Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / NEMPORT, EGEDE İZMİR LİMANINA ALTERNATİF

NEMPORT, EGEDE İZMİR LİMANINA ALTERNATİF

NEMPORT, EGEDE İZMİR LİMANINA ALTERNATİF20.10.2009Aliağa-Nemrut'ta 70 milyon dolar yatırımla 1 Ekim tarihinde hizmete giren Nemport Limanı'nın, İzmir Limanı'nda özellikle konteynerli yüklerde bekleme sorunu yaşayan şirketlere çözüm olması bekleniyor.

Akdeniz Kimya tarafından 70 milyon dolar yatırımla kurulan Aliağa-Nemrut'taki Nemport Limanı, İzmir Limanı'nda özellikle konteynerli yüklerde bekleme sorunu yaşayan şirketler için çözüm oldu. 1 Ekim tarihinde resmen hizmete giren Nemport'a ilk sefer Fransız CMA-CGM kiralamasında olan Bayraktar Grubu'na ait Burak Bayraktar konteyner gemisiyle gerçekleştirildi.

CMA-CGM'in Femex hattı Aarhus, Helsinborg, Goteborg, Rotterdam, Zeebrugge, Le Havre, Lisboa, Tanger, Malta, İzmir, Pire, Selanik, İzmir (Nemport), Rodaport, Yılport ve Mardaş rotasyonlu olarak devam ediyor.

Dünya dış ticaretinin yaklaşık yüzde 80'i deniz yolu ile yapılırken, Türkiye'de bu oranın yüzde 90'lara çıktığına işaret eden Nemport Limanı'nın İşletme Müdürü Rasim Şinel, 2008 sonu verilerine göre TCDD'ye ait İzmir Limanı'ndan 900.000 teu konteyner hareketinin gerçekleştiğini, buna karşın 50 milyon ton dökme ve karışık yükün ise Ege kıyısında bulunan çeşitli limanlardan yapıldığını belirtti. Şinel, şöyle devam etti: "Ekonomik kriz öncesi yıllık 250 milyon ton yük ve 5 milyon teu konteyner trafiğinin gerçekleştiği ülkemiz limanlarında toplam yük ve konteyner trafiğinin yaklaşık yüzde 19'u Ege limanlarından yapılmaktadır."

 

Çandarlı Limanı zaman alır

Genel yüklerde çeşitli limanlar kullanılmasına ve ihtiyaca göre kapasite yaratılmasına karşın bölgede konteyner trafiğine cevap verebilecek İzmir Limanı'ndan başka alternatif olmadığını kaydeden Şinel, "İzmir Körfezi'nin fiziksel olarak su derinliğinin az olması, limanın özelleştirme kapsamına alınması ve özelleştirme yasalarının uzun bir süreç alması dolayısı ile TCDD İzmir Limanı'na uğrak yapan konteyner gemilerini ve bağlı oldukları hatları olumsuz yönde etkilemeye de devam etmektedir" dedi.

Hazırlanmış olan Çandarlı Limanı alternatif projesinin gerçekleşmesinin yıllar alacağını vurgulayan Rasim Şinel, şöyle devam etti: "Nemport Konteyner ve Dökme Yük Liman İşletmesi'nin daha şimdiden İzmir Limanı'na alternatif bir liman haline gelmekte olduğunu ifade etmek isterim. Nitekim Nemrut Limanı butik yapısıyla, uyguladığı ileri tekniklerle ve elleçleme donanımlarıyla İzmir Limanı'nın problemlerini hafifletecektir ve Ege'de özlenen bir liman olacaktır."

Amaçlarının, gemilerin limanda kalış sürelerini kısaltmak, sanayicinin malını menşeine çabuk ve hasarsız ulaşmasını sağlayarak müşteri memnuniyetini ön plana çıkarmak olduğunu söyleyen Rasim Şinel, 1 Ekim'de resmen hizmete giren Nemrut Limanı'nın Ege Bölgesi için özellikle konteyner elleçlemesinde artık tüm olumsuzlukları ortadan kaldıracak bir liman olarak hizmet vermeye başladığını söyledi.

 

 

70 MİLYON DOLARLIK YATIRIM

Nemport Limanı, fiziksel olarak gemi yanaşma yeri olarak 820 metre uzunluğunda olup, 40 metre genişliğinde kazıklar üzerine inşa edildi. 4 adet yanaşma rıhtımı bulunuyor. Kıyı ile bağlantısı 260 metre uzunluğunda, 15 m genişliğinde kazıklı yol ile sağlandı. Limanın su derinliği başta -22 metre sonunda ise -12 metre. Limana gelebilecek postpanamax tipi gemiler rahatlıkla yanaşabilir.

Rıhtımlar M tipi ithal modern usturmaça ve otomatik açabilen kancalar, yangın söndürme, modern aydınlatma ve vinçler için elektrik donanımı ve trafo ile donatıldı. Rıhtım operasyonları için iki adet modern, otomatik kontrollü, 105 ton kaldırma kapasiteli ve postpanamax konteyner gemilerinin 17. sırasından konteyner alabilen vinçler bulunuyor. Vinçlerin her biri otomatik spreader ile donatıldığından aynı anda iki adet dolu 20 feet'lik konteyneri gemiye yükleyebiliyor veya gemiden boşaltabiliyor. İki adet vincin saatlik yükleme boşaltma kapasitesi asgari 80 teu. Liman sahasında konteynerleri istiflemek için 5 adet lastik tekerlekli 4 adedi dolu konteyner için 45 ton kapasiteli reachstacker, bir adedi ise boş konteynerler için olmak üzere toplam 5 adet Kalmar Reachstacker istif makinesi ile sahadan rıhtıma veya tersi hareket için 8 adet 60 ton taşıma kapasitesine sahip terminal çekici trayler sistemi hizmete hazır. Bu araçlar 6 adet konteyneri üst üste istifleyebiliyor ve bir taraftan 3. sıra altı kattaki konteyneri alabiliyor. Bu ekipmanlar 1 ve 2 No'lu sahalarda kullanılacak olup, bu ekipmanlar bu sahaların toplam istifleme kapasitesi yaklaşık 2500 teu. Bu sahalara ilave konteyner ihraç sahası 45.000 metrekare, toplam istifleme kapasitesi yaklaşık 5600 teu. Bu sahada lastik tekerlekli saha gantry vinçler kullanılacak.

 

Ekipman yatırımı yapılacak
140.000 metrekare sahanın altyapısı, iskele ve bağlantı yolları, üst yapı inşaatı, rıhtım ve saha ekipmanları için 70 milyon dolarlık yatırım maliyeti oluşan liman, 2.5 yıl gibi kısa bir sürede tamamlandı. 1.5 sene içinde yeni yapılacak ekipman yatırımları ile birlikte toplam yatırım maliyeti 100 milyon dolar olacak. Nemport Limanı'ndaki tüm hizmetler bilgisayar ortamında profesyonel kadrolar yönetiminde gerçekleşecek.

Kaynak: Referans


Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr