Gündem

TÜRKİYE, AVRUPA ETEKLERİNDEKİ ÇİNTÜRKİYE, AVRUPA ETEKLERİNDEKİ ÇİN03.06.2009

DHL Express Doğu Avrupa, Orta Doğu ve Afrika (EEMEA) bölgesi CEO’su John Pearson Türkiye ziyareti sırasında global krizi değerlendirdi. DHL Express Türkiye’nin DHL dünyasındaki önemine de değinen Pearson, Türk iş dünyasının krizle mücadele etme konusunda tecrübeli olduğunu ve bu sebeple proaktif çözümler üretebildiğini belirtti.

Pearson Türkiye’nin genç ve aktif iş gücü ile dünyanın en hızlı gelişen pazarlarından bir tanesi olduğuna dikkat çekerek, bu dinamik gücün yaşanan global krizi daha az hasarla atlatabilecek ülkelerden biri olduğunu söyledi. Son yıllarda %6-%8 arasında yıllık büyüme oranlarına sahip olan Türkiye’nin kriz sonrasında tekrar büyüme trendine gireceğini ve %5-%6 gibi yıllık büyüme rakamlarına ulaşabileceğini vurgulayan Pearson, DHL Express’in ihracatın nabzını tuttuğunu ve ihracattaki tüm gelişmeleri birebir takip ettiğini belirtti. Pearson, “Hız ve güvenilirlik modern lojistik sistemlerinin ve taşımacılık sektörünün can damarıdır. Türkiye şuanda tüm dünyada etkileri hissedilen global krizi fırsata çevirebilir. Yaşanan kriz ile birlikte Türk ihracatçısı Çin, Hindistan, Bangladeş gibi Uzakdoğu ülkelerinden pazar payı alabilir” dedi. Avrupa’da artık şirketlerin çok stok tutmak istemediğini belirten Pearson, bu şirketlerin az miktarlarda üretim yaptırdıklarını, ancak depolardaki malların eritilmesini takiben yeni malları sağlayıcılarından çok kısa sürelerde talep ettiklerini söyleyen Pearson bu nedenlerden dolayı Türkiye’ye bir yöneliş olduğunu vurguladı.

“Türkiye coğrafi konumunu avantaja çevirebilir”

Kendini piyasa koşullarına hızlı bir şekilde adapte edebilen ve kaliteli üretim yapan Türk ihracatçılarını aynı zamanda ödeme koşulları konusunda da esnek olarak değerlendiren John Pearson, Türkiye’nin Körfez bölgesi ve Ortadoğu’dan da çok güçlü bir talep almaya başladığını vurguladı. 
Pearson sözlerine şöyle devam etti; Türkiye’den giden DHL gönderilerine bakarsak geçen yılın aynı dönemine göre Lübnan %21 oranında, Irak %90 ve Umman %177 oranında artış gösterdi. Bu da bize Türk ihracatının Ortadoğu potansiyelini gösteriyor. Türkiye’den giden gönderilerin coğrafi ve endüstriyel çeşitliliği ise Türk ihracatçısının kriz yönetiminde ne kadar tecrübeli olduğunun kanıtıdır. DHL Express Türkiye’nin, Türkiye’den yurtdışına giden gönderilerde geçen yıla oranla herhangi bir düşüş yaşamadığını kaydeden Pearson, gönderi hacminin geçen yıl ile hemen hemen aynı seviyede olduğunu hatta çok az da olsa bir artış olduğunu ifade etti. Öte yandan ekonomilerin önümüzdeki dönemde globalden ziyade daha çok bölgesel gelişebileceğine dikkat çeken Pearson, bu noktada Türkiye’nin yabancı yatırımcı çekmek açısından da fayda sağlayabileceğini söyledi.

“Türkiye’ye güveniyoruz”

Türkiye’nin özellikle coğrafi konumu nedeniyle lojistik sektöründe büyük bir avantaja sahip olduğunu belirten Pearson, Türkiye’nin Avrupa’nın eteklerindeki Çin olduğunu söyledi. Pearson Türkiye’nin ihracat gücüyle Rusya ve Ortadoğu gibi gelişmekte olan diğer piyasa ekonomilerinden ayrıldığına dikkat çekerek “Rusya ve Ortadoğu gibi bölgeler büyük çapta ithalat yapmalarına karşın ihracatta Türkiye kadar güçlü değiller. Bu anlamda Türkiye diğer gelişmekte olan piyasa ekonomilerinden farklılık gösteriyor, transfer ve lojistik şirketleri için avantajlı bir konumda bulunuyor. Öte yandan Avrupa, Asya ve Ortadoğu arasında bir köprü konumunda bulunan Türkiye, transfer ve lojistik için son derece elverişli bir coğrafyaya sahip” dedi.
 
Türkiye’yi, 80’in üzerinde ülkeden oluşan DHL EEMEA bölgesindeki en önemli ve büyük ülkelerden biri olarak tanımladıklarını söyleyen Pearson, DHL Express’in Türkiye pazarına büyük değer verdiğini belirtti. Pearson; DHL Express Türkiye, 2008 yılında DHL EEMEA bölgesinin giden gönderi toplamının  %15’ini ve gelen gönderi toplamının ise %7’sini gerçekleştirmiştir. Dokümanlar hariç baktığımızda ise Türkiye’nin yurtdışı edilen gönderilerdeki payı yaklaşık %30 oranında. Bu rakamlar Türkiye’nin bizim için stratejik öneminin altını çiziyor. Geçtiğimiz yıl hem Türkiye uçağımızı büyüterek %50 oranında kapasite artırımı gerçekleştirdik hem de 2008 Kasım ayında havaalanına komşu 4 milyon Euro'luk bir yatırım ile bir Gateway inşaatını tamamladık. Yaptığımız bu yatırımlar Türkiye’ye güvenimizi gösteriyor. Bu çalışmalarla aynı zamanda Türk dış ticaret şirketlerinin dünya piyasalarındaki rekabetçiliklerine de katkı sağlıyoruz” şeklinde konuştu.

DHL Türkiye’den eleman ihracatı

Türkiye’nin kendileri için insan kaynağı açısından da iyi bir yetenek havuzu teşkil ettiğini belirten Pearson, “Son dönemde Türkiye organizasyonundan birçok çalışanımızı bölge ofisimize transfer ettik. Türkler sonuç odaklı, değişime hızlı ayak uydurabiliyor, kriz yönetiminde başarılı, esnek ve yaratıcı çözümler bulmak konusunda da oldukça başarılı” dedi. 

Kaynak: Persembe Rotası

Ataköy 7-8-9-10. Kısım Mah. Çobançeşme, E-5 Güney Yanyol Cd.
NEF22 Ataköy, B-Blok, Kat:7, D:142
Bakırköy 34156 İstanbul
+90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72