Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Demiryolu / TCDD GENEL MÜDÜRÜ HASAN PEZÜK: ULAŞIMDA ARTIK DEMİRYOLU AĞIRLIKLI YATIRIM DÖNEMİNE GİRİYORUZ

TCDD GENEL MÜDÜRÜ HASAN PEZÜK: ULAŞIMDA ARTIK DEMİRYOLU AĞIRLIKLI YATIRIM DÖNEMİNE GİRİYORUZ

TCDD GENEL MÜDÜRÜ HASAN PEZÜK: ULAŞIMDA ARTIK DEMİRYOLU AĞIRLIKLI YATIRIM DÖNEMİNE GİRİYORUZ22.11.2023Karayolu 5. Ulusal Kongresi ve Sergisi, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'nun katılımıyla Ankara'da başladı. Kongrenin açılışını yapan Bakan Uraloğlu, üç büyük kıtanın kalbi konumundaki Türkiye'nin hava yollarından-deniz yollarına, kara yolundan-demiryollarına çok modlu taşımacılık altyapısı sunan uluslararası bir lojistik merkeze dönüştürüldüğünü vurguladı.

Kongre kapsamında düzenlenen "Türkiye Yüzyılında Ulaşım Paneli"nde ise Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Genel Müdürü Hasan Pezük, dünya ve Türkiye genelinde, demiryollarında yaşanan değişimle ilgili sunum yaptı. Küreselleşmeyle birlikte uluslararası ticaretin yeniden şekillenmeye başladığını belirten Hasan Pezük, demiryollarında gelişen teknolojilere bağlı olarak yük ve yolcu taşımacılığında, hız ve konforun sürekli olarak arttığını söyledi. "Demiryolları, diğer ulaşım modlarına göre güvenli ve düşük emisyon değerleri ile çevre dostu olarak ön plana çıkıyor." diyen TCDD Genel Müdürü Hasan Pezük, dünya genelinde artan yakıt fiyatları, trafik sıkışıklığı ve emisyon değerleri gibi faktörlerin toplu taşımacılığı cazip kıldığını ifade etti. Hasan Pezük konuşmasını şöyle sürdürdü: "Dünyada demiryolu yolcu ve yük taşımacılığının toplam yolcu ve yük taşımacılığı içerisindeki payı yüzde 7-8 civarında. Tüm dünya, yolcu ve yük taşımacılığını demiryolları ile taşıma oranlarını artıracak şekilde yatırımlarını planlıyor. Yüksek hızlı tren hatlarına yapılan yatırımlar 2000 yılına göre 7 kat artmış durumda. Son 21 yılda demiryollarımız, yeni bir anlayışla ele alınarak Bakanlığımızca demiryollarına 932 milyar lira yatırım yapıldı. Ulaşımda artık demiryolu ağırlıklı bir yatırım dönemine girmiş bulunuyoruz. Demiryollarının yatırımlar içerisindeki payı 2013 yılında yüzde 33 iken 2022 ve 2023 yıllarında ise bu oran yüzde 53 gibi çok önemli seviyelere ulaşmış durumda. Bu rakamlar demiryollarımızın geleceği açısından kuşkusuz çok değerli."

