Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / TÜRKLİM BAŞKANI ERDEMİR: “TÜRKİYE, LİMANCILIKTA FIRSATLARI ÇOK İYİ DEĞERLENDİRMELİDİR”

TÜRKLİM BAŞKANI ERDEMİR: “TÜRKİYE, LİMANCILIKTA FIRSATLARI ÇOK İYİ DEĞERLENDİRMELİDİR”

TÜRKLİM BAŞKANI ERDEMİR: “TÜRKİYE, LİMANCILIKTA FIRSATLARI ÇOK İYİ DEĞERLENDİRMELİDİR”16.06.2022
Aydın Erdemir: "Lojistik sektörünün tüm paydaşları 2050’ye birlikte hazırlanmalı" dedi. 7. Ekonomi ve Lojistik Zirvesi’nde "Başkanlar Oturumu" nda konuşan TÜRKLİM Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Erdemir "Lojistik sektörünün bütün paydaşları, başta Deniz Ticaret Odası (DTO) olmak üzere, kamu idaresi ile de yönetişim içerisinde, hep birlikte Türkiye’nin problemlerini çözmek, Türkiye’yi 2050’lere hazırlamak görevi bizimdir." dedi.

"Türkiye’de lojistik sektöründe ve limancılık sektöründe 90’lı yıllardan bu yana özel sektörün yatırımlarıyla büyüyen bir ekosistemden bahsediyoruz." diyen Aydın Erdemir, TÜRKLİM’in konumunu şöyle özetledi: "Üyeleri itibarıyla bakıldığında TÜRKLİM üyeleri, Türkiye’de elleçlenen konteynerlerin yüzde 95’ini kuru yükün, dökme yükün yüzde 70’lere yakınını, kuruvaziyer limanlarımızın yüzde 97’sini, Ro-Ro’nün yüzde 95’ini temsil ediyor. İki liman hariç tutulduğunda, tüm sektörü temsil ettiğini söyleyebiliriz."

TÜRKLİM’in 2023 raporundan sonra 2050 raporu da yayında
Aydın Erdemir, şunları söyledi: "TÜRKLİM’in önemli çalışmalarından biri vizyon çalışmalarıdır. TÜRKLİM 2006 yılında, 2023’le ilgili Türkiye’nin tüm istatistiklerini yayınladı. Bugün, söz konusu istatistiklere baktığımızda yüzde 5 bir sapma payı olduğu görülüyor. Bu istatistikler Ulaştırma Bakanlığı, yerel yönetimler ve planlama yapan ilgili kesimlerce kullanıldı. Şimdi de 2050 rakamlarını yayınlıyoruz. 2050 rakamlarıya birlikte Türk limancılığının nereye gideceğini, limanlarla birlikti paydaşımız olan diğer lojistik modlarının da nereye gideceğini bize gösterecek. Bu önemli. Çünkü rakamları gördüğünüzde Türk limancılığının son 25 yılda neyi başardığını, gelecek 25 yılda neyi başaracağını gösterecek. Rakamı açıklamak önemli değil, rakamla beraber biz bu rakamlara ulaşmak için lojistik ağlarımızda, liman sahalarımızda, mevzuatlarımızda bütün lojistik modlarının kesiştiği liman sahalarında neler yapacağız, limanların önünü nasıl açacağız, yatırımcılarımızın önünü nasıl açacağız konuları bütüncül bir yaklaşım gerektiriyor. Burada kamu idaresinin, sivil toplum örgütlerinin, bizim gibi kuruluşların çok önemi var. Zaten görünen o ki bundan sonra hep bu konuları konuşacağız. Biz yol göstermeye ve yönetişimi sağlamaya çalışacağız."

Erdemir, "2021 yılı istatistiklerine göre: deniz yolunun toplam taşıma türleri içerisindeki payının değer olarak ihracattaki payının yüzde 59, 4, ithalatta ise yüzde 58’dir. Tonaj olarak ise ithalatta 95,3, ihracatta ise yüzde 82,8’dir. Dünyada da pandemiden sonra denizyollarının yüzde 90-92’lere geldiğini Türkiye’de de öyle olacağını göreceğiz. Volüm arttıkça da bu oranlar geri gelse bile denizyollarının en ekonomik taşıma modu olması, pandemide gördüğümüz gibi ülkelerarası problemlerde -önümüzdeki dönemde çok yoğun bir küresel ticaret savaşlarını, ticaret gerilimlerini yaşayacağız. buralarda sınırların, havayollarının kapanmasına rağmen denizyollarının devam ettiğini göreceğiz." dedi.

"2021 yılında Türkiye, Cumhuriyet tarihinde ilk kez 500 milyon tonu geçti"
Türkiye’nin 500 milyon tona ulaşmasının önemli bir hedef olduğunu söyleyen Erdemir, "Bu miktara ulaşmamız 40 yılımızı aldı. 500 milyon tonu son 10 yıldaki çok büyük bir atakla geçtik. Burada da transitin önemi görülüyor. Hem transit yükler hem de ihracat yüklerinde yükseliş var. İç taşımaları ise yeterince kullanamıyoruz. Sanayileşmemizin kıyılarda olduğunu dikkate altığımızda iş taşımalarımızın da geliştirilmesi lazım." dedi.

"Dünyada Çin dahil, gelişmekte olan, hızlı gelişen ülkeler dahil toplam yükteki dünya ortalaması yüzde 2,3 iken Türkiye son 10 yılda limancılıkta yüzde 3,8 oranında büyüdü. Konteynerde küresel ortalama yüzde 3,8 iken Türk limancılığı yüzde 6,6 büyüdü." diyen Erdemir, "Dünyanın önemli küresel konteyner operatörlerinin ülkemizde yatırımları var. Yüzde 70’e yakın oranda konteynerde küresel liman operatörlerinin Türkiye’ye getirdiği verimlilik ve ekonomik işletmecilik kültürü de var." diye ekledi.

"Türkiye, 2050 yılında 1,3 milyar ton yük elleçleyecek"
Türkiye limanlarında 2021 yılında 526,3 milyon ton yük elleçlendiğini, 2050 yılında ise tahmini olarak 1,3 milyar ton yük elleçleneceğini belirterek, 2021-2050 yıllarında büyüme oranının yüzde 152 olarak tahmin edildiğini söyleyen Aydın Erdemir, "Bu tahminleri yaparken iyimser senaryolara değil referanslara bakıyoruz, referans senaryolar üzerinden hareket ediyoruz. 1,3 milyar ton yük bizi yanıltmasın. Bugün Çin’de bir liman toplamda 1,3 milyar ton yük elleçlemektedir. Türkiye, limancılıkta fırsatları çok iyi değerlendirmelidir. Biz, 300 limanla bu sonuçları alıyoruz, bu da bizim ölçeğimizin ne kadar küçük olduğunu, 1980’li yıllardaki fırsatları kaçırdığımızı gösteriyor." diye konuştu.

Kaynak: lojiyol.com
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr