2006 yılında “Mükemmellikte Yetkinlik” belgesini 5 yıldızla alan ilk firma, 2008 yılında da KalDer Ulusal Kalite Kongresi’nde Başarı Ödülü’nü alarak büyük ölçekli işletmeler kategorisinde bu ödülü almaya hak kazanan ilk Türk lojistik firması olan Borusan Lojistik, bu yıl da İşletmeler kategorisinde Ulusal Kalite Büyük Ödülü’ne talip oldu.
Borusan Lojistik’in mükemmellik yolculuğu 2002 yılında başladı. Başlangıç noktasında, müşteri beklentilerinin en üst düzeyde karşılanmasını ve müşteri memnuniyetini esas kabul ettiklerin belirten Borusan Lojistik Genel Müdürü Kaan Gürgenç, 2002 yılından itibaren paralel olarak, VOC (Müşterinin Sesinin Yönetimi), CRM (Müşteri İlişkileri Yönetimi) gibi modern yönetim uygulamalarını kurumsal stratejik hedeflere ulaşmada araç olarak kullanmaya başladıklarını söyledi. “Şirket içerisinde verimliliğin artırılması ve güç birliğinin yakalanması için her biri ayrı adacıklar gibi düşünebilecek olan tüm modern yönetim metodolojilerinin entegrasyonu gerekiyordu” diyen Kaan Gürgenç, bu amaçla CRM, VOC, ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi, ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi, OHSAS 18001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi, ISO 10002 Şikayet Yönetim Sistemi, Yalın 6 Sigma, Değer Bazlı Yönetim (VBM) gibi hayata geçirilen iyi yönetim uygulamalarını 2005 yılında “EFQM Mükemmellik Modeli” şemsiyesi altında topladıklarını ifade etti. Gürgenç bundan sonrasını şöyle anlattı:
"Zayıf yanları tespit edip üzerine gittik"
“Diğer taraftan bu model doğrultusunda sistematik olarak yapmaya başladığımız öz değerlendirmeler ile kuvvetli ve zayıf alanlarımızı tespit ederek, pek çok iyileştirme çalışmasını hayata geçirdik. Ulusal Kalite Hareketi’ne katıldık ve 2006 yılında da “Mükemmellikte Yetkinlik” belgesini 5 yıldızla alan ilk firma olduk. Kesintisiz mükemmellik yolculuğunu benimseyen ve daima daha iyiye ulaşılabileceğini bilen bir kurum olarak kararlılıkla sürdürdüğümüz çalışmalar nedeniyle son yıllarda pek çok ödül kazandık.
Örneğin, uluslararası insan kaynakları standartlarını temsil eden, ilk ve tek insan kaynağı standardı olan IIP-Investors in People sertifikasını 2008 yılında aldık. Bu sertifika ile insana yatırım yaptığımızı sistemlerimiz, süreçlerimiz ve çalışanlarımız ile belgelendirdik.
Strateji yönetimi alanında, Dr.Kaplan ve Dr.Norton liderliğinde Palladium Grup tarafından her yıl beş kıtada gerçekleştirilen “Strateji Odaklı Organizasyon” değerlendirmesinde bu yıl verilen Hall Of Fame (Şöhretler Klübü) - Strateji Oscar’ı ödülünü, Avrupa’da ticari organizasyon alanında tek başımıza kazandık. Dünyanın en prestijli şirketlerinin aldığı bu ödülü şimdiye kadar lojistik kategorisinde alan ilk kurum unvanını elde ettik.
2008 yılında ayrıca, KalDer Ulusal Kalite Kongresi’nde Başarı Ödülü’nü alarak büyük ölçekli işletmeler kategorisinde bu ödülü almaya hak kazanan yine ilk Türk lojistik firması olduk.
"Her ödül doğru yolda yürüdüğümüzün kanıtı"
Bu sene yeniden ödül sürecine başvurduk. Ödülü istiyoruz, ancak biz mükemmellik modelini gelişmemizi sağlayan bir rehber olarak görüyoruz. Bu çerçevede, bu sene, geçen seneki ödül sürecinde almış olduğumuz puan bandının bir bant üstünü hedefledik ve çalışmalarımızı bu hedef doğrultusunda gerçekleştirdik. Çalışanlarımız “Mükemmel misiniz?” sorusuna cevapları “evet” olsa dahi yapacak daha fazla işlerinin olduğunun bilincindeler. Bu bilinç ve hedef birliği çerçevesinde, çalışmalarını şekillendiriyor, öğreniyor ve gelişiyorlar.”
Kaan Gürgenç, uluslararası marka olma yolunda hızla ilerleyen Borusan Lojistik’in bu hedefi gerçekleştirirken belirlediği vizyon ve stratejik hedefler çerçevesinde, sistemler ve insan kalitesi ile hareket etmesi gerektiğinin farkında olduğunu vurgularken, “Yaptıklarımız ve elde ettiğimiz sonuçlar doğru yolda olduğumuzu gösteriyor. Sürdürülebilirliği sağlamak ve daha fazla gelişmek içinse, yapacak daha çok işimizin olduğunu biliyoruz.
2000’li yıllarda organik büyüme, pazar konumlandırması, karlılık ve katma değer yaratma açısından önemli adımlar attık. Bu çalışmalar Borusan Lojistik’e yıllık ortalama yüzde 35’lik bir büyümeyi beraberinde getirdi. 2002 yılında sadece İstanbul ve Gemlik’te faaliyet gösterirken, bugün, 262 milyon $ ciro ile ABD’den Kazakistan’a, Hollanda’dan Dubai’ye kadar geniş bir coğrafyada iş yapıyoruz. Üstelik 2008 sonu ve 2009 başındaki kriz ortamında kazandığımız yeni ve uzun vadeli işlerimizin de buna katkısı çok oldu. Mevcut ciromuzun yaklaşık %40’ını yeni kazandığımız işlerle sağladık.” dedi
Strateji yönetiminde prestijli ödül
Borusan Lojistik, bu yıl strateji yönetimi alanında uluslararası çapta verilen en önemli ödüllerden birini aldı. Dünyanın en önemli 50 düşünürü arasında yer alan, Dr. Robert Kaplan ve Dr. David Norton tarafından geliştirilen Strateji Odaklı Organizasyon” Modeli değerlendirmesinden başarıyla geçen Borusan Lojistik, dünyada strateji alanında bu ödülü hak eden ilk lojistik firması oldu.
İspanya’da düzenlenen törende Borusan Lojistik’e ödülünü takdim eden Dr. Robert Kaplan şunları söyledi: “Borusan Lojistik, başarılı uygulamaları ve iş sonuçları ile sadece bugüne değil, geleceğe dair hedeflerine ulaşacağını güvence altına almış durumda. Farklılaşmanın sınırlı olduğu lojistik sektöründe müşteri odaklı stratejiler ile farkın nasıl yaratılabileceği başarıyla ortaya konuyor. Ödül başvurusunun değerlendirme sürecinde irdelediğimiz Borusan Lojistik uygulamaları Dr. David Norton ve beni oldukça etkiledi. Geliştirdiğimiz model ve kavramları kendine uyarlamanın ötesinde geliştiren Borusan Lojistik’in başarılı uygulamalarını önümüzdeki yıl düzenlenecek konferansta dinlemeyi ve Harvard Business Review’de raporlamayı sabırsızlıkla bekliyoruz.”
Strateji Odaklı Organizasyon Modeli, şirketlerin stratejilerini başarıyla hayata geçirmek için uygulaması gereken yönetim prensiplerini içeriyor. Modelin özünde hedeflere erişmek için sadece iyi stratejilerin belirlenmesinin yeterli olmadığı, stratejilerin hayata geçirilmesi için gerekli süreçlerin de oluşturulması ve başarıyla uygulanması gerektiği vurgulanıyor. Strateji Odaklı Organizasyonlarda; liderler değişimi harekete geçiriyor ve başarıyla yönetiyor; stratejilerin operasyonel ifadelere dönüştürülmesi sağlanıyor; organizasyon ve stratejiler arasında uyum sağlanıyor; strateji herkesin işi haline getiriliyor; stratejik performans düzenli olarak değerlendirilerek stratejilerin gözden geçirilmesi ve dinamik tutulması sağlanıyor.
Kaynak: Persembe Rotası