Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / DENİZCİLİK ŞİRKETLERİ İÇİN KABUS SONA MI ERİYOR?

DENİZCİLİK ŞİRKETLERİ İÇİN KABUS SONA MI ERİYOR?

DENİZCİLİK ŞİRKETLERİ İÇİN KABUS SONA MI ERİYOR?03.11.2009

"Horizon 1" gemisi mürettebatının yurda ayak bastığı geçen perşembe günü "Uluslararası Ticaret Odası Ticari Suçlar Bölümü" ilginç bir rapor yayımladı.

Bu yılın başından 15 Ekim tarihine kadar işlenen ticari suçlar geçen yılın iki katını aşmış. Söz konusu istatistik, toplam "kriminal vaka" sayısıyla ilgili. Olayların sonuçlarını parasal olarak ölçünce artış, geçen yılın üç katına ulaşıyor.

Özellikle de korsanlık faaliyetinde patlama olmuş. Aynı örgütün "denizcilik bürosu"nca yayımlanan bir başka rapora göre korsanlar dünyanın çeşitli yerlerinde son dokuz ay içinde 293 saldırı gerçekleştirmiş. İlk üç aylık dönemde 103, ikinci üç aylık dönemde 140 vaka dikkat çekiyor. Son üç ay içinde ise vaka sayısı aniden 63'e düşmüş.

 

Somali ve Nijerya en tehlikeli sular

Gözlemciler bu düşüşü güvenlik önlemlerinden çok, Aden Körfezi'nden başlayıp Güneydoğu Asya'ya uzanan hat üzerindeki muson yağmurlarına bağlıyor. "Karanlık Bölgeler Haritası"na göre en tehlikeli yer Somali açıkları. Burada kıyıdan 200 deniz mili açıkta seyretmek zorunlu.

Süveyş Kanalı'ndan çıkan gemiler kıyıya yakın bir rota izler ya da Afrika'nın doğu sahillerindeki bir limana yönelirse saldırı kaçınılmaz. Somalili korsanlar şimdi organize biçimde Umman'ın güney kıyılarına, Bab-ül Mendeb Boğazı'na ve Kızıldeniz'e de sarkmış durumda.

İkinci karanlık bölge ise militan örgütlerin cirit attığı Nijerya'nın doğu ve güney sahilleri. Bu bölgede saldırılar gizli eller tarafından organize ediliyor. Nijeryalı korsanlar daha çok petrol tankerlerine saldırıyor ve mürettebatı karaya çıkarıp tahkim edilmiş gizli sığınaklarda rehin tutuyor.

İstatistiklere göre bu iki bölgede yılın ilk dokuz ayında 114 gemi fiili saldırıya uğramış. Bunlardan 34'ü kaçırılmış, 88'i ateşli silahlarla taciz edilmiş. Kaçırılan gemilerin 32'si Somalili korsanların eline geçmiş, 533 mürettebat rehin alınmış.

Bir başka karanlık bölge ise Endonezya ile Malezya arasında bulunan Malakka Boğazı. Güney Çin Denizi de haritaya dahil. Her iki bölge tarihten bu yana korsan yatağı olarak nam salmış. En acımasız deniz haydutları burada. Şimdi çok sıkı güvenlik önlemleri var. Özellikle Çin hükümeti sert yaptırımlar uyguluyor ve yakalanan korsanları anında kurşuna diziyor.

 

Caydırıcı "elektrikli çit" yeni bir buluş

İlgili kurum ve sigortaların yaptığı araştırmalara göre korsanların işlediği suçlar bireysel değil organize nitelikte. Hatta girift bir ağ yapılanması söz konusu. Yine de korsanlık faaliyetleri devam ediyor. Ticaretin yüzde 75'inin deniz yoluyla yapılıyor olması suç odaklarının iştihanı kabartıyor.

"Uluslararası Ticaret Odası Denizcilik Bürosu" uydudan "karanlık bölgeleri" gözetim altına almış. Kurulan "network" sayesinde saldırıya uğrayan gemiler anında haritalandırılıyor, haberleşme ağına veriliyor. Ayrıca teşebbüs halinde kalan saldırılar ile şüpheli tekneler de canlı olarak gösteriliyor.

Örgütün son günlerde gemicilik şirketlerine birkaç tavsiyesi daha var: "Karanlık sulara girdiğinizde 'canlı korsan haritası'nı aktif hale getirin. Görüş alanı temiz olsa da umulmayan bir noktadan korsanlarla karşılanacağınızı bilin. Kör noktalara gece görüşüyle takviye edilmiş gözetleme gereçleri koyun. GPS sisteminiz devamlı açık olsun. Yüksek risk alanlarında aydınlanmayı dozunda kullanın. Yangın tehlikesine her an hazır olun. Korsan saldırısı genellikle bilhassa çıkarılmış yangınla başlıyor. Alarmla birlikte hızınızı artırın, kaçamak manevralar yapın. Geminin kıç bölümü dahil riskli alanları ‘jiletli tellerle' tahkim edin. Ve çok yeni bir buluş olan ‘elektrikli çit'le geminizi çevreleyin."

Söz konusu "çit" 9 bin voltluk darbe etkisi yapan yeni bir buluş. Davetsiz misafirlerin fark edemeyeceği gizli çitin en önemli özelliği saldırıyı ani bir şok akımla bertaraf etmesi. Güverteyi personelin etkilenmeyeceği şekilde baştan sona koruyor. Anlaşılan "Horizon 1" mürettebatının yaşadığı tehlike ve sıkıntılar yalnız güvenlik tedbirleriyle değil teknolojiyle de giderilebilecek gibi görünüyor.

 

 

Not Defteri

"Son üç yılda korsanlar 42 milyar dolar kayba neden oldu. Aynı dönem içinde ödenen fidye miktarı tahmini olarak 500 milyon doların üstünde."


Kaynak: ICC Commercial Crime Services / Referans

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr