışan ve NYK tarafından sağlanan konteyner, dünya üzerinde belli seçilmiş taşıma modları boyunca ilerlerken, BBC web sayfasından da izlenebilmiştir.

 

Londra’ya dönüşünü kutlamak üzere bir günlük medya yayını organize edilerek, sadece bu proje ile sınırlı kalmadan genel olarak deniz taşımacılığının durumu incelenmiştir. Transport Intelligence dergisi üst yöneticisi John Manners-Bell ile radyo ve TV röportajı yapılarak kendisinden sektörde geçtiğimiz yılda yaşananlar ve önümüzdeki dönemde ilk etaptaki beklentiler hakkında bilgi alınmıştır.

 

 

Geçtiğimiz yıl içinde deniz taşımacılığı, küresel ticaretin düşmesiyle birlikte küçülmüştür. Taşıma hacimlerinde %15- %20’lik, hat gelirlerinde ise nereden bakılırsa bakılsın % 25 - % 50 bir gerileme söz konusudur.

 

 

Pazardaki fazla kapasite ile baş etmek amacıyla gemi hat işletmecileri:

 

*  Gemileri servis dışı bırakmış, (özellikle yaşlı olanları)

*  Daha fazla bağlama limanı eklenmiş,

*  Gemilerin seyir hızları düşürülmüştür.

 

Bu küresel gemi filosundan önemli ölçüde bir kapasitenin küçülmesini ve bunun sonucu olarak, arz ve talebi dengeye kavuşturarak taşıma tarifelerinin yükselmesini sağlamıştır.

 

Ancak bu diğer taraftan esnekliğin, bulunabilirliğin ve müşteri hizmetlerinde bir düşüş anlamına da gelmektedir.

 

Sektörün istikrarlı olmayan doğası nedeniyle oluşan ciddi anlamdaki iniş/çıkışlarla daha olumsuz bir şekle bürünmüştür: taşıma tarifelerinin düşük olduğu dönemde yapılmış olan kontratlara itibar edilmemiştir.

 

Şuanda perakendeciler noel stoklarını çoktan sipariş etmiş ve ürünleri kendilerine ulaşmamış olsa bile en azından yolda olacaktı. Ancak perakendeciler geçen Noel’de aşırı stok yaptıkları ve bu yıl ki taleplerinin gerçekte ne düzeylerde olabileceğini tahmin edemedikleri için sipariş miktarlarını en düşük düzeyde tutmuşlardır.

 

Noel’e doğru güçlü bir talebin oluşması halinde stokların yetersizliği, siparişleri zamanında ulaşamaması gibi bir risk söz konusudur. Şu zamanlar perakendeciler için önemli bir zamandır. Yeni yıla doğru da baskının artması söz konusudur.

 

Dolayısıyla, perakendeciler açısından tedarik zincirinde ciddi risk olasılığı olup, tüketici kitlelerinin boş raflarla karşılaşması hiç de sürpriz olmayacaktır.

 

Bu durumda bazı göndericiler daha pahalı ancak hızlı olan hava kargoya yönelebilir. Ancak bu sektör de kapasitesini kemiğine kadar azaltmış durumdadır. Buna bir örnek olarak da Apple iMac satışlarının büyük miktarlara ulaşmasının etkileri gösterilebilir. Bu tek bir ürün arta kalan hava kargo kapasitesini tamamen emip tüketmiş ve hava kargo taşıma tarifelerinin % 50’lere varan oranda yükselmesine neden olmuştur.

 

Kaynak: Transport Intelligence

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr