Hava kargoda % 30 daralma yaşanmasına rağmen ortalama % 584 büyüme yakalayan DSV Türkiye, IATA listesinde ilk beşe girmeyi başardı.
Küresel krizden en çok etkilenen taşımacılık sektöründe, birkaç firmanın olumlu yönde gelişme göstermesi sektörü umutlandırıyor. Danimarka merkezli DSV’nin Türkiye ofisi de bu şirketlerden biri. 2008 yılında 38 milyar TL ciro hedefleyen DSV Türkiye, düşen navlunlara rağmen hedefi fazlasıyla aşarak 60 milyar TL’lik ciroya ulaştı. 2009 için ciro hedefi ise 90 milyar TL. Büyüme rakamlarıyla ilgili bilgi veren DSV Hava ve Deniz Taşımacılık A.Ş. Genel Müdür Yardımcısı Dilşat Yumurtacı “Hava kargoda yıllık büyüme oranımız % 584 olmak üzere, % binin üzerinde büyüme gösterdiğimiz aylar da oldu. IATA üyesi 116 firma arasından sıyrılıp ilk 10’a yerleştik. Bir ay sonra da ilk beşe girdik ve altı aydır da ilk beş içindeyiz” dedi.
DSV Türkiye geçen yıl hava kargoda 3 milyon 440 bin kg ihracat, 2 bin ton da ithalat yüklemesi yapmış. Yılın iki ayında ithalat ve ihracattaki durgunluğa rağmen yüklemelere devam etti. Taşıdıkları yük miktarı itibariyle ocakta üçüncü geçen ay da birinci olmayı başardıklarını söyleyen Yumurtacı, “İki yıllık sürede bu büyüme hızımız Danimarka merkezimizi ve bölge müdürlerini şaşırttı. Bir mucize olarak nitelendirdiler. 2009 için de % 50 büyümeyi hedefliyoruz. IATA listesindeki 116 firmadan ilk 10 firma, hava kargonun % 50’sini diğer firmalar da pastanın geri kalan % 50’sini paylaşıyor. . Finansal gücü olmayan ve lokal bankalardan kredi kullanan firmalar maalesef bu süreçte bir takım zorluklarla karşılaşacaklar. Danimarka merkezli bir firma olmamızdan dolayı finansal açıdan güçlüyüz. Bizim için sevindirici olmasa da finansal sıkıntılardan dolayı bu piyasadan elenecek firmalardan bize katılacak olan pay çok yüksek olacak. Krizden büyüyerek çıkma beklentimizin nedenlerinden biri de iki yıldır agresif satış politikamızın devam etmesidir” şeklinde konuştu.
Küçülen pastadan pay kapıyor
Kriz sonrasında hava kargoda % 30-40 oranında bir daralma yaşanırken, navlunlarda da yaklaşık % 20 oranında bir düşüş olduğunu söyleyen Yumurtacı, küçülen bir pazarda büyümeye devam ettiklerini belirtti. Bu başarının sırrını ise şöyle özetliyor Yumurtacı; “Bu başarının altında müşteriye çok büyük kar amaçlı değil de, gerçekçi fiyatlarla gittik. İlk etapta müşteri portföyümüzü artırmayı hedefledik. Ve bu çok yüksek karla çalışan firmaların kazancını da düşürdü. Bizim böyle büyümemiz insana yatırımdan kaynaklanıyor. Bu kriz döneminde de personelimizin eğitimlerine ağırlık vereceğiz.”
Satın almalar devam edecek
DSV, dünya genelinde büyüklü küçüklü yaklaşık 25 firmayı satın alarak büyüyen bir şirket. Bunların arasında alanlarında çok etkili firmalar da var. Bu satın almalarla dünya genelinde lojistik sektöründe ilk altı firma arasına girmeyi başardı. Bu kriz döneminde borsaya kayıtlı bir firma olan DSV’nin hisse senetlerinin düşmesine kayıtsız kalamayacağını söyleyen Dilşat Yumurtacı, şirketin satın almalarla büyüme devam edeceklerini vurguladı. Bazı ülkelerde küçük forwerdarları satın almaya devam ettiklerini ifade eden Yumurtacı, “Türkiye içinde öngördüğümüz firmaların satın alınması için görüş bildiriyoruz. Ancak 2009 için bir satın alma ön görmüyoruz” dedi.
Proje yüklerine yoğunlaştı
2009’da yatırımdan çok yeni atılımlarının olduğunu ve personel sayısında artışa gideceklerini söyleyen Yumurtacı, şöyle devam etti: “Şuan ülke genelinde sekiz ofisimiz var ve yeni ofis açmaktansa eleman sayısını artırmaya yönelik çalışmalarımız var. Yatırımdan çok yeni atılımlarımız var. Enerji sektörü, Ağır makine taşımacılığı, askeri taşımalarda, çelik sektöründe taşımalara başladık. Ortadoğu’daki projelerde yer alıyoruz. DSV olarak aralık ve ocak süresince 44 gemi, 50 tane de uçak kiralaması yaptık. Bunların büyük çoğunluğu da Akdeniz, Avrupa çanağında yapıldı.” LOJİPORT