Gündem

THY  NİN ESENBOĞA HANGARI AÇILDITHY NİN ESENBOĞA HANGARI AÇILDI14.08.2009

Açılış töreninde konuşan Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, hangar için yapılan 10 milyon TL'lik masrafın ilk yılda karşılanacağını anlattı.

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, dünya sivil havacılık sektörünün bakım onarım bütçesinin 45 milyar dolar olduğunu, Türkiye'nin 2003'te 230 milyon dolar olan payının, 2008'de 528 milyon dolara çıktığını belirterek, ''Büyük resme baktığınızda gideceğimiz daha çok yol olduğunu görüyoruz'' diye konuştu.

THY Teknik A.Ş Esenboğa Hangarı düzenlenen törenle açıldı. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, buradaki konuşmasına, Esenboğa Havalimanı'nda son 5 yılda yaşanan önemli gelişmelere değinerek, ''Başkentin hava meydanı, 2004'te bir köy meydanından farksızdı'' sözleriyle başladı.

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın talimatıyla Esenboğa Havalimanı'nın 23 ayda 10 milyon yolcu kapasiteli bir hava meydanına dönüştürüldüğünü kaydeden Yıldırım, bu büyüklükte tesisler yaptıkları için muhalefet tarafından eleştirildiklerini söyledi.

Havalimanlarını Yap-İşlet-Devret (YİD) ile yaptırdıklarını ifade eden Yıldırım, bu yöntemle hem hiç masraf yapmadıklarını hem de kısa sürede para kazandıklarını anlattı.

Türkiye sivil havacılığını 6 yılda dünyanın sayılı ülkelerinin arasına soktuklarını belirten Yıldırım, eskiden sadece uzmanların konuşabildiği bu sektörün, artık medyanın gündemini dolduran ve medyayı ayakta tutan bir sektöre dönüştüğünü kaydetti. Yıldırım, ''Her zaman bir şey yaparsanız haber olursunuz, hiç bir şey yapmazsanız hiç bir zaman haber olmazsınız. Onun için bunlara hiç aldırış etmiyorum'' diye konuştu.

Türk sivil havacılığında yolcu sayısının son dönemde dört kat arttığını dile getiren Yıldırım, uçak sayısının da yüzde yüz arttığını ve Türk halkının uçmaya başladığını kaydetti.

Küresel kriz döneminde dünyada sivil havacılığın yüzde 10 küçüldüğünü, Türkiye'de ise kriz döneminde bir miktar küçülme olsa da toplamda yüzde 5'lik bir büyüme beklendiğini belirtti.

''THY, HANGAR MASRAFINI İLK YIL KARŞILAYACAK''

 

THY Teknik A.Ş. Esenboğa Hangarı'nın istihdama katkı sağlayacağını, ilk yılında 10 milyon TL ciro hedeflediğini anlatan Yıldırım, hangar için yapılan 10 milyon TL'lik masrafın ilk yılda karşılanacağını anlattı.

Dünya sivil havacılık sektörünün bakım onarım bütçesinin 45 milyar dolar olduğunu kaydeden Yıldırım, sözlerini şöyle sürdürdü:

''Bu 45 milyar dolardan Türkiye ne kadar para alıyor dersiniz? Biz, 2003'te 230 milyon dolar olan payımızı, 2008'de 528 milyon dolara çıkarmışız. Bu ciddi bir artış. Ama dünya pastasındaki değerine bakalım, Türk havacılığının yerine bakalım. Havacılıkta Avrupa'da 5. sıraya yükselmişiz, dünyada ilk 15 içerisine girmişiz ama aldığımız pay öyle değil. 230'dan 528'e çıkmak bir şey ama büyük resme baktığınızda gideceğimiz daha çok yol olduğunu görüyoruz. Havacılıkta hizmetlerimizi ve gelirlerimizi çeşitlendirmemiz lazım.''

Sivil havacılıkta sadece operasyona ve taşımacılığa bağlı kalınması halinde katma değer kaybı yaşanacağına dikkati çeken Yıldırım, teknik, herkesin yapamayacağı işleri yaparak katma değer oluşturulabileceğini ve THY'nin bunu başardığını ifade etti. THY'nin yeni hangarının başlangıç olduğunu belirten Yıldırım, ''Teknik alanda da Türk Hava Yolları bir küresel marka olmaya adım adım gidiyor'' değerlendirmesinde bulundu.

 

-''2023'TE 250 MİLYON KİŞİ UÇACAK''-

 

Ulaştırma Bakanı Yıldırım, havacılıktaki gelişmeler nedeniyle trafik sıkışıklığı yaşandığını belirterek, yıl bazında Türkiye'nin tehir ortalamasında en iyi ülkelerin başında geldiğini kaydetti.

Tehirlerin sona ermesini beklemenin ''mükemmelliyetçilik'' anlamına geldiğini ve bu duruma ulaşmanın mümkün olmadığını belirten Yıldırım, bunun en aza indirilmesi için tedbirlerin alındığını, esas amaçlarının yolcuların gidecekleri yere sağ salim ulaştırılmaları olduğunu kaydetti.

2023'te 250 milyon Türk vatandaşını uçurmayı hedeflediklerini bildiren Yıldırım, Türkiye'de bu hedef için alt yapı imkanı sunan pek çok havalimanı bulunduğunu söyledi.

Yıldırım, THY'nin Toronto'ya direkt seferlerinin başladığını hatırlatarak, bu seferlerin pek çok insan tarafından takdirle karşılandığını dile getirdi.

Türkiye'de sivil havacılık alanındaki engelleri kaldırdıklarını anlatan Yıldırım, şartlarını yerine getiren tüm işletmecilerin yolunun açık olduğunu kaydetti. Yıldırım, 'Daha geçen hafta Türk turizmine katkı olsun diye meydanlarımızdaki indirimleri kış aylarında da artırarak devam ettirme kararı verdik, bazı yeni meydanları da buna ilave ettik. Yeter ki havacılığımızı sezonluk bir faaliyet olmaktan çıkaralım ve yıl boyu sürekli hava meydanlarımızın faal olmasını sağlayalım'' diye konuştu.

Yıldırım, Türkiye'de ulaşım ve iletişim alanlarında yapılanların aynılarının KKTC'ye yapıldığını belirterek, ''Biz şunu biliyoruz, yavru vatan Kıbrıs'ın kalkınması, Güney ile ilgili sorunlarının daha kolay açılması için güçlü olması lazım. Alt yapısının orası ile rekabet edebilir hale gelmesi lazım'' dedi.

Türkiye'nin sivil havacılık alanında yetki hakkı elde ettiğini, ''havacılıkta nesne olmaktan çıkıp özne haline geldiğini'' ifade eden Yıldırım, Türkiye'nin Balkanlar'da, Kafkaslar'da havacılığa yön veren ülke konumuna geldiğini vurguladı.

KKTC Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı Hasan Taçoy da Türkiye'nin yavruvatan KKTC'ye verdiği desteğin her zaman farkında olduklarını söyledi. Türkiye'nin, 'Anavatan'da ne varsa Yavru Vatan'da o olacak' şiarı ile yaptığı desteğin büyük bir ilgi ile karşılandığına dikkati çeken Taçoy, Avrupa'da bile uygulamaya henüz konulamayan bir çok projenin Türkiye'nin ardından Kıbrıs'ta yürürlüğe girdiğini söyledi.

 

-THY İLE ANKARA'DAN YURT DIŞINA DİREKT SEFERLER-

THY Yönetim Kurulu Başkanı Candan Karlıtekin ise THY'nin özellikle son 5 yıl içerisinde büyük bir gelişme gösterdiğini söyledi. Karlıtekin, THY olarak günü birlik projelerin yerine daha uzun vadeli projeleri kendilerine hedef seçtiklerini belirterek, 2023 yılında 300 uçaklık bir şirket olmayı hedeflediklerini söyledi.

THY'nin gelişerek büyüdüğüne dikkati çeken Karlıtekin, sözlerini şöyle sürdürdü:

''THY olarak özellikle son 5 yıl içerisinde bir sürü projeyi hayata geçirdik. Öylesine çok sayıda büyük projeyi hayata geçirdik ki insanlar bu projelerin normal projeler olduğunu düşünmeye başladılar. Bu da bizim için sevindirici durum. Şu anda burada hayata geçirdiğimiz hangar da bu projelerden biri. Biz THY olarak 76 yıllık birikimimizi gerek ulusal gerekse de uluslararası uçak firmalarına vereceğimiz bakım ve onarım hizmeti ile paylaşmak istiyoruz.''

Candan Karlıtekin, THY'nin Ankaraya büyük önem verdiğini belirterek, kısa süre sonra THY'nin Ankara'dan yurt dışındaki bir çok noktaya direkt uçak seferi başlatacağını kaydetti. Ankara'nın önemli bir üs olacağına dikkate çeken Karlıtekin, Ankara'da açılan hangarla nitelikli iş gücünü artırmayı da hedeflediklerini söyledi.

THY Teknik A.Ş Genel Müdürü İsmail Demir, THY Teknik A.Ş'nin, THY'den ayrılmış tüzel kişiliğe sahip yeni bir kurum olduğuna dikkati çekerek şirketin kısa zamanda büyük bir büyüme gösterdiğini söyledi.

Demir, Ankara Esenboğa Havalimanı dış hatlar terminali ve VIP salonunun yıkılması ile elde edilen 9 bin 600 metrekarelik alan üzerinde kurulan yeni hangarda, THY ve diğer şirketlere ait uçakların bakım ve onarımlarının gerçekleştirileceğini kaydetti. Demir, THY Teknik A.Ş'nin daha da büyüyerek dünyadaki uçak bakım onarım pazarındaki payını daha da geliştirmek istediğini söyledi.

Konuşmalarından ardından Ulaştırma Bakanı Yıldırım, KKTC Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı Taçoy, THY yöneticileri ve Ulaştırma Bakanlığı bürokratları hangarın açılışını yaptı.

 

-ATATÜRK HAVALİMANI'NDAKİ GECİKMELER-

 

Ulaştırma Bakanı Yıldırım, açılış törenin ardından bir gazetecinin ''Atatürk Havalimanı'ndaki tehirlerin, hava trafik kontrolörlerinin sayısının azlığı, ücret yetersizliği ve pist ile bir takım sorunlar olduğu belirtiliyor. Ne gibi önlemler alarak rötarları ortadan kaldırmayı planlıyorsunuz?'' şeklindeki sorusu üzerine, yoğun hava trafiği olan meydanlarda gecikmeler olduğunu, bunun Türkiye'de olduğu gibi tüm dünyada yaşandığını vurguladı.

Gecikmelerin en önemli nedeninin hava koşulları olduğunu, işletmecilerden kaynaklanan sorunların da bunda etkili olduğunu anlatan Yıldırım, gecikmelerin yoğun olduğu Atatürk Havalimanı'ndan toplam trafiğin önemli bir kısmının gerçekleştirildiğini söyledi.

2003'te Atatürk Havalimanı'nın toplam trafikteki payının yüzde 64 olduğunu, bunu yüzde 40'ın altına düşürdüklerini ancak toplam trafiğin artması nedeniyle havalimanında tehirlerin oluştuğunu kaydetti.

Atatürk Havalimanı'nda, ortalama 600 olan günlük uçuşların 900'lerin üzerine çıktığına dikkati çeken Yıldırım, ''Atatürk Havalimanı'nda şu anda kapasiteyi yüzde 50 fazla kullanıyoruz. Niye? Gecikmeler minimum, en az düzeyde gerçekleşsin diye. Bunun tamamen ortadan kaldırılması mümkün değil. Bir kere bunu herkesin kabul etmesi lazım. Hava trafiği arttıkça gecikmeler yaşanacaktır. Ancak bunun sürdürülebilir, katlanılabilir düzeyde olması gerek bizim gerek de işletmecilerin önceliği olması lazım, buna göre tedbirler alması lazım'' diye konuştu.

Atatürk Havalimanı'nın 6/24 pistinin yenileneceğini ve kısa sürede çalışmanın başlatılacağını hatırlatan Yıldırım, Atatürk Havalimanındaki trafiği azaltmak için uçuşları Sabiha Gökçen ile Çorlu havaalanlarına kaydırmaya çalıştıklarını belirtti.

Yıldırım, bundan sonra Ankara, İzmir, Antalya ve Doğu'da da iki havaalanına getirilen yolcuların bu illerden gidecekleri şehirlere dağıtılacaklarını, böylece trafiğin dengeli bir şekilde tüm meydanlara yayılacağını söyledi.

Hava trafik kontrolörleriyle ilgili iddialara da değinen Yıldırım, şunları söyledi:

''Para ayrı şey, hizmet ayrı şeydir. Az para alıyoruz diye sorumluluklarımızı ihmal edemeyiz, bunu hizmete yansıtamayız. Bu ahlaki değil. Yönettiğiniz pilot bir uçağı yönetiyor, siz 50 uçağı yönetiyorsunuz. Yapacağınız bir hata telafisi mümkün olmayan sonuçlar doğurur. 'Az para alıyorlar da işi ağırdan alıyorlar' gibi bir sebebi, bir isnadı kabul etmek mümkün değil. Arkadaşlarımız büyük bir fedakarlıkla çalışıyorlar. Son yıllarda hava trafik kontrolörleri konusunda çok ciddi adımlar attık. Hem ücretlerini iyileştirdik, daha da iyileştireceğiz. Daha da güzeli sayılarını çok artırdık. 600 civarındaydı, binin üzerine çıktık. Şimdi bir grup daha alacağız. Sayıda da ciddi bir sıkışıklık yok.''

Havalimanlarında sabah ve akşam saatlerinde yoğunluk olduğunu, bunun sektörün tabiatından kaynaklandığını ifade eden Yıldırım, orta vadede trafiği yurdun her köşesine dağıtarak gecikmeleri asgari düzeye indireceklerini, kısa vadedeki önlemlerin de işletmeciler, DHMİ ve diğer ilgili kurumlarca alınacağını bildirdi.

Kaynak: Perşembe Rotası

Ataköy 7-8-9-10. Kısım Mah. Çobançeşme, E-5 Güney Yanyol Cd.
NEF22 Ataköy, B-Blok, Kat:7, D:142
Bakırköy 34156 İstanbul
+90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72