Bahçeşehir
Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Oktay Alnıak,
ulaştırma sektöründe hidrojen enerjisine talebin arttığını belirtti.
Bahçeşehir
Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Oktay Alnıak,
ulaştırma sektöründe hidrojen enerjisine talebin arttığını belirterek,
''Hidrojen enerjisiyle çalışan otomobillerin 2013'ten sonra ticarileşeceği ve
2020'den sonra da pazarın genişleyeceği bekleniyor'' dedi.
Prof. Dr. Alnıak,
dünyanın enerji ihtiyacının büyük bölümünün fosil kaynaklardan karşılandığını,
fosil kaynakların sona erme olasılığı nedeniyle alternatif enerji kaynaklarının
araştırılmasını gerektirdiğini söyledi.
Alternatif enerji
kaynaklarının fosil kaynaklarla mukayesesinin enerji piyasası kurumları
arasında rekabeti ön plana çıkardığını bildiren Prof. Dr. Alnıak, rekabetin
şiddeti nedeniyle küresel güçlerin konuyla doğrudan ilgilendiğini ifade etti.
Bu yüzyılda hidrojen
enerjisi üzerinde çalışmaların yoğunlaştığını belirten Prof. Dr. Alnıak,
şunları söyledi:
''Dünyada hidrojen
enerjisi araştırmalarına ABD, Japonya ve Avrupa öncülük ediyor. Hidrojen
enerjisi talebi özellikle ulaştırma sektörü üzerinde yoğunlaşıyor. Hidrojen
enerjisiyle çalışan otomobillerin 2013'ten sonra ticarileşeceği ve 2020'den
sonra da pazarın genişleyeceği bekleniyor. Özellikle Avrupa Birliği'nin gelecek
dönem vizyonu, 20-30 yıllık periyotta ulaştırmanın yüzde 5'inin hidrojen
enerjisi ile sağlanması yönündedir. 2009 yılı itibariyle dünyada her yıl 50
milyon ton hidrojen üretilmekte, depolanmakta, taşınmakta ve kullanılmaktadır.
En büyük kullanıcı kimya sanayi, özellikle de petrokimya sanayidir.''
-GELECEĞİN EKONOMİSİ
Hidrojen
ekonomisinin, taşıtların ve elektrik dağıtım şebekesinin dengelenmesi için
ihtiyaç duyulan enerjinin, hidrojen olarak depolandığı varsayılan bir ''gelecek
ekonomisi'' olduğunu ifade eden Prof. Dr. Oktay Alnıak, sözlerini şöyle
sürdürdü:
'Hidrojen ekonomisi,
fosil yakıtlar yerine temel enerji kaynakları ile biokütlelerden hidrojen
yakıtı üretilmesini öngörüyor. Diğer bir deyişle hidrojen ekonomisi terimi
başlıca enerji taşıyıcısının hidrojen olduğu bir ekonomiye geçişi ifade ediyor.
Otoriteler geleceğin enerjisi olarak hidrojen enerjisini, geleceğin ekonomisi
olarak da hidrojen ekonomisini kabul ediyor.''
Hidrojen ekonomisinin
oluşturulmasında aşılması gereken sorunlar olduğunu bildiren Prof. Dr. Alnıak,
şunları kaydetti:
''Hidrojen üretim
maliyetinin düşürülmesi, ulaştırma sektöründe kritik öneme sahip daha başarılı
hidrojen depolama yöntemlerini gerektiriyor. Hidrojenle çalışan araçların
ticarileştirilmesi, böylece sanayicinin motivasyonunun artırılması önem
taşıyor.
Ticarileşmenin yanı sıra
piyasa rekabetinin de sağlanması gerekir. Tekelleşmenin önüne geçilmeli ve
piyasaların gelişimi desteklenmelidir. Fosil enerjiden yenilenebilir enerjiye
geçişte ortaya çıkacak artı maliyetlerin devlet teşvikleriyle desteklenmesi
gerekir. Hidrojen enerjisine dayalı ekonomiye geçişe ilişkin uygun yasal
düzenlemelerin yapılması şarttır.''
Kaynak: www.UlasimOnline.Com