İstanbul Deniz Otobüsleri (İDO) Genel Müdürü Ahmet Paksoy, güneş enerjisi
kullanan deniz otobüsünün 2010’da Hong Kong’da devreye gireceğini bildirdi.
DÜNYA denizcilik sektörüne
yön veren şirketlerin üst düzey yöneticileri, Uluslararası Feribot
İşletmecileri Birliği Interferry’nin İstanbul’daki yıllık toplantısında
buluştu. Güneş enerjisinin kullanıldığı deniz otobüslerini üreten Avusturalyalı
Solar Sailor şirketi CEO’su Robert Dane ve İDO Genel Müdürü Ahmet Toksoy;
alternatif enerji kaynaklarına yönelik projelerini anlattı.
Robert Dane güneş enerjisini kullanan deniz otobüsünün Türkiye için bulunmaz
bir fırsat olduğunu belirterek, “Normal bir deniz otobüsüne oranla yüzde 25
daha fazla maliyeti olan bu taşıtların ekonomik olarak geri dönüşümü ise bir
yılda yüzde 30 daha fazla” dedi. Küresel krizle birlikte şirketlerin alternatif
enerji kaynaklarının kullanıldığı taşıtlara yöneldiğini belirten Robert Dane,
“Hong Kong için çevreye zarar vermeyen deniz otobüsüürettik.100 kişilik deniz
otobüsleri 2 milyon 749 bin ABD Doları” dedi. Müşterilerin
talebine göre 100-150, hatta 500-600 kişilik deniz otobüsü üretilebileceğini
aktaran Robert Dane, güneş enerjisinin kullanıldığı özel botlar da
tasarladıklarını belirterek, “3 yıl önce ABD ordusu ile anlaştık. Denizde
uydu ile sinyalizasyon sağlayan ve güneş enerjisinin kullanıldığı insansız
deniz aracımızın patentini verdik” dedi.
Elimizi hızlı tutmalıyız
İDO Genel Müdürü Ahmet Paksoy ise çok ciddi enerji-yakıt maliyetlerine
katlandıklarını bildirdi ve “Gelecekte dünyada alternatif enerji kaynakları
çoğalacak. Alternatif projeler noktasında elimizi hızlı tutmalıyız” dedi.
Denizcilik sektörünün da krizden ciddi anlamda etkilendiğini söyleyen Ahmet
Paksoy, “Sektör ciddi yolcu kaybı yaşıyor. Biz de hedefimizi ‘zor
zamanlarda doğru rota çizmek’ olarak belirledik” diye konuştu.
Paksoy, şöyle devam etti: “Artık verimliliği, üretim modellerini, ekonomik
gemileri, yeni tasarımları konuşuyoruz. Enerji-yakıt bizim için çok önemli bir
gider. Petrol fiyatlarını çok yakından takip ediyoruz. Gelecekte
alternatif enerji kaynakları çoğalacak. Güneş enerjisi kullanılan deniz
otobüsünü yakından takip ediyoruz. 2010’da Hong Kong’a gideceğiz, bu projeyi
beğenirsek Marmara’da da güneş enerjili deniz otobüslerini görebilirsiniz.”
Deniz ticareti
krizden yara aldı, zor zamanlarda doğru rota çizeceğiz
DENİZCİLİK sektörüne
yön veren uluslararası şirketlerin bu yılki buluşmasına evsahipliği yapan
Interferry’nin Başkanı İDO Genel Müdürü Ahmet Paksoy, yaşanan küresel ekonomik
krizde deniz ticaretinin krizden yara aldığını belirtti. Bu nedenle konferansın
bu yılkı ana temasının “Zor Zamanlarda Doğru Rotayı Çizmek” olduğunu söyleyen
Ahmet Paksoy, “Yaşadığımız küresel kriz hem şirketleri hem ülkeleri ciddi
anlamda yeni arayışlara, inovatif çalışmalara, yeni pazar arayışlarına itiyor.
Yaşamak, yeni pazar bulmaya bağlı. Biz dünya ticaretine kuşkusuz doğrudan
bağlıyız. Dünyadaki taşımacılığın yüzde 90’ı deniz yoluyla yapıldığına göre
ithalat ve ihracatın durması otomatikman deniz taşımacılığını etkiliyor” dedi.
Hidrojen enerjili
gemi 2010’da Haliç’te yüzecek
HİDROJEN
teknolojilerine yönelik de bir çalışma yürüttüklerini hatırlatan İDO Genel
Müdürü Ahmet Paksoy, “Hidrojenli yakıt pili uygulamasını Yenikapı’da
gerçekleştirdik. Bu proje hakkında ciddi altyapımız oluştu. 2010 içerisinde
hidrojen enerjili çalışan bir tekneyi Haliç’te göreceğiz. Önce küçük teknelerle
başlayacak ama zaman içinde bu proje kendini geliştirecek. Önemli olan servis
kalitesi ve hızı sağlaması. Alternatif enerji kaynakları geleceğimiz olacaktır,
bunu görüyoruz” dedi.
Kaynak: Hürriyet