Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / EGENİN YENİ GÖZDESİ: NEMPORT KONTEYNER TERMİNALİ

EGENİN YENİ GÖZDESİ: NEMPORT KONTEYNER TERMİNALİ

EGENİN YENİ GÖZDESİ: NEMPORT KONTEYNER TERMİNALİ09.11.2009

Türkiye 1980’li yıllarla birlikte konteyner hareketine tanık oldu. Bu yıllara kadar kırkambar yükleri ve katı dökmeyükler çoğu 1.kuşak yapıdaki limanlarda elleçleniyordu.

 

Sıvı dökmeyükler - özellikle de hampetrol ve petrol türevleri - rafineri terminallerinde elleçlenmekteydi.  Günümüzde de bu hizmet böyle devam ediyor…

 

Eldeki verilere bakılırsa Türk limanlarında ve liman terminallerinde son yıllarda 5 milyon TEU konteyner elleçleniyor. Türk ekonomisinin ulaştığı bu hizmet sığasının (kapasitenin) %18-20’si Ege kıyılarımızdaki limanlardan ve liman terminallerinden yapılıyor.

 

Özellikle de TCDD İzmir Limanı, 900.000 TEU konteyner hareketiyle Ege kıyılarımızdaki konteyner hareketinin öncüsü durumunda.

 

İzmir limanı konteyner trafiği açısından Türkiye’nin Egedeki tek seçeneği durumunda idi. Ancak 1.kuşak limanlarının çokluk 10 metre ile sınırlı olan su derinliği, belli tonaj büyüklüğünün üzerindeki konteyner gemilerinin İzmir limanına uğrak yapamamalarına yol açmaktadır.

 

Büyük tonajlı gemiler - örneğin post-panamax konteyner gemileri - ancak uğrak rotasyonlarında İzmir’i son sıralarda tutarak - yani yüklerinin çoğunu boşaltıp suçekimi (10 metre) engelini aştıktan sonra ve parsiyel yüklü olarak - limana giriş-çıkış yapabilmektedir.

 

İzmir Limanı konteyner hareketi, diğer Türk limanlarında da olduğu gibi, UNCTAD modeli doğrultusunda 1.kuşak liman altyapısına uyarlanmış konteyner terminali aracılığıyla verilmektedir. Oysa bir limanı liman yapan iki temel öğe, her tonajdaki gemiyi abrayabilecek yeterli su derinliği ve geniş depolama alan(lar)ıdır.

.

TÜRKLİM tarafından yapılan değerlendirmeler gelecek on yılda İzmir konteyner trafiğinin 1.500.000 TEU yu aşacağını göstermektedir.

 

İzmir Körfezinin fiziksel olarak su derinliğinin az olması yüzünden post-panamax konteyner gemilerin yanaşamamakta olması, limanın akıbeti ve sonuçları belirsiz özelleştirme süreci TCDD İzmir limanından yararlananları olumsuz yönde etkilemeye de devam etmektedir.

 

Oysa bugün İzmir Limanına yeni bir seçenek eklenmiştir: Nemport Konteyner Terminali.

 

Nemport konteyner terminali İzmir limanının konteyner trafiği yönünden ortaya koyduğu sıkıntıları şimdiden hafifletecek  “rehber bir terminal” görünümündedir. Neden mi?

 

Nemport terminali, yanaşma yeri uzunluğu 820 metre olan 40 metre genişlikli, 4 yanaşma rıhtımında bütünleşen konteyner elleçleme tesisidir. Kıyı ile bağlantısı 260 metre uzunluğunda 15 m genişliğinde kazıklı yol ile sağlanmıştır.

 

Terminalin su derinliği uçta  (-22) metre, rıhtım sonunda  (-12) metredir. Post-panamax konteyner gemileri rahatlıkla terminale yanaşabilme özelliğine sahiptir.

 

Terminalde yaygın mekanizasyon uygulaması gerçekleştirilmiş. Otomatik kontrollü,105 ton kaldırma kapasiteli ve post-panamax  konteyner gemilerinin 17.sırasından yüklük alabilen 2 konteyner vinci, 5 adet lastik tekerlekli 45 tonluk reach stacker, 8adet 60 ton taşıma kapasiteli terminal çekicili treyler sistemi bu terminaldeki mekanik gücün bazıları. Ayrıca terminalde toplam 5600 TEU kapasiteli stoklama alanı bulunuyor.

 

Terminaldeki konteyner vinçleri otomatik kantarmalarla donatılmış. Böylelikle iki adet dolu TEU konteyner aynı vinç hareketinde gemiye yüklenebilmekte veya gemiden boşaltılabilmektedir. İki vincin saatlik yükleme boşaltma kapasitesi minimum 80 TEU dur.

 

Nemport konteyner terminali mevcut olanaklarıyla Türk limancılığının Egede yaşadığı büyük tonajlı konteyner gemilerine sıralı hizmet verememe sıkıntısına çözüm üretecek niteliktedir. 

 

Nemport terminali İzmir Limanını da çok rahatlatacaktır.

 

Nemport terminali sayesinde Türk limancılığı Egede tam yüklü büyük tonajlı konteyner gemilerine rahatlıkla elleçleme hizmeti verebilme özelliği kazanmıştır.

 

Nemport Konteyner Terminalinin ilk müşterisi Türk bayraklı m.v Burak Bayraktar olmuştur. 09 Ekim 2009 tarihinde Nemport Terminaline yanaşan gemi 13.5 saatte  693 yüklü ve boş konteyner boşaltmıştır. Buysa saatlik konteyner hareketinin 51 TEU olduğunu göstermektedir.

 

Ege Bölgemiz Nemport Terminaliyle artık yeni ve fakat önemli bir altyapı kazanmıştır.

 

Bol kazançlı, kabına sığamayan, uzun soluklu hizmet yaşamı Nemport’un olsun!

Kaynak: Lojiport
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr