Anasayfa / Sektörel / Sektör Haberleri / Demiryolu / DEMİRYOLLARINDA 17 YILDA KAT EDİLEN MESAFE VE HEDEFLER

DEMİRYOLLARINDA 17 YILDA KAT EDİLEN MESAFE VE HEDEFLER

DEMİRYOLLARINDA 17 YILDA KAT EDİLEN MESAFE VE HEDEFLER13.01.2020
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, Bakan Yardımcısı Enver İskurt, Adil Karaismailoğlu, Ulaştırma Bakanlığı Strateji Geliştirme Dairesi Başkanı Erol Yanar, TCDD Genel Müdürü Ali İhsan Uygun, TCDD Taşımacılık Genel Müdürü Kamuran Yazıcı, Turizm Medikal Derneği Başkanı Sinan İbiş, birçok basın mensubu ve özel konukların katılımıyla 09.01.2020 tarihinde TCDD Kule Restaurantta yapılan "Engelsiz Ulaşım, Engelisiz Turizm, Engelsiz Yaşam Projesi" protokol imza töreni ve basın toplantısıyla biraraya geldi.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, TCDD Genel Müdürlüğünde düzenlediği "Demiryollarında 17 Yılda Kat Edilen Mesafe ve Hedefler" konulu basın toplantısında, hükümet olarak ilk günden bu yana ulaşım alt yapısının, tüm yaşam alanlarını geliştiren, dönüştüren en temel unsur olduğu gerçeğiyle hareket ettiklerini söyledi.

İnsanoğlunun, tekerleğin icadından lokomotifin keşfine, otomobilin ilk üretiminden uçak teknolojisine kadar ulaşımdaki her gelişmeyle yepyeni ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkiler içine girdiğini dile getiren Turhan, "Görevde olduğumuz 17 yıl boyunca ulaşım ve erişim altyapısına 767,5 milyar liranın üzerinde yatırım yaptık." diye konuştu.

Turhan, 1856'dan 1923'e kadar yapılan 4 bin 136 kilometrelik demiryolunun Cumhuriyete miras kaldığını belirterek, demiryolu hamlesinin 1950'den sonra yavaşladığını anımsattı.

- "Demiryollarını 2003'te devlet politikası haline getirdik"

Demiryollarını 2003'te biz devlet politikası haline getirdiklerine işaret eden Turhan, Türkiye'yi geleceğe taşıyacak projelerin art arda hayata geçirildiğini söyledi.

Türkiye'nin, 2009'da Ankara-Eskişehir hattının hizmete açılmasıyla YHT ile tanıştığını anlatan Turhan, hızlı ve modern seyahat hizmetini 7 il ve ülke nüfusunun yüzde 40'ına ulaştırdıklarını bildirdi.

YHT hatlarına ilişkin bilgi veren Turhan, "YHT ile bugüne kadar 53,1 milyon yolcu seyahat etti." dedi.

- "Kaçırılan trenin YHT ile yakalanmasını sağladık"

Vatandaşların geçen 60 senede kaçırdığı treni, YHT ile yakalamasını sağladıklarını anlatan Turhan, "Demiryollarımız, Cumhuriyetin ilk yıllarında olduğu gibi altın yıllarını yaşamaya başladı." diye konuştu.

Turhan, 393 kilometre uzunluğundaki Ankara-Sivas yüksek hızlı tren hattını bu yıl tamamlamayı hedeflediklerini ifade etti.

Asırlardır el değmeyen demiryollarının tamamını hem yenilediklerini hem de sinyalizasyonlu ve elektrifikasyonlu hale getirdiklerini dile getiren Turhan, 2003'te 2 bin 505 kilometre yani yüzde 23 olan sinyalli hat uzunluğunu yüzde 155 arttırılarak 6 bin 382 kilometreye yani yüzde 50'ye çıkardıklarını, 2 bin 312 kilometrede de çalışmalara da devam ettiklerini vurguladı.

Turhan, 2003'te 2 bin 82 kilometre yani yüzde 19 olan elektrikli hat uzunluğunu ise yüzde 176 artırarak 5 bin 753 kilometreye yani yüzde 45'e ulaştırdıklarını, 785 kilometrede de çalışmaların sürdüğünü söyledi.

- "Elektrikli ve sinyalli hatta 2023 hedefi yüzde 77"

Elektrikli ve sinyalli hat oranını 2023'e kadar yüzde 77'ye ulaştırmayı hedeflediklerinin altını çizen Turhan, "Lojistik merkezlerle sanayicimize, karayolu, demiryolu, denizyolu erişimi ile kombine taşımacılık imkanı da sunmaya başladık." ifadelerini kullandı.

Planlanan 25 Lojistik Merkez tamamlandığında, sektöre 72,6 milyon ton ve 4,1 milyon TEU ilave taşıma imkanı ile 16,2 milyon metrekare konteyner stok ve elleçleme sahası sağlayacaklarını anlatan Turhan, "Bugüne kadar 9 lojistik merkezi işletmeye aldık. Yapımları tamamlanan Mersin (Yenice), Konya (Kayacık) lojistik merkezleri bu yıl hizmete açacağız." ifadelerini kullandı.

Kars ve İzmir Kemalpaşa lojistik merkezlerin yapım çalışmalarına devam ettiklerine işaret eden Turhan, sözleşmesi imzalanan Sivas lojistik merkezin, yapım çalışmalarına bu yıl başlayacaklarını kaydetti.

Turhan, kara limanı da dedikleri organize sanayi bölgelerini demir ağlarla birbirine bağlayarak iş adamlarının rekabet gücüne güç de katacaklarını bildirdi.

Önümüzdeki dönemde 38 OSB, özel endüstri bölgesi, liman ve serbest bölge ile 36 üretim tesisine yönelik toplam 294 kilometre uzunluğunda iltisak hattı daha yapacaklarını açıklayan Turhan, "Yüklerin daha hızlı ve ekonomik taşınması amacıyla limanlara da demiryolu bağlantıları yapıyoruz." dedi.

Halen 10 liman ve 4 iskeleye olmak üzere toplam 85 kilometre demiryolu bağlantısı bulunduğunu ifade eden Turhan, Filyos, Çandarlı gibi önemli limanlar olmak üzere 7 limana da demiryolu bağlantı yapacaklarını bildirdi.

- "770 bin ton rayı yerli imkanlarla yaptık"

KARDEMİR AŞ tarafından uluslararası standartlarda hızlı tren rayının yerli olarak üretimine başladıklarını anlatan Turhan, bugüne kadar 770 bin ton rayı yerli imkanlarla yaparak hızlı ve konvansiyonel hatlarda kullandıkları bilgisini verdi.

Turhan, Ankara-Eskişehir YHT hattında yerlilik oranı yüzde 55 iken, bugün alt yapı, üst yapı, elektrifikasyon, sinyalizasyon ve telekomünikasyon yapım işlerinde yerlilik oranının yüzde 90 seviyesine ulaştığını belirtti.

TÜLOMSAŞ bünyesinde Milli Hibrit Lokomotif prototip imalatının tamamlandığını anlatan Turhan, projeyle dizel ve akülü olarak çalışabilen hibrit lokomotifi protoip olarak üretebilen dünyada 4'üncü ülke konumuna geldiklerini ifade etti.

Turhan, Milli Sinyalizasyon Projesi kapsamında da 622 kilometrelik hat kesiminde kurulum çalışmalarına başladıklarını kaydederek, şunları bildirdi:

"Milli Tren projeleri kapsamında da tamamen yerli imkanlarla konsept, tasarımı ve prototip imalatı yapılan Milli Yük Vagonunun üretimi TÜDEMSAŞ'ta sürdürüyoruz. TÜVASAŞ'ta üretilen Milli DMU setlerinin yerlilik oranı yüzde 60 seviyelerine ulaştı. Milli EMU projesi kapsamında ise yine TÜVASAŞ'ta alüminyum gövde üretim fabrikası kurduk. Bu yıl içinde Milli EMU'yu raylara indiriyoruz."

Makas panel serme makinesini kurdukları Ray Kaynak Fabrikasında yüzde 70 yerli olarak ürettiklerini dile getiren Turhan, "Milli Tren projesi kapsamında da Sanayi İşbirliği Projesi ile 94 hızlı tren setinin yüksek teknolojiye sahip alt sistemlerinin milli üretimini destekleyecek şekilde temin edilmeyle ilgili çalışmalara devam ediyoruz." diye konuştu.

Tüm ulaşım ve erişim alt yapısını engelli dostu hale getirmeye başladıklarını anlatan Turhan, geçen yılın sonunda hizmete sunulan Turuncu Masa Hizmetinden bugüne kadar 1200 engellinin faydalandığını söyledi.

Bakan Turhan, 2023 hedefleri doğrultusunda demiryolu yatırımlarına devam edeceklerinin altını çizerek, "5 bin 509 kilometre daha yeni hattımızı tamamlayarak 17 bin 525 kilometre demiryolu uzunluğuna ulaşacağız. Geleceğe güvenle ilerlemeye devam edeceğiz." diye konuştu.

Medikal Turizm Derneği Başkanı Sinan İbiş de bugün imzalanan "Engelsiz Ulaşım, Engelisiz Turizm, Engelsiz Yaşam Projesi" protokolüyle özel gereksinimli insanları yaşamın her noktasıyla buluşturmayı ve ulusal farkındalığı artırmayı hedeflediklerini söyledi.

Konuşmaların ardından Bakan Turhan'ın himayesinde TCDD Genel Müdürü Ali İhsan Uygun, TCDD Taşımacılık Genel Müdürü Kamuran Yazıcı ve Sinan İbiş tarafından protokol imzalandı.

Kaynak: www.tcdd.gov.tr
Gayrettepe Mahallesi, Barbaros Bulvarı Dr. Orhan Birman İş Merkezi No:149/6 Beşiktaş 34349 İstanbul
+90 212 663 08 85 | +90 530 960 84 24
+90 212 663 62 72
utikad@utikad.org.tr