Aliağa-Nemrut'ta 70 milyon dolar yatırımla 1 Ekim
tarihinde hizmete giren Nemport Limanı'nın, İzmir Limanı'nda özellikle
konteynerli yüklerde bekleme sorunu yaşayan şirketlere çözüm olması bekleniyor.
Akdeniz Kimya tarafından 70 milyon dolar
yatırımla kurulan Aliağa-Nemrut'taki Nemport Limanı, İzmir Limanı'nda özellikle
konteynerli yüklerde bekleme sorunu yaşayan şirketler için çözüm oldu. 1 Ekim
tarihinde resmen hizmete giren Nemport'a ilk sefer Fransız CMA-CGM
kiralamasında olan Bayraktar Grubu'na ait Burak Bayraktar konteyner gemisiyle
gerçekleştirildi.
CMA-CGM'in Femex hattı Aarhus,
Helsinborg, Goteborg, Rotterdam, Zeebrugge, Le Havre, Lisboa, Tanger, Malta,
İzmir, Pire, Selanik, İzmir (Nemport), Rodaport, Yılport ve Mardaş rotasyonlu
olarak devam ediyor.
Dünya dış ticaretinin yaklaşık yüzde
80'i deniz yolu ile yapılırken, Türkiye'de bu oranın yüzde 90'lara çıktığına
işaret eden Nemport Limanı'nın İşletme Müdürü Rasim Şinel, 2008 sonu verilerine
göre TCDD'ye ait İzmir Limanı'ndan 900.000 teu konteyner hareketinin
gerçekleştiğini, buna karşın 50 milyon ton dökme ve karışık yükün ise Ege
kıyısında bulunan çeşitli limanlardan yapıldığını belirtti. Şinel, şöyle devam
etti: "Ekonomik kriz öncesi yıllık 250 milyon ton yük ve 5 milyon teu
konteyner trafiğinin gerçekleştiği ülkemiz limanlarında toplam yük ve konteyner
trafiğinin yaklaşık yüzde 19'u Ege limanlarından yapılmaktadır."
Çandarlı Limanı zaman alır
Genel yüklerde çeşitli limanlar
kullanılmasına ve ihtiyaca göre kapasite yaratılmasına karşın bölgede konteyner
trafiğine cevap verebilecek İzmir Limanı'ndan başka alternatif olmadığını
kaydeden Şinel, "İzmir Körfezi'nin fiziksel olarak su derinliğinin az
olması, limanın özelleştirme kapsamına alınması ve özelleştirme yasalarının
uzun bir süreç alması dolayısı ile TCDD İzmir Limanı'na uğrak yapan konteyner
gemilerini ve bağlı oldukları hatları olumsuz yönde etkilemeye de devam
etmektedir" dedi.
Hazırlanmış olan Çandarlı Limanı
alternatif projesinin gerçekleşmesinin yıllar alacağını vurgulayan Rasim Şinel,
şöyle devam etti: "Nemport Konteyner ve Dökme Yük Liman İşletmesi'nin daha
şimdiden İzmir Limanı'na alternatif bir liman haline gelmekte olduğunu ifade
etmek isterim. Nitekim Nemrut Limanı butik yapısıyla, uyguladığı ileri
tekniklerle ve elleçleme donanımlarıyla İzmir Limanı'nın problemlerini
hafifletecektir ve Ege'de özlenen bir liman olacaktır."
Amaçlarının, gemilerin limanda kalış
sürelerini kısaltmak, sanayicinin malını menşeine çabuk ve hasarsız ulaşmasını
sağlayarak müşteri memnuniyetini ön plana çıkarmak olduğunu söyleyen Rasim
Şinel, 1 Ekim'de resmen hizmete giren Nemrut Limanı'nın Ege Bölgesi için
özellikle konteyner elleçlemesinde artık tüm olumsuzlukları ortadan kaldıracak
bir liman olarak hizmet vermeye başladığını söyledi.
70 MİLYON DOLARLIK YATIRIM
Nemport Limanı, fiziksel olarak gemi
yanaşma yeri olarak 820 metre uzunluğunda olup, 40 metre genişliğinde kazıklar
üzerine inşa edildi. 4 adet yanaşma rıhtımı bulunuyor. Kıyı ile bağlantısı 260
metre uzunluğunda, 15 m genişliğinde kazıklı yol ile sağlandı. Limanın su
derinliği başta -22 metre sonunda ise -12 metre. Limana gelebilecek postpanamax
tipi gemiler rahatlıkla yanaşabilir.
Rıhtımlar M tipi ithal modern usturmaça
ve otomatik açabilen kancalar, yangın söndürme, modern aydınlatma ve vinçler
için elektrik donanımı ve trafo ile donatıldı. Rıhtım operasyonları için iki
adet modern, otomatik kontrollü, 105 ton kaldırma kapasiteli ve postpanamax
konteyner gemilerinin 17. sırasından konteyner alabilen vinçler bulunuyor.
Vinçlerin her biri otomatik spreader ile donatıldığından aynı anda iki adet
dolu 20 feet'lik konteyneri gemiye yükleyebiliyor veya gemiden boşaltabiliyor.
İki adet vincin saatlik yükleme boşaltma kapasitesi asgari 80 teu. Liman
sahasında konteynerleri istiflemek için 5 adet lastik tekerlekli 4 adedi dolu
konteyner için 45 ton kapasiteli reachstacker, bir adedi ise boş konteynerler
için olmak üzere toplam 5 adet Kalmar Reachstacker istif makinesi ile sahadan
rıhtıma veya tersi hareket için 8 adet 60 ton taşıma kapasitesine sahip
terminal çekici trayler sistemi hizmete hazır. Bu araçlar 6 adet konteyneri üst
üste istifleyebiliyor ve bir taraftan 3. sıra altı kattaki konteyneri
alabiliyor. Bu ekipmanlar 1 ve 2 No'lu sahalarda kullanılacak olup, bu
ekipmanlar bu sahaların toplam istifleme kapasitesi yaklaşık 2500 teu. Bu
sahalara ilave konteyner ihraç sahası 45.000 metrekare, toplam istifleme
kapasitesi yaklaşık 5600 teu. Bu sahada lastik tekerlekli saha gantry vinçler
kullanılacak.
Ekipman yatırımı yapılacak
140.000 metrekare sahanın altyapısı,
iskele ve bağlantı yolları, üst yapı inşaatı, rıhtım ve saha ekipmanları için
70 milyon dolarlık yatırım maliyeti oluşan liman, 2.5 yıl gibi kısa bir sürede
tamamlandı. 1.5 sene içinde yeni yapılacak ekipman yatırımları ile birlikte
toplam yatırım maliyeti 100 milyon dolar olacak. Nemport Limanı'ndaki tüm
hizmetler bilgisayar ortamında profesyonel kadrolar yönetiminde gerçekleşecek.
Kaynak: Referans