167 YILLIK DEMİRYOLU SERÜVENİMİZ HIZLI TRENLERLE DEVAM EDİYOR
Mevcut ve devam eden demiryolu projeleriyle ilgili bilgi veren TCDD Genel Müdürü Hasan Pezük, "1856 yılında, İzmir-Aydın Hattı ile başlayan demiryolu serüvenimiz bugün modern hızlı trenlerimiz ile devam ediyor. 2 bin 251 kilometresi hızlı tren olmak üzere toplam 13 bin 919 kilometre demiryolu ağına sahibiz. Demiryollarımızda hız, güvenlik ve kapasiteyi artırmak için yeni hatların yanı sıra saydingler, yol uzatmaları, lojistik merkezler ile sinyalizasyon ve elektrifikasyon çalışmalarını kesintisiz olarak sürdürmemiz gerekiyor. Hatlarımızın yüzde 58’i sinyalli, yüzde 51’i elektrikli. Hedefimiz hatlarımızın tamamını önceliklendirerek elektrikli ve sinyalli hale getirmek. Bugün itibarı ile 2 bin 251 kilometre hızlı tren hattında işletmecilik faaliyetlerini yürütüyoruz. 19 ilimizde, ülke nüfusunun yüzde 50'sine YHT hizmeti sunuyoruz. YHT'ler ile yapılan yolculuklarımız 80 milyona ulaşmış durumda. 3 bin 740 kilometre yeni demiryolu hattında yapım çalışmalarımız devam ediyor. Ankara-İzmir, Mersin-Adana-Gaziantep, Halkalı-Kapıkule, Bandırma-Bursa-Osmaneli, Karaman-Ulukışla, Aksaray-Ulukışla-Yenice, Yerköy-Kayseri hızlı tren hatlarında yapım çalışmalarımız devam ediyor." dedi.

ÜLKEMİZ ÖNEMLİ ULAŞIM KORİDORLARININ MERKEZİNDE
Uluslararası demiryolu taşımacılığı ile ilgili açıklamalarda bulunan Hasan Pezük, "Avrupa’da çok sayıda ülkeye; Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Hattı üzerinden Rusya’ya, Orta Asya Türk Cumhuriyetlerine ve Çin’e; İran üzerinden Afganistan ve Pakistan’a blok tren taşımacılığı operasyonlarını başarılı bir şekilde gerçekleştiriyoruz. Her geçen gün farklı coğrafyalardaki lojistik yük operasyonlarını çeşitlendirerek geliştiriyoruz. Ülkemiz önemli ulaşım koridorlarının merkezinde. Orta Koridor mesafe ve süre açısından diğer ulaşım koridorları için güçlü bir alternatif. Çin'den Türkiye ye, trenle yaklaşık 12 günde ulaşılabiliyor. Orta Koridor, Kuzey Koridor'a oranla 2 bin kilometre daha kısa, iklim koşulları bakımından da daha elverişlidir. Orta Koridor güzergâhında bulunan, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi(BTK) ile Asrın Projesi MARMARAY Tüp Geçişini hizmete alınarak Avrupa’ya ve Asya’ya kesintisiz ulaşım sağlanmıştır. Türk devletlerini ilgilendiren önemli bir proje olan ve Türkiye ile Azerbaycan arasında doğrudan demiryolu ve kara yolu ulaşımı sağlayacak Zengezur Koridoru bağlantısının hayata geçmesiyle Orta Koridor'un demiryolu ve kara yolu yük taşıma kapasitesinin artışı Pekin'den Londra'ya uzanan doğu-batı ticaretine olumlu katkı sağlayacaktır. 'Kalkınma Koridoru' olarak adlandırdığımız; Basra Körfezi'ndeki Irak'ın Fav Limanı'ndan Türkiye sınırına kadar yapılacak demir ve kara yollarından oluşacak koridor sayesinde; Hint Okyanusu'ndan Avrupa, Akdeniz, Karadeniz ve Kafkasya'ya bağlantı sağlanması hedefleniyor. Kalkınma Yolu Koridoru'nun demiryolu bağlantısı kapsamında ülkemiz geçişinin 2 bin 100 kilometre olması, Irak tarafında ise bin 200 kilometre demiryolu- kara yolu yapımı öngörülüyor. Koridor üzerindeki mevcut ve devam eden yatırımlarımıza ilaveten 615 kilometrelik demiryolu yatırımının da hayata geçirilmesi planlanmıştır. Ulaşım koridorlarımızdaki taşımacılığı arttırmak için 12 adet lojistik merkezi hizmete aldık ve bu sayıyı 26'ya çıkarma hedefimiz var. Fabrika, liman ve OSB’lere iltisak hattı bağlantılarını planlıyor ve yapıyoruz. 2022 yılında 38,6 milyon ton olan yıllık yük miktarının, uzun vadeli hedefimiz olan 448 milyon tona yükseltilmesi ve taşıma payının arttırılması amacıyla yürüttüğümüz çalışmalar devam ediyor. Uluslararası yük taşımaları oranlarımızı da sürekli olarak önemli oranlarda artırıyoruz. 2053 hedefleri kapsamında yük taşımacılığı payımızı yüzde 5’den yüzde 22’ye çıkarmak için yoğun bir çaba gösteriyoruz." ifadelerini kullandı.

METRO STANDARTLARINDA BANLİYÖ İŞLETMECİLİĞİ YAPIYORUZ
TCDD'nin kent içi taşımacılığıyla ilgili projelerine değinen Hasan Pezük, "Özellikle trafik yoğunluğu büyükşehirlerimizin en öncelikli sorunu. Kent içi mevcut demiryolu koridorlarının geliştirilmesinin yanında İzmir’de İZBAN, İstanbul’da MARMARAY, Ankara’da BAŞKENTRAY ve Gaziantep’te GAZİRAY olmak üzere 4 büyükşehrimizdeki kent içi ulaşımına katkı sağlanması amacıyla toplam 274 km’lik ulusal demiryolu ağı üzerinde metro standardında banliyö işletmeciliği yapıyoruz. Dünyanın en özgün projelerinden birisi olan Asrın Projesi MARMARAY ile İstanbul Boğazı’nın altından Avrupa ile Asya arası yolculuk süresi 4 dakikaya indi. Günde yaklaşık 600 bin kişinin seyahat ettiği MARMARAY’da 1 milyar yolcu taşıdık. Asrın projesi MARMARAY’da kullanılan akıllı sistemler ile tüm elektromekanik sistemlerin kontrolü ve izlenmesini tek bir merkezden sağlıyoruz. Dijitalleşme odağında çalışmalarımızı yürütüyor, en gelişmiş otomasyon sistemlerini projelerimizde kullanmaya çalışıyoruz." şeklinde konuştu.

YERLİ VE MİLLİ DEMİRYOLU SANAYİSİNİ GELİŞTİRİYORUZ
"Gelecek hedeflerimiz için demiryollarımıza yapacağımız yatırımlar ile demiryolu ağımızı büyütmemiz ve altyapımızı iyileştirmemiz bir zorunluluk." diyen TCDD Genel Müdürü Hasan Pezük, "Gelişen teknolojinin bütün imkânlarını kullanarak yenilikçi bir yaklaşımla daha emniyetli ve güvenli bir demiryolu işletmeciliği oluşturmak için çalışıyoruz. Yeni teknolojilerin ülkemize kazandırılması, yurtdışına bağımlılığın azaltılması, cari açığın düşürülmesi ve ülkemizdeki demiryolu sanayisinin gelişmesi için milli/yerli üretim politikalarını ön plana çıkarıyoruz. Sektörün büyümesi ile birlikte demiryolu hatlarının yapımında kullanılan malzemelerin yerli olarak üretilmesi konusunda da önemli ilerlemeler kaydettik. Bugün altyapı, üstyapı, elektrifikasyon, sinyalizasyon telekomünikasyon ve araç işlerinde yerlilik oranlarımız önemli noktalara ulaştı. Hızlı tren, lokomotif ve vagon üretimlerinin yerli ve milli teknolojilerle üretilmesi için TÜRASAŞ Genel Müdürlüğümüz ile koordineli çalışmalar yürütüyoruz. 160 km/saat hıza uygun olarak tasarlanan hızlı tren seti Sakarya, Nisan 2023’te işletmeye alındı. 3 aracın üretimi tamamlanarak hatlarımızda kullanılmaya başlandı. 225 km/saat hıza uygun milli hızlı trenin tasarım çalışmaları devam etmekte olup prototip üretimine yönelik süreçler de başlatılmıştır. 2026 yılı sonuna kadar ise toplam 11 setin üretilmesi planlanmaktadır. E5000 elektrikli lokomotifin test ve sertifikasyon çalışmaları devam ediyor. Lokomotifin seri imalat çalışmalarına devam edilmekte olup 2025-2027 yılları arasında toplamda 95 adet üretilmesi hedefleniyor. Milli Banliyö Tren Seti prototip araç üretimi çalışmaları devam ediyor. 2019 yılında ise yerli ve milli imkanlarla sürdürülebilir bir altyapının tesis edilmesi, önümüzdeki yüzyılda demiryolu sektörünün ihtiyaç duyduğu alanlarda AR-GE çalışmalarının yapılarak teknolojinin geliştirilmesi için ülkemizin en önemli bilimsel kuruluşu olan TÜBİTAK ile iş birliği yaparak Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsünü (RUTE) kurduk. Altyapının korunmasında demiryolu araçlarının standartları ile birlikte kontrollerinin yapılması da oldukça önemlidir. Bu kapsamda, RUTE ile yaptığımız iş birliği kapsamında, önemli projemizden birisi olan Yerli ve Milli Otomatik Tren Muayene İstasyonu (OTMİ) Geliştirilmesi Projesi'ni hayata geçiriyoruz.

Hatlarımızda güvenli ve verimli işletmecilik için bu tesisleri inşallah önümüzdeki dönemde 29 noktaya hızlı bir şekilde kurulmasını sağlayacağız. Ayrıca TÜBİTAK BİLGEM iş birliği ile geliştirdiğimiz Milli Sinyalizasyon Sistemi'ni hatlarımızda yaygınlaştırıyoruz. Bu kapsamda, bin 157 kilometrelik hatta milli sinyalizasyon çalışmalarımız devam ediyor. Erken uyarı sistemlerimizi geliştiriyoruz. Ray kırıklarının erken tespiti, Menfez Sel Taşkın İhbar Sistemi, olası depremin olumsuz etkilerinden yolcularımızın zarar görmemesi için YHT ve HT hatlarımızda deprem erken uyarı sistemleri kurduk, kuruyoruz. Ayrıca viyadüklere yerleştirdiğimiz rüzgâr sensörleri ve noktasal meteoroloji istasyonları ile meteorolojik verileri anlık takip ediyoruz. Dijital kontrol ve denetim sistemlerimiz geliştirilmesine özel önem veriyoruz. Hatta bulunan akıllı sistemlerden aldığımız tüm verilerin kontrol merkezlerimizden takibini yapıyoruz. Tüm YHT hatlarımızı ve şehir içi hatlarımız ve hemzemin geçitleri CCTV sistemlerimizle izliyoruz." şeklinde konuştu.

DEMİRYOLLARINI ÇOK DAHA İLERİYE TAŞIYACAĞIZ
2053 Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı'na da vurgu yapan TCDD Genel Müdürü Hasan Pezük, "Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızca hazırlanmış olan 2053 Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı hedeflerinde: Demiryolu ağımızın 13 bin 22 kilometreden 28 bin 590 kilometreye; yük taşımacılığının yüzde 5'lerden yüzde 22'ye; yolcu taşımacılığının yüzde 1'lerden yüzde 6'ya; hızlı tren bağlantısına sahip il sayımızın 8'den 52'ye yükselmesi var. Sayın Cumhurbaşkanımız liderliğinde ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanımızın destekleriyle Türkiye Yüzyılı vizyonu ile ortaya konulan kalkınma hedefleri altyapısında çok önemli bir yere sahip olan demiryollarımızı yeni bir seferberlik anlayışı ile çok daha iyi yerlere taşıyacağız." ifadelerini kullandı.

Kaynak: tcdd.gov.tr
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr