"Horizon 1" gemisi mürettebatının yurda ayak
bastığı geçen perşembe günü "Uluslararası Ticaret Odası Ticari Suçlar
Bölümü" ilginç bir rapor yayımladı.
Bu yılın başından 15 Ekim tarihine kadar işlenen
ticari suçlar geçen yılın iki katını aşmış. Söz konusu istatistik, toplam
"kriminal vaka" sayısıyla ilgili. Olayların sonuçlarını parasal
olarak ölçünce artış, geçen yılın üç katına ulaşıyor.
Özellikle de korsanlık faaliyetinde patlama olmuş.
Aynı örgütün "denizcilik bürosu"nca yayımlanan bir başka rapora göre
korsanlar dünyanın çeşitli yerlerinde son dokuz ay içinde 293 saldırı
gerçekleştirmiş. İlk üç aylık dönemde 103, ikinci üç aylık dönemde 140 vaka
dikkat çekiyor. Son üç ay içinde ise vaka sayısı aniden 63'e düşmüş.
Somali ve Nijerya en tehlikeli sular
Gözlemciler bu düşüşü güvenlik önlemlerinden çok, Aden
Körfezi'nden başlayıp Güneydoğu Asya'ya uzanan hat üzerindeki muson
yağmurlarına bağlıyor. "Karanlık Bölgeler Haritası"na göre en
tehlikeli yer Somali açıkları. Burada kıyıdan 200 deniz mili açıkta seyretmek zorunlu.
Süveyş Kanalı'ndan çıkan gemiler kıyıya yakın bir rota
izler ya da Afrika'nın doğu sahillerindeki bir limana yönelirse saldırı
kaçınılmaz. Somalili korsanlar şimdi organize biçimde Umman'ın güney
kıyılarına, Bab-ül Mendeb Boğazı'na ve Kızıldeniz'e de sarkmış durumda.
İkinci karanlık bölge ise militan örgütlerin cirit
attığı Nijerya'nın doğu ve güney sahilleri. Bu bölgede saldırılar gizli eller
tarafından organize ediliyor. Nijeryalı korsanlar daha çok petrol tankerlerine
saldırıyor ve mürettebatı karaya çıkarıp tahkim edilmiş gizli sığınaklarda
rehin tutuyor.
İstatistiklere göre bu iki bölgede yılın ilk dokuz
ayında 114 gemi fiili saldırıya uğramış. Bunlardan 34'ü kaçırılmış, 88'i ateşli
silahlarla taciz edilmiş. Kaçırılan gemilerin 32'si Somalili korsanların eline
geçmiş, 533 mürettebat rehin alınmış.
Bir başka karanlık bölge ise Endonezya ile Malezya
arasında bulunan Malakka Boğazı. Güney Çin Denizi de haritaya dahil. Her iki
bölge tarihten bu yana korsan yatağı olarak nam salmış. En acımasız deniz
haydutları burada. Şimdi çok sıkı güvenlik önlemleri var. Özellikle Çin
hükümeti sert yaptırımlar uyguluyor ve yakalanan korsanları anında kurşuna
diziyor.
Caydırıcı "elektrikli çit" yeni bir buluş
İlgili kurum ve sigortaların yaptığı araştırmalara
göre korsanların işlediği suçlar bireysel değil organize nitelikte. Hatta
girift bir ağ yapılanması söz konusu. Yine de korsanlık faaliyetleri devam
ediyor. Ticaretin yüzde 75'inin deniz yoluyla yapılıyor olması suç odaklarının
iştihanı kabartıyor.
"Uluslararası Ticaret Odası Denizcilik
Bürosu" uydudan "karanlık bölgeleri" gözetim altına almış.
Kurulan "network" sayesinde saldırıya uğrayan gemiler anında
haritalandırılıyor, haberleşme ağına veriliyor. Ayrıca teşebbüs halinde kalan
saldırılar ile şüpheli tekneler de canlı olarak gösteriliyor.
Örgütün son günlerde gemicilik şirketlerine birkaç
tavsiyesi daha var: "Karanlık sulara girdiğinizde 'canlı korsan
haritası'nı aktif hale getirin. Görüş alanı temiz olsa da umulmayan bir
noktadan korsanlarla karşılanacağınızı bilin. Kör noktalara gece görüşüyle
takviye edilmiş gözetleme gereçleri koyun. GPS sisteminiz devamlı açık olsun.
Yüksek risk alanlarında aydınlanmayı dozunda kullanın. Yangın tehlikesine her
an hazır olun. Korsan saldırısı genellikle bilhassa çıkarılmış yangınla
başlıyor. Alarmla birlikte hızınızı artırın, kaçamak manevralar yapın. Geminin
kıç bölümü dahil riskli alanları ‘jiletli tellerle' tahkim edin. Ve çok yeni
bir buluş olan ‘elektrikli çit'le geminizi çevreleyin."
Söz konusu "çit" 9 bin voltluk darbe etkisi
yapan yeni bir buluş. Davetsiz misafirlerin fark edemeyeceği gizli çitin en
önemli özelliği saldırıyı ani bir şok akımla bertaraf etmesi. Güverteyi
personelin etkilenmeyeceği şekilde baştan sona koruyor. Anlaşılan "Horizon
1" mürettebatının yaşadığı tehlike ve sıkıntılar yalnız güvenlik
tedbirleriyle değil teknolojiyle de giderilebilecek gibi görünüyor.
Not Defteri
"Son üç yılda korsanlar 42 milyar dolar kayba
neden oldu. Aynı dönem içinde ödenen fidye miktarı tahmini olarak 500 milyon
doların üstünde."
Kaynak: ICC Commercial Crime Services / Referans