Gündem

HAVAYOLLARI İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE İLİŞKİN ÖNLEMLER GETİRDİHAVAYOLLARI İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE İLİŞKİN ÖNLEMLER GETİRDİ12.10.2009

IATA ( Uluslararası Hava Taşımacılığı Derneği ), Aralık’taki Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri’nin İklim Değişikliği Zirvesindeki görüşmeler için New York’ta önerilerini sundu. Bu forum, Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Anlaşmasına hazırlık niteliğinde önümüzdeki Aralık ayında Kopenhag’da düzenlenecektir.

 

Uluslararası Sivil Havacılık Organizasyonu’nun ( ICAO) liderliği altında ve  IATA aracılığı ile sektörle işbirliği içersinde havacılık sektörü ortaklaşa hareket ederek, havacılıktaki salınımların ( emisyon ) düşürülmesi konusunda küresel çapta sektörel bir yaklaşım göstermeleri için dünya liderlerine çağrıda bulundu.

 

IATA Genel Direktörü ve CEO’su Giovanni Bisignani,“İklim değişikliği küresel bir problem. Havacılık küresel bir endüstri. İklim değişikliğini  etkili bir şekilde ele alamak istiyorsak bu sektöre küresel bir yaklaşımız olmalıdır “dedi.

 

Bisignani “Karada kirlilik yaratanlar için oluşturulan mekanizmaların, sadece bir uçuşta bile sınır ve okyanus ötesinde C02 salınımı yaratan havacılık için etkin bir şekilde uygulanması mümkün değildir. Şimdiden ulusal ve bölgesel düzenlemeler ile koordinesiz ve yamalı cezai vergi uygulamaları devletlerin kasalarını doldurmakta ama havacılıktaki salınımların kontrolü ile ilgili çok az ya da hiçbir etkisi bulunmamaktadır” dedi.

 

Bisgniani “Kyoto Protokolü, devletlere havacılığa ICAO kanalıyla çağrıda bulunmalarını önerdi. Küresel standartları ve sektörle olan işbirliği, havacılığı en güvenli ulaşım şekline getirdi. Havacılığa yönelik küresel çapta sektörel bir yaklaşım, havacılık ve çevre konusunda aynı sonuçlara ulaşmada da liderlikte bir kaldıraç etkisi yaratabilir” diye ekledi.

 

Havacılık sektörü, üç basamaklı hedeflere ulaşma konusundaki taahhüdünün ana hatlarını oluşturan bir yazı metni sundu.

 

 

 

 

1. 2020 yılına kadar yakıt verimliliği ile karbon salınımında yıllık bazda %

    1.5’lik bir iyileştirme.

 

2. 2020’den itibaren karbon-nötr büyüme ile salınımları dengede tutmayı

    sağlamak.

 

3. Salınımlardaki düşüşü sürdürmek suretiyle 2050 yılında 2005’e göre

    salınımları mutlak anlamda % 50 oranında kesmek.

 

Bisigniani,“Hedeflerimiz çok zorlu. Havacılık sektörü küresel çapta karbo-nötr büyümeyi taahhüt eden ilk sektör oldu. Bunu yaparken çok iddialı bir şekilde kendimize 2020 yılını hedef aldık. Bizim, teknolojiye yatırım, etkin altyapı, etkin operasyonlar ve positif ekonomik önlemler dört sütun üzerine oturan stratejimizi oluştururken, vizyonumuzun gerçekleşmesini sağlayacak ve daha şimdiden bunun sonuçları görülmeye başlamıştır bile.

Havacılığın yarattığı salınımların 2009 yılında % 7 düşmesi beklenirken, bunun %5’i ekonomik durgunluktan, %2’si ise doğrudan strateji ile ilgilidir.

IATA’nın “ Yeşil Timleri”, 2005 yılından beri operasyonlarda sağlanan verimlilikle 34 milyon ton kömüre eşdeğer C02 salınım düşüşüne ulaşılmıştır; uçuş güzergahlarının kısaltılması dahil, altyapıda yapmış olduğumuz iyileştirmeler 2004’den günümüze buna yakın miktarda  C02 salınımı düşüşü sağlamıştır. Ancak başarımız, hükümetlerin üzerlerine düşeni yapmalarına bağlıdır. Daha etkin bir hava trafiği yönetimini sağlamaları gerekir: ABD’de NextGen ve Avrupa’da Single European Sky hava trafik yönetiminin devreye sokulmasının yıllık bazda  41 milyon tona karbona eşdeğerde C02 salınım düşüşünü sağlama potansiyeli vardır. Hükümetler, havacılık için sürdürülebilir biyo-yakıtların geliştirilmesine yönelik yasal ve mali düzenleme çerçevesini de oluşturmalıdır,” diye tamamladı.

 

Kaynak: Trnasport Intelligence

Ataköy 7-8-9-10. Kısım Mah. Çobançeşme, E-5 Güney Yanyol Cd.
NEF22 Ataköy, B-Blok, Kat:7, D:142
Bakırköy 34156 İstanbul
+90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72