Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / ALİAĞA LİMANININ ÖNEMİ HER GEÇEN GÜN ARTIYOR

ALİAĞA LİMANININ ÖNEMİ HER GEÇEN GÜN ARTIYOR

ALİAĞA LİMANININ ÖNEMİ HER GEÇEN GÜN ARTIYOR08.06.2009

Özel şirketlere ait 11 iskeleye yanaşan gemiler ağırlıklı olarak ham petrol ve hurda demir getiriyor. Nemrut Körfezi'ndeki iskelelerde sadece 2008 yılında 40 milyon ton yükleme ve boşaltma yapıldı. Yine gecen yıl limanın yıllık ortalama işlem hacmi 12-14 milyar dolar.

Son yıllarda denizcilikte dikkat çeken bölgelerden İzmir Aliağa'daki iskeleler, sektörün yükünün büyük bölümünü çekiyor. Nemrut Körfezi'ndeki iskelelerde sadece 2008 yılında 40 milyon ton yükleme ve bo­şaltma (elleçleme) yapıldı. Yine geçen yıl 4471 geminin geldiği limanın yıllık ortalama işlem hacmi 12-14 milyar do­lar. 
Aliağa'da HABAŞ, İzmir Demir Çe­lik (İDÇ), Batıçim, Ege Çelik, Ege Güb­re, Petrol Ofisi, Petkim, Total, Egegaz ve TÜPRAŞ'a ait toplam 11 iskele bulunuyor. Gemiler, buralara ağırlıklı olarak ham petrol ve hurda demir, ayrıca kö­mür, dökme çimento, soya fasulyesi, sıvılaştırılmış petrol gazı (LPG), nafta, tarım ürünleri, amonyak, kok kömürü, üre gübresi, inşaat demiri, küspe, ke­pek, gübre, çavdar, un, kereste, kimya mamulleri, palm yağı, sunta, demir çe­lik ürünleri, kil ve kolza yağı getiriyor.

Aliağa Ticaret Odası (ALTO) Baş­kanı Adnan Saka, son yıllarda ilçe ve çevresindeki denizcilik ve liman yatı­rımlarının büyük hız kazandığını söyle­di. Aliağa'nın yakın gelecekte Türkiye'nin, denizcilikte Doğu Akdeniz'deki en önemli ihracat üssü olacağım belir­ten Saka, yılda 4 bin 500'e yakın gemi­nin buradaki çeşitli kuruluşların iskele­lerini kullandığını vurguladı.

ALTO Başkanı Saka, "Aliağa'da deniz ticareti ve buna bağlı sektörlerdeki bütün yatırımları destekliyoruz ancak bunlar, makro bir planlama dahilinde yapılırsa bölgemiz daha kazançlı çıkar. Aliağa gibi stratejik sektörlerin yerleştiği ve her metrekaresinin değerli olduğu bir im­gede kıyıların yanlış ve gelişigüzel kul­lanımını önlemek amacıyla bölgenin ve genel ekonomik menfaatleri doğrultusunda kıyı master planı yapılması ge­reklidir" dedi.

Liman yatırımlarının Aliağa Organize Sanayi Bölgesi açısından da stratejik önemi olduğunu vurgulayan Saka denizcilik, tersane, liman ve buna bağlı sektörlerde birçok proje­nin hayata geçirilmek istendiğini belirt­ti. Adnan Saka, PETKİM ve Tüpraş gibi kuruluşlarla başlayan ve yıllar içinde sayısı hızla artan rafineri, LPG, LNG, enerji ve petrokimya sektörlerinde dev yatırımlar bulunduğunu anlattı.


Yeni iskele talepleri geliyor

Bölgedeki ticari hareketlilik, gözleri Nemrut iskelelerine ve Aliağa bölge­sindeki denizcilik ve liman yatırımlarına çevirdi. Nemrut Körfezi'nde özel şirketlere ait yedi iskele bulunuyor. HABAŞ, Ege Çelik, Batıçim, İzmir De­mir Çelik, Ege Gübre, Petrol Ofisi ve Petkim iskeleleri, ilçeye büyük bir ticari hareketlilik getiriyor.

Bunların dışında Egegaz, Total ve TÜPRAŞ Aliağa Rafinerisi'nin iskeleleri de bulunuyor. Nemrut bölgesindeki beş iskeleye ilave olarak, birçok kuruluşun yeni iskele ta­lepleri var. Kuruluşlar, deniz taşımacılığından faydalanmak amacıyla kıyıda yatırım yapmak istiyor.

Nemrut Körfezi'ndeki Çakmaklı köyü kıyısında Tayfun Liman A.Ş. ta­rafından dolgu alanı, rıhtım ve konteyner terminali olarak planlanan projenin ÇED toplantısı, geçen ay Aliağa'da düzenlendi. 250 milyon dolarlık yatırım öngörülen projede, rıhtımın 1 milyon adet 20'lik kontey-ner kapasitesi sağlayacağı belirtildi. Toplam kaplayacağı alan 298 bin metrekare olan rıhtımın inşaat aşa­masında 210, işletme aşamasında 410 kişilik istihdam bekleniyor.

Petkim'i satın alan Socar&Turcas ortaklığı da Aliağa'da bir rafineri kur­mak için çalışmalarına başladı. Rafi­nerinin, Nemrut Körfezi'ndeki gemi hareketliliğine ve ticari potansiyele büyük katkı yapması bekleniyor. So­car&Turcas Rafineri A.Ş. tarafından 2010'da yapımına başlanacak tesisin inşaatı beş yıl sürecek ve 3,5 milyar dolara mal olacak. Burada yılda 10 milyon ton hammadde işlenecek.

Yeni yatırımlar rahatlatacak

Ege Bölgesi'nin diğer illerinden de Aliağa'daki liman ve iskelelere ulaşım yollarını çoğaltacak yatırımlar devam ediyor. Manisa Organize Sanayi Bölgesi'inden Nemrut iskeleler bölgesine doğru demiryolu hattı döşeniyor. Ali­ağa Karakuzu köyünden Manisa'ya gider dağ yolu, Manisa'dan itibaren genişletiliyor.

Ulaştırma Bakanlığı'nın, Nemrut'u da içine alan Çandarlı Körfezi'ni Doğu Akdeniz'in en önemli li­manı haline getirecek Kuzey Ege Çandarlı Limanı yatırımlarının da bir süre sonra başlaması bekleniyor. Çandarlı Limanı için önümüzdeki ağustos ayında ihaleye çıkılacak. 15 bin kişiye istihdam sağlayacak. Türkiye'nin en büyü­ğü, dünyanın en büyük 10 konteyner limanından biri olacak liman, yap-işlet-devdet modeliyle yapılacak.

 

Kaynak: Denizhaber