Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Gündem / BREXİT SONRASI LOJİSTİKTE BİR İÇ DİNAMİK ORTAK TRANSİTİN ASIL SORUMLULARI

BREXİT SONRASI LOJİSTİKTE BİR İÇ DİNAMİK ORTAK TRANSİTİN ASIL SORUMLULARI

BREXİT SONRASI LOJİSTİKTE BİR İÇ DİNAMİK ORTAK TRANSİTİN ASIL SORUMLULARI 28.01.2021
Brexit Sonrası Lojistikte Bir İç Dinamik: Ortak Transitin Asıl Sorumluları (Rejim Hak Sahipleri).

Avrupa Birliği ile arasındaki geçiş döneminin 31.12.2020 tarihinde sona ermesi üzerine gerçekleşen Brexit olgusuna bağlı olarak, artık üçüncü ülke sayılan Birleşik Krallık (İngiltere) ile Türkiye arasındaki ticaretin de yeniden düzenlenmesi gerekmiş; 1 Ocak 2021 tarihinden itibaren STA süreci yürütülmeye başlanmıştır.

Bu bağlamda tercihli ticarette eşyanın menşeinin kanıtlanmasının aracı olarak menşe beyanı öne çıkmış, AB’nin gümrük kurallarını uygulayacak olması nedeniyle Kuzey İrlanda’nın durumunda gözlenen sisli havayla birlikte menşe kümülasyonu açısından da temenniler sıralanmıştır.

Orta Transit Rejimine İlişkin Sözleşme açısından 1 Ocak 2021 tarihinden itibaren ayrı bir akit taraf olarak katılım sağlanmasıyla birlikte Transit Rejimine İlişkin 4 Seri Nolu Gümrük Genel Tebliği ekinde yer alan ‘Ortak Transit Rejimi Kapsamlı Teminat Mektubu’ örneğinde değişiklik yapılmış ‘Büyük Britanya ve Kuzey İrlanda Birleşik Krallığı’ ibaresi Avrupa Birliği ülkeleri arasından çıkartılarak paragrafın sonuna taşınmıştır.
Ortak Transit demişken; ithalat ve ihracat süreçlerinin başlatan TIR şoförleri, dünyanın eve kapandığı karantina sürecinde onlarca ülkenin sınır kapısından karıncalar gibi nasıl geçtiyse Brexit sonrasında da yollardaydı. Hayatın hızı resmi gazetenin önünde. Bu süreçte lojistik sektörünün en önemli paydaşı ve rehberi, Türk gümrük mevzuatında fiilen 01.01.2012 tarihinden itibaren vücut bulan ve yasal dayanağını Ortak Transit Sözleşmesi ile buna bağlı şekillenen 4458 sayılı Gümrük Kanunu/Gümrük Yönetmeliğinden alan rejim hak sahibi ya da bilinen adıyla asıl sorumluluk müessesesi olmuştur.

İngiltere Hükümetinin resmi internet sitesinde, yeni Sınır Geçiş Modelleri hakkında nakliyecilere, gümrük müşavirlerine ve ticaret erbabına yönelik duyurular yayımlanıyor. Söz konusu bilgilendirmeler hem Türkiye/AB yönünden İngiltere’ye hem de İngiltere’den diğer yönlere taşımalarda yapılması gereken beyan/bildirim yükümlüklerini içeriyor. Belirtmekte fayda var, uyulmaması halinde yüksek tutarda para cezaları yanında taşımanın başladığı noktaya geri dönmek gibi bir riski de göze almak gerekiyor. Örneğin, 1 Ocak 2021 tarihinden itibaren T1 ve T2 kodlu transit refakat belgeleri kullanılarak İngiltere’ye yapılacak ihracat işlemlerinde taşıyıcıların GVMS (Good Vehicle Movement Service-Eşya Araç Hareket Sistemi) bildirimi yaparak eşya ve taşıtın hareketini transit refakat belgesine bağlamaları ve karşılığında barkotlu GMR numarası; İngiltere’den ihraç edilecek eşya ve araca ilişkin belge/bilgiler açısından farkındalık yaratarak sınır geçişine hazırlamaya yönelik izin almayı gerektiren (Kent Access Permit) başvurusunu da unutmamak gerekir.

Türkiye’de yerleşik kapsamlı teminat sahibi asıl sorumlu unvanlı firmaların, 1 Ocak 2021 sonrasında İngiltere ile yapılan ticaretteki gelişmeleri takip ederek lojistik sektörüne yaptığı bilgilendirmeler, bu firmaların basit bir teminat sağlayıcı olmanın ötesinde işlev ve nitelikte olduğunu göstermekte; konunun bürokrasi yönünde de böyle algılanması halinde gelecekte lojistik sektörünün önemli bir dinamiği olacağına işaret etmektedir.

Meraklısına:
‘Sabahın ilk saatlerindeki sesler, insanlığın ilk günlerindeki, ilk insanın, ilk algıladığı seslere benzerler. Yepyeni, taptaze, ürpertici, merak uyandırıcı.’
(Haldun Taner/Yalıda Sabah)

Ferudun Cemal İNAL

Kaynak: www.gumruktv.com.tr
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr