utikad@utikad.org.tr
+90 212 663 08 85 / +90 530 960 84 24
ENGLISH
ÜYE GİRİŞİ
MENÜ
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği
ENGLISH
KURUMSAL
Hakkımızda
Tarihçe
Temsil Haritası
Tüzük
UTİKAD Kuralları
UTİKAD Mesleki Etik Kuralları
Organizasyon Şeması
Kurumsal Sorumluluk
Faaliyet Raporları
UTİKAD ÜYELİK
Üyelik Başvurusu
Üyelik Kazanımları
Üye Listesi
İş Birlikleri
HİZMETLER
UTİKAD Yayınları
Ticari Belge ve Ürünler
Kütüphane
Emisyon Hesaplama
SEKTÖREL
Bilgi Bankası
Mevzuat
Duyurular
Haftalık Bültenler
Sektör Haberleri
Üye Firmaların İş İlanları
Etkinlikler
LOJİSTİK EĞİTİM
Lojistik Eğitim Takvimi
Mesleki Eğitim Seminerleri
Kuruma Özel Lojistik Eğitimleri
FIATA Diploma Eğitimi
MEDYA MERKEZİ
Basında UTİKAD
Basın Bültenleri
E-Bültenler
Fotoğraf Galerisi
Video Galerisi
İLETİŞİM
Anasayfa
/
Sektörel
/
Sektör Haberleri
/
Gündem
/
TÜRKİYE-İRAN İLİŞKİLERİ YENİ SINIR KAPISIYLA GÜÇLENECEK
TÜRKİYE-İRAN İLİŞKİLERİ YENİ SINIR KAPISIYLA GÜÇLENECEK
Yıl Seçiniz
2025
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
23.12.2025
Türkiye ile İran arasındaki ticaret ve ulaştırma ilişkilerinde yeni bir dönemin kapısı aralanıyor. Dışişleri Bakanı Hakan Fidan ile İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi’nin 30 Kasım'da Tahran'da yaptıkları basın toplantısında, sınırların daha etkin kullanılması, lojistik kapasitenin artırılması ve bağlantısallığın güçlendirilmesinin artık kaçınılmaz hale geldiğinin vurgulanmasının ardından Gelincik–Közereş Sınır Kapısı’nda somut adımların atıldığı öğrenildi.
DÜNYA Gazetesi’nin edindiği bilgilere göre iki ülke teknik heyetlerinin 30 Eylül 2025’te gerçekleştirdiği toplantıda, uzun süredir gündemde olan Gelincik–Közereş Sınır Kapısı’nın tam konumu belirlenerek tutanağa bağlandı. Ankara ve Tahran’ın siyasi iradesini açık biçimde ortaya koyduğu süreç, Van iş dünyası tarafından bölgesel kalkınma, sınır ticareti ve istihdam açısından kritik bir eşik olarak değerlendiriliyor.
"Sınırları daha etkin kullanmak zorundayız"
Türkiye ile İran dışişleri bakanlarının yaptığı ortak basın toplantısında sınır altyapısının güçlendirilmesi öncelikli gündem maddeleri arasında yer aldı. Dışişleri Bakanı Hakan Fidan, iki ülke arasındaki yoğun ticari trafiğe rağmen mevcut sınır altyapısının ihtiyaçların gerisinde kaldığını belirterek şu değerlendirmeyi yaptı: "Gördük ki, özellikle ticareti ileri götürmemiz için başta sınırlarımızı daha etkin kullanmak üzere yapmamız gereken daha çok şey var. Bağlantısallık, ulaştırma ve lojistik alanında iki ülke olarak yapmamız gerekenin biraz gerisinde kalmışız."
Fidan, milyonlarca insanın her yıl iki ülke arasında karşılıklı hareket ettiğine dikkat çekerek, ticaretin daha sistemli ve sürdürülebilir bir yapıya kavuşturulması gerektiğini vurguladı.
İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi de ortak açıklamada süreci hızlandırmaya hazır olduklarını belirtti. Arakçi, iki ülkenin aralık bölgesinde yeni bir hatla bağlanması konusunda anlaşmaya varıldığını ifade ederek, hattın inşasına en kısa sürede başlanmasını ümit ettiklerini söyledi. Arakçi, "Yeni güzergâhın ve sınır kapısının açılmasına hazır olduğumuzu bildirdik" diyerek Tahran’ın sürece ilişkin kararlılığını teyit etti.
Dışişleri Bakanı Fidan ayrıca TBMM Genel Kurulu’nda yaptığı konuşmada, sınır kapılarının artırılmasına yönelik yaklaşımın bir tercih değil, politika olduğunu vurguladı. Fidan, "Bizim, politika olarak bütün sınır kapılarımızı açmaya niyetimiz var" ifadelerini kullandı. Bu açıklama, Gelincik– Közereş Sınır Kapısı’nın açılmasına yönelik sürecin yalnızca teknik değil, güçlü bir siyasi irade tarafından da desteklendiği şeklinde değerlendirildi.
