Sabiha Gökçen Havalimanı'nın 18 ayda tamamlanan yeni terminali ve ek üniteleri 31 Ekim'de Başbakan Erdoğan tarafından hizmete açılacak.
İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı'nın 20 yıllık işletme hakkını 1 milyar 932 milyon Euro (KDV dahil 2 milyar 280 milyon Euro) karşılığı devralan İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı Yatırım Yapım ve İşletme A.Ş'nin (İSG), Sabiha Gökçen Havalimanı'nda hayata geçirdiği yeni terminaller ve ek üniteleri 31 Ekim'de Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından açılacak. Yeni terminallerin operasyonel olarak hizmete girmesi ise 9 Kasım'da, THY'nin yurtdışı tarifeli seferlerine başlamasıyla gerçekleşecek. THY'nin Moskova (Domodedovo), Londra (Stansted), Köln, Stuttgart, Berlin (Schönefeld), Amsterdam ve Hannover'e başlatacağı tarifeli uçuşlara ev sahipliği yapacak olan İSG'den, Pegasus ve Sun Express de kış tarifelerinde yeni dış hat noktalarına uçacak. Sun Express; Dortmund, Düsseldorf, Hamburg, Nürnberg ve Zürih'e, Pegasus ise Bologna, Basel, Paris ve Valencia'ya Sabiha Gökçen'den uçacak.
500 milyon Euro yatırıldı 18 ayda tamamlandı
Limak Holding (LİMAK), GMR Infrastructure (GMR) ve Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) ortaklığında kurulan İSG'nin CEO'su Gökhan Buğday, Yönetim Kurulu Üyeleri Ebru Özdemir (Limak) ve Cenk Alpsoy yeni terminaller hakkında bilgi vermek için basınla biraraya geldi. Buğday, 30 ayda bitmesi öngörülen ancak 18 ay gibi rekor bir sürede 430 bin metrekaresi kapalı toplam 500 bin metrekare inşaatı tamamlayan yeni terminaller için 500 milyon Euro'luk yatırım yapıldığını belirtti.
50 milyon yolcu kapasitesine çıkacak
Toplam 320 bin metrekarelik alana kurulan yeni terminal binasının Sabiha Gökçen Havalimanı'nın yıllık yolcu kapasitesini 25 milyona çıkaracaklarını belirten Buğday, "Aralıkta ikinci pist yapılacak. Ardından yolcu kapasitemizi 50 milyona çıkarmayı hedefliyoruz" dedi. 2009 sonunda yolcu taşımada Türkiye'nin üçüncü büyük havalimanı olacaklarını söyleyen Buğday, "Ekim ayı sonunda yeni terminalin devreye girmesi ile birlikte, İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı'nın büyüme hızı daha da artacak. Halen fiziki olarak Türkiye'nin en büyük üçüncü havalimanı olan Sabiha Gökçen, yıl sonunda yolcu taşımada da Türkiye'nin en büyük üçüncü havalimanı olmayı hedefliyor" dedi.
Hızlı yolcu artışından dolayı keyifli endişe!
2008 yılında 4.3 milyon yolcuya ev sahipliği yaptıklarını belirten Buğday, bu yıl 6.1 milyon yolcu taşımayı hedeflediklerini kaydeti. Buğday, Sabiha Gökçen Havalimanı'nın halen yolcu sayısı açısından 5'inci sırada bulunduğunu belirtti. İSG'nin hedeflediği yüksek büyüme oranının birinci kaynağının dış hatlar olacağını vurgulayan Buğday, "2008'de toplam 1 milyon 569 bin dış hat yolcusu havalimanımızı kullandı. 2009'un ilk 9 ayındaki dış hat yolcu sayımız ise 1 milyon 448 bin. Hedefimiz yıl sonunda dış hat yolcu sayısını 2008'e göre yüzde 50 artırmak. İç ve dış hatlarda toplam büyüme oranımızı ise yüzde 30-40 arasında tahmin ediyoruz" dedi.
Beklentilerinin üzerinde yolcu artışı olduğunu dile getiren Buğday, "2009'da bu kadar talep olacağını düşünmüyorduk. 5.5 milyon yolcu hedefi vardı, ancak şimdi 6.1 milyon yolcuya revize ettik. Bunlar iyi gelişmeler ancak, yeni terminaller açılmadan, eski terminalle bu kadar yolcuya hizmet vermekte zorlanırız diye korkuyoruz. Prestij kaybetmek istemiyoruz" dedi.
'Paralı yol' gişeleri daha ileriye alınacak
İSG olarak Sabiha Gökçen Havalimanı ile yeni, rahat ulaşılan, konforlu ve güvenli bir havalimanı yaratma iddiasını taşıdıklarını belirten Buğday da erişim açısından en kolay ulaşılır havalimanı olduklarını kaydetti. "Kırmızı ışıksız ulaşılan tek havalimanıyız" diyen Buğday; hem toplu taşıma olanakları hem de kara ve deniz bağlantısı sayesinde özel taşıma için benzersiz bir lokasyona sahip olduklarını söyledi.
Karayolları Genel Müdürlüğü ile görüşmelerinin sürdüğünü belirten Buğday, "Paralı yolun gişeleri Sabiha Gökçen Havalimanı öncesinde başlıyor. Buraya gelecek olan yolcular paralı yoldan geçmek zorunda kalıyor. Henüz görüşmelerimiz sürüyor ancak Karayolları gişeleri Sabiha Gökçen sonrasına alabilir" dedi.
Sabiha Gökçen havalimanı yakınlarındaki yapılaşmanın master planının da çıkartıldığını belirten Buğday, "Biz daha burada yapılaşma olmadan bunların çıkartılmasını istedik. Atatürk Havalimanı'nın yakınlarında bulunan Ataköy'deki gibi yüksek binaların piste inişleri zorlaştırmasını istemiyoruz. O yüzden burada yapılacak binaların azami yükseklikleri olacak" diye konuştu.
Üçüncü havalimanı yapımı ertelenebilir
Cenk Alpsoy ise bu gelişmelerin İstanbul'a yapımı düşünülen üçüncü havalimanı projesini biraz erteleteceğini söyledi. Alpsoy "Zaten Sayın Başbakan'ın, Sabiha Gökçen'deki ikinci pistin yapımı, üçüncü havalimanınan yapımını erteler diye bir beyanatı var" diye konuştu. Sözleşmede 30 aylık süre olmasına rağmen Başbakan Erdoğan'ın kendilerinden 29 Ekim'de bitirilmelerini istediğini belirten Ebru Özdemir ise "Başbakan'ın tarih vermesi bizi hızlandırmadı ama iştahlandırdı. Bizim hedefimiz 20-22 aydı ancak şimdi Başbakan'ın istediği tarihte bitireceğiz" dedi.
Yeni Sabiha Gökçen'den satırbaşları
- İnşaatı tamamlanan birimler arasında yeni iç ve dış hatlar terminalinde, 4 bin 718 araç ve 72 otobüs kapasiteli katlı otopark, 128 odalı havalimanı oteli, 120 check-in ve 36 adet self check-in kontuarı, 4 bin 320 metrekare büyüklüğünde VIP bölümü, 3 bin 500 metrekare büyüklüğünde apron manzaralı CIP bölümü bulunuyor.
- 5 bin metrekarelik restoran ve cafe alanı bulunuyor. 'Simit Sarayı' ilk kez Sabiha Gökçen'de yer alacak.
- 4 bin 500 metrekarelik duty free alanı bulunuyor. Duty free mağazalarını 20 yıl süre ile SETUR işletecek.
- 8 geniş, 16 orta gövdeli uçağa eşzamanlı hizmet verecek çoklu uçak park ettirme sistemi var.
- 6 adet bagaj alım bandının bulunduğu yeni terminalde, yolcular uçaktan indikten 8 dakika sonra bavullarına ulaşabilecek.
'Fiyatlar, uçmayanları cezbediyor'
Ataşehir'in finans merkezi olmasıyla birlikte İstanbul Anadolu yakasının cazibesinin daha da artacağını belirten Ebru Özdemir, bu suretle Sabiha Gökçen Havalimanı'nın öneminin de artacağını kaydetti. Türkiye'deki nüfusun yüzde 10-12'sinin uçtuğunu belirten Özdemir, "Bizim insanlarımız uçmuyor. Yani çok iyi bir potansiyel var. Uçuş fiyatları ise oldukça cazip" dedi. Bu konuyla ilgili bir anekdotu da aktaran Özdemir, "Bizim oradaki kuaför kızla konuşuyordum. Bana bayramda annesi ile birlikte Mardin'e gideceğini söyledi. 'Nasıl gideceksin' dedim. 'Anadolujet'ten bilet aldım uçakla gideceğiz' dedi. Normalda Mardin'e de gitmez, uçağa da binmez. Ancak şimdi 49-50 liraya Mardin'e gidebiliyor. Yani fiyatlar, gitme niyetiniz olmasa bile sizi cezbediyor" dedi.
Kaynak: Lojiport