AB Komisyonu 21 üyesini ‘’ilk demiryolu paketi’’
uygulamaları olmaması konusunda uyardı. Komisyonun uyarısı demiryolundaki
sorunların çözülüp, pazarın açılmasını amaçlıyor.
Komisyon bu yüzden 21 üye devlete gerekçeli
görüşlerini göndererek, ‘’ilk demiryolu paketi’’ yasal uygulamalarına sahip
olmamalarını “eksiklik” olarak değerlendirdi.
Komisyon’un sorunlarını çözmeleri ve demiryolu pazarlarını açmaları için
uyardığı üyeleri Avusturya, Belçika, Çek Cumhuriyeti, Almanya, Danimarka,
Estonya, Yunanistan, İspanya, Fransa, Macaristan, İrlanda, İtalya, Litvanya,
Lüksemburg, Letonya, Polonya, Portekiz, Romanya, İsveç, Slovenya ve
Slovakya’dan oluşuyor.
Komisyon’un ilk mektubu 2008 yılı Eylül ayında
gönderildi. O tarihten bugüne bazı üye devletler ulusal yasalarını modifiye
ederek topluluk yasasına uyarladılar. Bu sürede komisyon da boş durmadı,
üyelerle diyaloglarını sürdürdü. Diyaloglarda genelde altyapı inşa
yatırımlarının üzerinde duruldu.
Aradan 1 yıl geçmesine rağmen, komisyonun uyardığı
eksikliklerin tam olarak giderilmediği ve çoğu üyelerin ilgili EU
Direktifi’ni(*) tamamlamadığı görüldü. Komisyon da, dolayısıyla bir kez daha
uyarma gereği duydu.
Komisyonu gerekçeli görüşünde
yerine getirilmesini istediği eksiklikler
- Demiryolu operatörleri ile ilgili altyapı yöneticisinin bağımsızlığı
eksikliği;
- Bir performans rejimin olmaması gibi tam erişim Direktifi hükümlerinin
yetersiz uygulanması, altyapı yöneticisi için teşvik eksikliği, şarj
masrafları, ücretleri ve tarife sistemlerinin dayalı azaltılmalı, demiryolu
ağının performansını artırmak için demiryolu hizmetlerinin doğrudan maliyetleri
çıkarılmalı;
- Başarısızlık, gerekli yetkileri ile demiryolu sektöründe rekabet sorunlarının
giderilmesi için bağımsız bir düzenleyici kurum kurmak.
(*): Directives 91/440/EEC olarak
değiştirildi, 95/18/EC olarak değiştirildi ve 2001/14/EC
Kaynak: LH