Mevcut kapıların yükü azalacak
Edinilen bilgilere göre, Gelincik–Közereş Sınır Kapısı’na ilişkin teknik süreçte belirleyici aşama geçildi. Türkiye ve İran teknik heyetleri arasında 30 Eylül 2025’te gerçekleştirilen toplantıda, sınır kapısının tam yeri ortak saha incelemeleriyle belirlenerek tutanak altına alındı. Bu adım, hem yolcu hem de yük taşımacılığını rahatlatacak yeni bir güzergâhın önünü açarken, mevcut kapılar üzerindeki baskının azaltılmasını da hedefliyor.
Türkiye ile İran arasındaki başlıca sınır kapıları; Ağrı’daki Gürbulak–Bazargan, Van’daki Kapıköy–Razi demiryolu kapısı, Hakkâri’deki Esendere–Serow ve Iğdır’daki Borualan kapıları olarak öne çıkıyor. Özellikle Gürbulak’ın ticarette, Kapıköy’ün ise demiryolu transitinde artan yükü, yeni bir kapının gerekliliğini daha görünür hale getiriyor. Gelincik–Közereş Sınır Kapısı’nın faaliyete geçmesiyle Türkiye–İran hattında ulaştırma alternatiflerinin çeşitleneceği, mevcut kapılardaki yoğunluğun hafifleyeceği ve Van’ın bölgesel ticarette daha güçlü bir rol üstleneceği öngörülüyor. Ankara ve Tahran’ın verdiği güçlü siyasi mesajlar, sınır ticaretinde yeni bir dönemin habercisi olarak değerlendiriliyor.
Takva: Kapıköy tek başına yeterli değil
Van Ticaret ve Sanayi Odası (Van TSO) Yönetim Kurulu Başkanı Necdet Takva, Gelincik–Közereş Sınır Kapısı’nın açılmasının Van ekonomisi açısından çarpan etkisi yaratacağını söyledi. Van’ın İran’la 287 kilometrelik sınırına rağmen ticaretin tek kapı üzerinden yürütüldüğüne dikkat çeken Takva, son bir yılda güvenlik merkezli yaklaşımın değiştiğini vurguladı.
Takva, "Son bir yılda bu refleksin değiştiğini görüyoruz. Artık önümüze güvenlik gerekçesi konulmuyor. Teknik analizler yapıldı, sahada fizibilite çalışmaları tamamlandı. Diplomatik zeminde de İran tarafıyla uyum var" dedi. Gelincik–Közereş Sınır Kapısı’nın Kapıköy ile birlikte değerlendirilmesi gerektiğini belirten Takva, "Sadece Kapıköy’e sıkışmış bir ticaret modeli Van’ın potansiyelini yansıtmıyor. Gelincik açıldığında özellikle günübirlik ve bavul ticaretinde yıllık 100 milyon doların üzerinde bir hacim yakalanabilir" diye konuştu.
Van’a yılda ortalama 700 bin İranlı turist geldiğini hatırlatan Takva, bu sayının 1 milyona çıkarılmasının hedeflendiğini belirterek, turist harcamalarının sınır ticaretinde önemli bir gelir kalemi oluşturduğunu söyledi. Takva, Van’da yalnızca sınır ticareti yapmak amacıyla kurulmuş yaklaşık 1.500 işletme bulunduğunu belirterek, "Hane büyüklüğünü de dikkate aldığınızda sınır ticareti üzerinden doğrudan ve dolaylı olarak yaklaşık 200 bin kişiyi kapsayan bir ekonomik alan oluşur" dedi. İstihamın kamu değil, tamamen özel sektör ve girişimcilik temelli olacağına dikkat çeken Takva, sınır ticaretinin göçü tersine çevirebilecek en güçlü kalkınma araçlarından biri olduğunu vurguladı.
Kaynak:
dunya.com
KURUMSAL
Hakkımızda
Tarihçe
Temsil Haritası
Faaliyet Raporları
Tüzük
UTİKAD Kuralları
UTİKAD Mesleki Etik Kuralları
Organizasyon Şeması
Kurumsal Sorumluluk
UTİKAD ÜYELİK
UTİKAD Üyelik Kazanımları
UTİKAD Üyelik Başvurusu
UTİKAD Üye Listesi
HİZMETLER
UTİKAD Yayınları
Ticari Belge ve Ürünler
Kütüphane
Emisyon Hesaplama
SEKTÖREL
Bilgi Bankası
Mevzuat
Duyurular
Haftalık Bültenler
Sektör Haberleri
Üye Firmaların İş İlanları
Etkinlikler
LOJİSTİK EĞİTİM
Lojistik Eğitim Takvimi
Mesleki Eğitim Seminerleri
Kuruma Özel Lojistik Eğitimleri
FIATA Diploma Eğitimi
MEDYA MERKEZİ
Basında UTİKAD
Basın Bültenler
E-Bültenler
Fotoğraf Galerisi
Video Galerisi
© Copyright 2022 UTIKAD
BİNT Ajans
© Copyright 2022 UTIKAD
BİNT Ajans