Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / ZİNCİRİN EN ÖNEMLİ HALKASI YARDIMLARIN ULAŞMASI

ZİNCİRİN EN ÖNEMLİ HALKASI YARDIMLARIN ULAŞMASI

ZİNCİRİN EN ÖNEMLİ HALKASI YARDIMLARIN ULAŞMASI21.02.2023
Ticaret Bakanı Dr. Mehmet Muş ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu'nun Adıyaman’da gerçekleştirdiği koordinasyon toplantısına katılım gösteren UTİKAD Başkanı Ayşem Ulusoy, afet bölgesinde incelemelerde bulunan heyette yer aldı. Ayşem Ulusoy, deprem bölgesindeki incelemeleri sonrasında lojistik süreçlere dair sorularımızı cevapladı.

1. Deprem bölgelerinde lojistik açıdan mevcut durum nedir?
Depremin yaşandığı pazartesi sabahı itibarıyla bölgeden sağlıklı bilgi almak ve koordinasyonu oluşturmak için deprem bölgesinde firmaları bulunan UTİKAD üyeleri ile temasa geçtik. Hızlı hareket edebilmek adına kurduğumuz Afet Koordinasyon Masası whatsapp grubu üzerinden üyelerimizden gelen bilgiler doğrultusunda ihtiyaçlar tespit edilerek en hızlı şekilde aksiyon alındı.

Ülkemiz karayolu taşımacılığının yoğun olarak yapıldığı bir yapıda bu nedenle hızlı organizasyon karayolu modunda gerçekleştirildi. AFAD, AKOM ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile iletişime geçerek dernek olarak bölgeye yapılacak taşımalarda yardım desteğinde bulunabileceğimizi bildirdik. Üyelerimizden gelen bilgileri konuyla ilgili yetkilendirilmiş birimlere ileterek yardım malzemelerinin yüklenmesi ve ulaştırılmasında koordinasyon sağladık. Dolayısıyla karayolunda yoğun hareket başladı.

Bölgeden aldığımız geri bildirimler sonucunda durum tespiti yaptık ve diğer ulaşım modlarını devreye almak için üyelerimizle çalışma başlattık. Depremin ikinci ve üçüncü günü itibarıyla havayolu, denizyolu ve demiryolu modlarında faaliyet gösteren üyelerimiz yardım malzemelerinin sevki için harekete geçtiler.

Hatay havalimanının depremde zarar görmesi, İskenderun limanında çıkan yangın nedeniyle alternatif rotalar ve limanlar tespit edildi ve depremin üçüncü günü itibarıyla yük taşımacılığında kullanılan her türlü lojistik imkan afet bölgesine ulaştırılacak yardım malzemeleri için kullanıldı.Bugün deprem bölgelerine lojistik imkanların neredeyse tamamını kullanabiliyoruz.

Taşımanın yanı sıra lojistikte depolamada oldukça önem arz ediyor. Taşınan yardımların uygun şartlardaki depolarda saklanması, elleçlenmesi ve bu alanlardan çıkışlarının yapılması gerekiyor. Bu anlamda da bölgedeki depolar aktif olarak kullanılıyor.

2. Lojistik destek sağlanırken nasıl bir süreç işleniyor?
Bu konuda UTİKAD olarak hassas bir çalışma yürütüyoruz. Resmi kurumlardan gelen her yönlendirme ve bilgiyi üyelerimizle paylaşarak gerekli yardım malzemelerinin ulaştırılması konusunda üyelerimize geri bildirim veriyoruz. Hatta grubumuz büyüdü ve başka STK’lar, yardım derneklerinin gönüllüleri de teyit edilmiş bilgileri paylaşarak güncel bilgilerin paylaşılmasında yardımcı oluyorlar.
İhtiyaç duyulan malzemeler, araç sağlayabilecek gönüllü üyelerimizin iletişim bilgileri ve hatta ulaştırma için kullanılması gereken araç büyüklüklerine kadar detaylı bilgileri gerekli yerlere iletiyoruz.
Yardımların deprem bölgesine ulaştırılmasından sonra zincirin en önemli halkası, yardımların ihtiyaç sahiplerine ulaştırılması sürecidir. Bu noktada da doğru malzemenin, doğru zamanda, doğru kişiye ulaştırılıyor olmasıyla lojistik süreçlerin sorunsuz tamamlandığı söylenebilir.

3. Lojistik sağlarken ne gibi zorluklarla karşılaşıyorsunuz?
Süreç içinde yaşanan en büyük zorluk bölgeye gönderilen araçların trafik yoğunluğu nedeniyle gidiş-dönüş sürelerinin uzaması oldu. Bu da ülkenin her yerinden yola çıkan TIR’ların yollarda uzun kuyruklar oluşturmasına ve ulaşan araçların da deprem bölgesinde birikmesine neden oldu. Ayrıca bir başka lojistik süreç de biz lojistikçilerin "last mile delivery" dediğimiz nihai teslimat noktasına yani depremzedelere ulaştırılması süreçte yaşandı. Bunun sebebi de tabii ki ciddi bir insan gücüne ve organizasyona ihtiyaç olması.

4. Lojistik destek konusunda en güvenli kanal hangisi?
Lojistik kanallarının hemen hepsi güvenlik açısından elverişlidir. Burada önemli olan lojistik süreçlerinin doğru ihtiyaç malzemelerinin doğru yerlere en kısa sürede ulaştırılmasıdır. Hemen her modu kullanarak afet bölgesine yardımları ulaştırdık ve her bir ulaştırma yolunun kendine göre avantajları var. Bugün yardım malzemelerinin afet bölgesine en kısa sürede ve en etkili şekilde ulaştırılması için hangi yöntem daha elverişli derseniz havayolunun imkanları bu noktada öne çıkıyor ancak büyük bir maliyet söz konusu bu noktada. Dolayısıyla bu süreç uzun soluklu düşünülmeli ve verimli, hızlı bir lojistik süreç yaratarak afet bölgesine ulaştırma yapmamız gerekiyor. Bunun için de birbirinden farklı modları bir arada kullanmalıyız.
Taşınan yardım malzemelerinin büyüklüğüne, ağırlığına göre aslında güvenlik unsuru değerlendirilmeli. Birçok iş makinesinin, seyyar tuvaletin vs. taşınması gerektiği durumda denizyolu ve demiryolu en doğru taşıma modu olarak dikkat çekiyor.
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr