Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / GEMİ ARZI FAZLALIĞI TEHLİKELİ

GEMİ ARZI FAZLALIĞI TEHLİKELİ

GEMİ ARZI FAZLALIĞI TEHLİKELİ28.07.2009Hurdaya çıkarılan gemi sayısı epey geriledi. Bu durum piyasanın her çıkışında armatörlerin hurdaya gemi göndermekten vaz geçtiğini gösteriyor.

XXIX. Hafta Kuru Yük Piyasa Raporu

GENEL BAKIŞ

BDI DEĞERLENDİRMESİ

"Yeni yük çıkışı ve daha dengeli bir piyasa kuru dökme yük piyasasında navlunları hafta içinde destekledi. On seans üst üste düşen Baltık Dry Endeks (BDI) nihayet geçen hafta yükselişe geçti ve yaklaşık % 19 artarak 3,542 puandan kapandı. Toparlanma tüm endekslerde görüldü. En fazla yükselmenin görüldüğü capsize sektöründe günlük ortalama TC kazançları 64.714 dolara ulaştı. Panamax ve supramax sektöründe de ortalama kazançlar % 13’e yakın artarken Handysize ortalama günlük TC kazançları % 6 civarında artarak 12,084 doları gördü.

Çin ham madde ithalatındaki yavaşlama belirtilerine karşın geçtiğimiz hafta gerçekleşen çıkışın piyasanın çabuk düzelebilmesi özelliğinin bir göstergesi olarak düşünebiliriz. Ancak, navlun kazançları ile ilgili ne söylersek söyleyelim en önemli konu tonaj arzı, dolayısıyla yeni inşa teslimlerinin temposu. Tonaj arzı ve talebi konusunda meydana çıkması beklenen büyük orantısızlığı dengelemek için armatörler yaşlı gemilerini hurdaya çıkarmayı ciddi olarak düşünmek zorunda."

Drewry tarafından yayınlanan rakamlara göre yılın ilk yarısında 7,4 milyon ton kuru dökme yük gemisi hurdaya ayrıldı. Mayıs ayında hurdaya ayrılan gemi miktarı 1,2 milyon dwt olurken Haziran ayında 269.000 dwt kapasitesindeki gemi piyasayı terk etti. Yani hurdaya çıkarılan gemi miktarı epey geriledi. Bu durum piyasanın her çıkışında armatörlerin hurdaya gemi göndermekten vaz geçtiklerini ortaya koyuyor. Halbuki bahsedilen denge açısından hurdaya gönderilen gemi sayısının gelecekte daha yüksek olması gerekiyor. Yılın ilk yarısı itibarıyla şimdilik hizmete giren ve çıkan gemi sayısı arasında denge var. Özellikle bu yıl tonaj arzı açısından Handysize'lar en karlı sektör oldu. SSY tyarafından yaınlanan rakamlara göre Mayıs ayı sonu itbarıyla 55 yeni inşa handysize kuru yük gemisi teslim edilirken 140 yaşlı handysize hurdaya çıkarıldı. Böylece yıl başına göre handysize tonajı 85 gemi azaldı.Ancak bunun kısa zaman içerisinde değişmesi ve yıl sonuna doğru yeni inşa teslimlerinin artmasıyla tonaj arzının artması bekleniyor.

 

BDI

 

 

 

 

PTESİ

SALI

ÇARŞ

PERŞ

CUMA

2975

3097

3324

3501

3542

 

 

PİYASA HABER&YORUMLARI

Çin çelik fabrikaları geçici demir cevheri fiyat indirimini kabul etti

"Kamuya ait bazı Çin çelik fabrikalarının yıllık demir cevheri kontrat fiyatlarında geçici olarak % 33 indirim yapılması konusunda maden üreticileri ile anlaşmaya vardığı söyleniyor. Bununla beraber Çin Demir Çelik Birliği (CISA)’nin görüşmelere devam ettiği de aynı gün açıklandı. Bilindiği gibi CISA kontrat fiyatının % 45 indirilmesi için uğraşıyor. 5 Temmuz’da Çin’deki Rio Tinto maden şirketi görevlilerinin görüşmelere katılan 16 Çin çelik fabrikası görevlilerine rüşvet verdikleri iddiaları nedeniyle tutuklanmasına müteakip tarihin en uzun süren görüşmelerine gölge düşmüş oldu.

Tutuklamalar üzerine Avustralyalı maden şirketleri BHP ve Rio Tinto’nun Çin’e olan spot demir cevheri satışlarını durdurdukları haberleri bu şirketler tarafından yalanlandı. "

 

Demir cevheri arzı önümüzdeki üç yılda önemli miktarda artacak

Çin Metalurji Madencilik Teşebbüs Birliği eski başkanı Zou Jian uzun vadede dünya demir cevheri arzının önemli oranda artacağını söyledi. Jian’ın görüşleri şu şekilde özetlenebilir. 2012’de yeni eklenen demir cevheri arzı 500 milyon tonu aşacak. Üç büyük maden şirketinin demir cevherine yatırımları artacak. Brezilya'lı Vale  gelecek beş yılki üretimi için 59 milyar dolar yatırım yapıyor. Böylece 2007 yılında 296 milyon ton olan demir cevheri üretim kapasitesi 2012 yılında 422 milyon tona çıkacak. Tüm Brezilya’nın üretim kapasitesi ise 475 milyon ton olacak.Avustralya’nın üretim kapasitesi de 2012 yılında 460 milyon tona çıkacak. Özet olarak Brezilya’nın üretim kapasitesinin 140, Avustralya’nın ise 160 milyon ton artması bekleniyor. Yani sırf Brezilya ve Avustralya’dan kaynaklanan üretim artışı 300 milyon tonu bulacak. İlave olarak,  Batı Afrika, Güney Asya, Doğu Avrupa ve diğer ülkelerin 30-50 milyon ton arası bir yeni demir cevheri kapasitesi yaratması bekleniyor. Ayrıca Çin’in yurtdışından 50 milyon ton civarında demir cevheri arzı için yaptığı yatırımlar var. Çin içindeki mamul ürün arz kapaistesi de 100 milyon tonu aşacak.

 

Çin ikinci grup kömür ihracat kotasını açıkladı

Yılın ilk yarısında geçen yıla göre 42,26 milyon ton daha fazla olarak 1,23 milyar ton kömür üreten Çin bu yılın ikinci grup kömür ihracat kotasını 25 milyon ton olarak açıkladı. İkinci grupla birlikte ülkenin bu yılki kömür ihracat kotası 51 milyon tona ulaştı. Bu miktar geçen yılın kömür ihracat kotasından % 7 daha fazla. Ancak mevcut düşük ihracat seviyesine bakıldığında ihracat kotasının bu yıl tamamının harcanması beklenmiyor. Bu yılki ihracat rakamları ilk grup kota miktarının bile çok altında. Bu yılın ilk beş ayı sadece 10.5 milyon ton kömür ihraç edebilen Çin’in kömür ithalatı ise aynı dönemde 32.2 milyon tona ulaştı. Uluslararası piyasadaki düşük fiyatlar ve azalan talebin ihracatçıların hevesini kırmasıyla Çin’in bu yıl net kömür ithalatçısı olması kaçınılmaz.                                                                            

CAPESIZE

Geçtiğimiz hafta bazı Çin'li çelik fabrikalarının spot yükler için piyasada aktif olması sonucu Capesize'ların kazancı hızlı bir şekilde arttı. Fakat Pasifik bölgesinde yeni cevher yükleri olmasına rağmen kazanç değişimi çok olmadı. Hafta sonuna doğru, Cape piyasasında yüz güldüren bu artışların uzun süreli olmadığı belli oldu ve kazanç artışı durdu.

PANAMAX

Panamax'lar için hareketli olan Atlantik piyasası gemilerin az, yükün fazla olması nedeniyle endeksi yükseltti. Baltık Panamax Endeks'i geçtiğimiz hafta %12.6 oranında arttı. TransAtlantic round seferleri düşük 30.000 $'dan hafta boyunca 35.000$'lara kadar yükseldi. Artan kazançlarla birlikte özellikle genç Panamax'ların armatörleri bu haftanın daha da iyi olacağı öngörüsüyle günlük kazanç hedeflerini 40.000$'lara çektiler. Periyod işine baktığımızda ise, modern bir Panamax'ın kuzey Kontinent teslim, 5-7 ay için 32.500 Usd'den kiralandığı görüldü. Pasifik bölgesi de Panamax'ların kazançlarını artırmak için yeni fırsatlar sundu. Hafta başında günlük kazancı 19.000 Usd olan Panamax'ların hafta ilerledikçe kazançlarının 22-23.000 Usd'ye tırmandığı görüldü. Kısa vadede Pasifik round seferlerinin günlük 20.000 Usd civarı kazançla seyretmesi bekleniyor.    

HANDYMAX/SIZE

Geçtiğimiz hafta, Atlantik bölgesinde Handysize'lar için hafta ortasına kadar artan kazanç imkanları vardı, fakat hafta sonuna doğru piyasada baskı oluşmaya başladı. Piyasayının yükselmesindeki itici Kuzey Atlantik bölgesi oldu. Güney Amerika bölgesi, doğuya olan yüklerle konumunu korudu.                                                                                     

COASTER

Coaster piyasasında genel olarak hala armatörler lehine dönen bir durum yok. Gemiler bağlantı esnasında subject lerden düşebiliyor. Şu anda görülen tek iyimser nokta Azov'dan çıkmaya başlayan hububat yükleri nedeniyle nehir tipi gemilerin navlunlarında meydana gelen küçük artışlar.              

                                                                 

"Satışı raporlanan gemiler:

 

82992 Dwt, 06 Tsuneishi-Jpn Blt, Clipper Suffolk (bc), Usd 39.5 M

69189 Dwt, 94 Imabari-Jpn Blt, Big Sky (bc), Usd 19.0 M Cin’li alıcılar

58100 Dwt, 10 Tsuneishi-Jpn Blt, Resale Kambara Kısen (bc), Usd 33.0 M Yunan alıcılar

45674 Dwt, 96 Tsuneishi-Blt, Sanko Falcon (bc), Usd 17.0 M Çin’li alıcılar

41574 Dwt, 87 Mitsui-Jpn Blt, Taviland (bc), Usd 7.9 M Çin’li alıcılar

32328 Dwt, 05 Naikai-Jpn Blt, IVS Nightingale (bc), Usd 23.0 M Yunan alıcılar"                                                                           

"45737 Dwt, 04 Minami-Jpn Blt, Fairway Express (tanker), Usd 25.5 M Yunan alıcılar.

6500 Dwt, 95 Fukuoka-Jpn Blt, Swift Tanker (tanker), Usd 5.9 M "                                                                                

"Söküm/Geri dönüşüm için satışı raporlanan gemiler:

 

El Greco (mpp), 7627 Ldt, 79 Blt, Usd 247/Ldt Hindistan’a

MSC Clorinda (kntr), 15600 Ldt, 81 Blt, Usd 255/Ldt Hindistan’a

MSC Corsica (kntr), 14015 Ldt, 81 Blt, Usd 255/Ldt Hindistan’a

MSC Seoul (kntr), 9842 Ldt, 79 Blt, Usd 260/Ldt Çin’e

Xiang Qian (kntr), 4536 Ldt, 83 Blt, Usd 260/Ldt Çin’e "          

Kaynak: Lojiport
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr