Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / TÜRKİYE, SOÇHİNİN KAPANMA İHTİMALİNE KARŞIN YENİ LİMAN ARIYOR

TÜRKİYE, SOÇHİNİN KAPANMA İHTİMALİNE KARŞIN YENİ LİMAN ARIYOR

TÜRKİYE, SOÇHİNİN KAPANMA İHTİMALİNE KARŞIN YENİ LİMAN ARIYOR20.10.2009

Olimpiyatların dışında Sochi’nin Rusya Federasyonu’nun en önemli turizm merkezi olması da limanın yük gemilerine kapatılmasını gündeme getiriyor. Novorossisk de ihtiyacı karşılamıyor.

Soçi üzerinden Rusya Federasyonu'nun Moskova dahil birçok şehrine yılda 500 milyon dolarlık satış yapan ihracatçılar, Kış Olimpiyatları nedeniyle buranın kapatılma olasılığına karşılık alternatif bir liman tahsis edilmesini istiyor

TRABZON - Doğu Karadeniz İhracatçıları Birliği (DKİB) tarafından hazırlanan raporda, Soçi üzerinden Rusya Federasyonu’nun Moskova dahil birçok şehrine ulaşan, yılda yaklaşık 500 bin ton ve 500 milyon dolar dolayındaki ihracat için Soçi’ye alternatif bir liman tahsis edilmesi istendi.
Rusya’nın Soçi ve Novorossisk limanlarının kapatılma ihtimaline karşı ihracatçıların da görüşleri alınarak Denizcilik Müsteşarlığı’na iletilmek üzere hazırlanan raporda, limanların faaliyetlerinin durdurulması durumunda Türkiye ile Rusya limanları arasındaki mevcut deniz taşımacılığının nasıl etkileneceği, kapatılma durumunda bölgede bulunan liman tesislerinin ihtiyaçları karşılayıp karşılayamayacağı konularında görüş belirtildi. 

4.5 saat uzaklıkta
Raporda, Türkiye’nin en büyük ihraç pazarlarından olan ve gelecek açısından da büyük potansiyel içeren Rusya Federasyonu’na yapılan ihracatın, ihracatçıların lojistik depolarının bulunduğu ve yakınlık açısından da avantaj içeren Soçi Limanı çevresinde yoğunlaştığı ifade edildi. Soçi Limanı’nın, Rusya Federasyonu’nun Karadeniz kıyısında bulunan büyük ve şirin bir liman kenti olduğunun vurgulandığı raporda, şu ifadelere yer verildi:
“1992 yılı sonrasında Trabzon Limanı ile Soçi Limanı arasında her gün karşılıklı birçok sefer konulmuş ve özellikle Sarp Sınır Kapısı’nın açılmasından sonra Rusya Federasyonu ile gelişen yeni ekonomik ilişkiler paralelinde bu ülkeyle karşılıklı olarak gerek feribot gerekse de Ro-Ro gemileriyle gerçekleştirilen seferlerin sayısı potansiyel ölçeğinde artmıştır. Soçi-Trabzon arası, vapurla sadece 4.5 saattir ve bu haliyle Rusya Federasyonu ve ülkemiz arasında çok kısa ve ekonomik bir güzergâh olması nedeniyle bir nevi Trabzon’un karşı yakası konumunda bir liman kentidir.”
Soçi kentinin Rusya Federasyonu’nun en önemli turizm merkezi olması ve 2014 yılı kış olimpiyatlarının da bu kentte yapılacak olmasının, Soçi Limanı’nın yük gemilerine kapatılmasını gündeme getirdiğine işaret edilen raporda, şu görüşler anlatıldı:
“Yıllık ortalama 450 bin tona yakın yaş meyve sebze ihracatımızın yapıldığı bu limanın kapatılması, Rusya Federasyonu’nun bu limana alternatif olacak Novorossisk Limanı’nda yaşanan aşırı yoğunluk nedeniyle yeni bir liman yatırımının yapılmasını gündeme getirmiştir. Bu gelişme göz önünde tutularak, yılda 500 bin tona, yaklaşık 500 milyon dolara ulaşan ve artık Soçi üzerinden Rusya Federasyonu’nun Moskova dahil birçok şehrine ulaşmış, gelecekte 1 milyar dolarları hedefleyen ihracatımızın geleceği için Soçi’ye alternatif bir liman tahsis edilmesi gündeme ihtiyaç olarak gelmiştir. Ayrıca, ülkemizin 2023 yılı ihracat hedefi olan 500 milyar dolar rakamına erişmekte Rusya limanlarına tam kapa-site ihraç eşyası
taşımanın önündeki engellerin şimdiden kaldırılması son derece önemlidir.”

Rapor hazırlandı
Türkiye üzerinden Rusya’ya ihracatın gerçekleştiği en önemli limanlardan birinin Soçi Limanı olduğunun belirtildiği raporda, bu limanın kış olimpiyatları nedeniyle yakın bir gelecekte yük taşımacılığına kapatılarak, sadece feribot gemileriyle yolcu ve eşya taşımacılığına izin verileceği, belirli bir süre sonra da limana sadece turizm amaçlı yolcu taşıyan gemilerin girişine olanak sağlanacağının uzun zamandır bilindiği vurgulandı.
Soçi Limanı’nın, Ro-Ro yük gemilerine kapatılıp sadece feribot yolcu gemilerinin giriş çıkışına izin verilen turizm odaklı bir liman kentine dönüştürülmesinin planlanması nedeniyle ihracatın sekteye uğramaması ve arzu edilen potansiyele ulaşması için ihraç taşımalarını en fizibıl şekilde gerçekleştirmeye olanak sağlayacak Rus limanlarının tespit ve tesis edilmesinin çok büyük aciliyet arz ettiğinin anlatıldığı raporda, “Karadeniz Bölgesi’nden yapılan yaş meyve sebze ihracatı için yeni limanların bulunması gerekiyor” denildi.

Tuapse mi, Gelincik mi?
Raporda, en son edinilen bilgilere göre Soçi Limanı’nın ardından Novorossisk Limanı’nın da zamanla Ro-Ro yük gemilerine kapatılabileceği duyumlarının alındığı vurgulanarak, şu ifadeler kullanıldı: “Bu nedenle bölgemizden ve dolayısıyla ülkemizden Rusya Federasyonu’na gerçekleşen ihracatın sekteye uğramaması için öncelikle en elverişli limanların Tuapse ve Gelincik limanları olduğu tespit edilmiştir. İhracatçılarımızın Rusya Federasyonu’nda bir lojistik üsse acilen ihtiyaçları bulunmaktadır. Ancak bunun için ferdi teşebbüsler yeterli olmayıp bu kesimin hükümet nezdinde desteklenerek Rusya’ya bildirilmesi gerekir.”

 

 

Kaynak: Radikal


Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr