Demorajın (gecikme) geçmişe yönelik olarak bildirilmesi yönünde bir tasarı hazırlığı olduğunu öğrendiklerini söyleyen DTO Yönetim Kurulu Başkanı Metin Kalkavan, “Dünyanın hiçbir yerinde böyle bir uygulama yok” dedi.
Demorajı navlunun bir parçası olarak görüp, eksik bildirilmiş gibi geriye dönük bir çalışma olduğunu kaydeden Kalkavan, “Gümrük vergisi CIF değeri üzerinden alınır. Yani navlun, malın maliyeti ve sigorta bedelinin toplamı... Demoraj, navlunun bir parçası olarak görülüyor. Dünyanın hiçbir yerinde böyle bir uygulama yok. Bunun altından kimse kalkamaz. Demoraj olduğu gibi dispeç de, uygulamada vardır. Çabuk boşalttığın zaman da indirim olmalı. Bunu nasıl yansıtacaksın? Malın değerini etkiledi mi, etkilemedi mi? Bir de bazı gemilerde örneğin konteyner gemisinde demoraj yoktur. Onu nasıl hesaplayacaksınız? Çünkü, mal bağlanırken gemi demoraja girecek diye bir hesap yapılmaz. Dolayısıyla gümrüğe tabi olması gereken bölüm malın CIF değeridir.
Bakın ne olur? Herhangi bir limanımız sıkışıksa ve burada çok bekleme varsa, haksız rekabet olarak o ithal malın vergisini artırmış oluruz. Bunun malın değeri ile hiçbir alakası yok. Hele bunu bir de geriye dönük isteyip, ‘navlunu az gösterdiniz, buradan da vergi kaçırdınız’ dediğiniz zaman işin içinden çıkamayız. Demoraj yalnız yükleme limanında olmaz, boşaltma limanında da olabilir. O zaman hangi değer üzerinden vergisini yatıracak. Böyle bir uygulama, özellikle ithalatı çok zorlaştırır. Çünkü, gemi boşalsın; acaba demorajı mı var; şu hesaplar çıksın söylemleri gelir. Günler süren itirazlar olabilir. Bunun karşı ayağı dispeçi de düşmeye kalkarsanız çorba olur” diye konuştu.
Kaynak: LOJİPORT