Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Denizyolu / KRİZ GEMPORT TA YATIRIMLARINI ERTELETMEDİ

KRİZ GEMPORT TA YATIRIMLARINI ERTELETMEDİ

KRİZ GEMPORT  TA YATIRIMLARINI ERTELETMEDİ21.05.2009

Bunun yanında uzun vadeli yeni yatırımları da değerlendiren Gemport, 2010 yılında Gemlik Körfezi’nde, modern ekipmanı ve donanımlı personeli ile hizmet veren, sahip olacağı bilgi işlem otomasyon altyapısı ile de çağdaş bir konteynır ve RO-RO terminali olarak mevcut konumunu muhafaza etmeyi amaçlıyor.

Global ekonomik krizin etkisini tüm sektörlerde olduğu gibi hisseden Gemport’ta konteynır elleçleme oranında 2007 yılına göre bir düşüş gözlense bile krizin etkilerini en az şekilde hissetmek adına gerekli tedbirler de alınıyor. Konuyla ilgili bir açıklama da yapan Gemport Genel Müdürü İ.Hakkı Taş, kurulduğundan bu yana alınan doğru stratejik kararlar neticesinde bugün Gemport’un güçlü ve maili bir idari yapıya sahip olduğu ifade ederek, “mevcut kriz elbette ki şirketimizi de etkilemiştir ve etkilemeye devam etmektedir. 2008 yılı son çeyreğinden itibaren hissedilmeye başlanan krizin bir sonucu olarak 2007 yılına oranla konteynır elleçlemelerinde yaklaşık %1,5’luk bir düşüş yaşanmış ise de, bu düşüş 2009 yılı ilk çeyreğinde çok daha fazla hissedilmiştir. Bu düşüşün gerisinde genel olarak ticaret hacminde yaşanan düşüşe paralel Gemport’un ihracat ağırlıklı bir yük profilinin olması ve hizmet verdiği Bursa ve çevresinin mevcut krizde en çok etkilenen bölgelerden olması yatmaktadır.” Şeklinde konuştu.

Bununla birlikte, Gemport’un sahip olduğu kurumsal kültür ve bilgi birikimi sayesinde, krizin etkilerinin en az şekilde hissedilebilmesi için, konunun sosyal boyutundaki sorumluluğu da göz ardı edilmeden gerekli tedbirlerin alındığının altını çizen Tas, Gemport’un hizmet verdiği müşterileri ile doğrudan temas halinde, mevcut kriz şartlarında kar kaygısı gütmeden, beraberce ayakta kalma stratejisini benimseyerek, imkanları ölçüsünde müşterilerinin ihtiyacı olan her türlü desteği de sağladığını vurguladı.

 

“Bölgesel liman gelişimini tamamlamış bir işletme mevcut değil”

Krizin limanlar üzerindeki etkisi ile ilgili de görüşlerini bildiren İ.Hakkı Tas, makro bakış açısındaki eksikliğe değindi. “ Genel olarak krizin limanlarımız üzerindeki etkisi ile ilgili, etkinin boyutundan ziyade, yalnız limancılık sektörünün değil, belki de tüm hizmet sektörlerini ilgilendiren bir “makro bakış açısı” eksikliğinden kaynaklanan ve katlanılmak zorunda kalınan ilave etkilerin değerlendirilebilmesi gerektiği düşünülmektedir.” Şeklinde konuşan Tas, liman işletmelerinin geri dönüşümü uzun seneler alan çok pahalı ekipman ve alt yapı yatırımları gerektiren ve aynı zamanda da birim maliyetleri içerisindeki sabit maliyetlerinin yüksek olması nedeniyle çok fazla esnekliği kabul etmeyen bir sektör olduğunu vurguladı. Tas, bu konunun özellikle halen etkisini sürdüren kriz dönemlerinde düşen iş hacmine paralel, sabit maliyetlerin oranının artması ile daha fazla önem kazandığını belirtti.

Herhangi bir dönemde ekonomideki büyümeye paralel, plansız ve projeksiyonsuz, sadece o dönemin sağladığı kar ya da kar marjlarının etkilediği yatırım kararlarının ekonomide yaşanan en ufak tökezlemelerde aşırı arz fazlasını doğurduğuna dikkat çeken Tas, bunun da ilgili sektörlerde yaşasan kayıpların daha fazla olmasına yol açtığını söyledi.

Alternatif şirketler veya arzın hem hizmet kalitesinin arttırması, hem de oluşan rekabet ve doğru hizmetin doğru fiyata satılmasını sağlasa da, özellikle kriz dönemlerinde düşen iş hacmine paralel olarak arzın daha da artmasına sebep olduğunu belirten İ. Hakkı Tas, bunun doğal sonucu olarak da kaynak israfının oluştuğunu vurguladı.

“ Bu gerçeğin en önemli örneği, halen ülke konteynır trafiğinin %60’ını elleçleyen Marmara Bölge’sinde çağın, ülkenin ve en önemlisi bölgenin ihtiyaçları çerçevesinde bir liman makro limanının hayata geçirilmemiş olması ve mevcut limanların kendi imkan ve vizyonları çerçevesinde büyüme yatırımlarını yapıyor olmasıdır.” diyen Tas, bunun da belirli bölgelerde arz fazlası riskini doğurduğunu belirtti. Halen hem değişik navlun koridorları ile çeşitli hinterlantlara hizmet veren, aynı zamanda da transit trafiğini elleçleyen, kısaca “bölgesel liman” gelişimini tamamlamış bir işletmenin bulunmadığının altını çizen Tas, “Sonuç olarak ülkemizin bu krizi bir şekilde atlatacağı muhakkaktır. Fakat yaşanan bu krizden gerek idare tarafından gerekse tüm işletmelerce doğru sonuçların çıkarılıp, stratejilerin bu dersler çerçevesinde belirlenmesinin önemli olduğu düşünülmektedir.” Diye konuştu.

 

Kaynak: Lojiport

Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr