utikad@utikad.org.tr
+90 212 663 08 85 / +90 530 960 84 24
ENGLISH
MENÜ
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği
ENGLISH
KURUMSAL
Hakkımızda
Tarihçe
Temsil Haritası
Tüzük
UTİKAD Kuralları
UTİKAD Mesleki Etik Kuralları
Organizasyon Şeması
Kurumsal Sorumluluk
Faaliyet Raporları
UTİKAD ÜYELİK
Üyelik Başvurusu
Üyelik Kazanımları
Üye Listesi
İş Birlikleri
HİZMETLER
UTİKAD Yayınları
Ticari Belge ve Ürünler
Kütüphane
Emisyon Hesaplama
SEKTÖREL
Bilgi Bankası
Mevzuat
Duyurular
Haftalık Bültenler
Sektör Haberleri
Üye Firmaların İş İlanları
Etkinlikler
LOJİSTİK EĞİTİM
Lojistik Eğitim Takvimi
Mesleki Eğitim Seminerleri
Kuruma Özel Lojistik Eğitimleri
FIATA Diploma Eğitimi
MEDYA MERKEZİ
Basında UTİKAD
Basın Bültenleri
E-Bültenler
Fotoğraf Galerisi
Video Galerisi
İLETİŞİM
Anasayfa
/
Sektörel
/
Sektör Haberleri
/
Dünyadan
/
ÇİN, "KUŞAK VE YOL" İÇİN 32 MİLYAR DOLARLIK ŞİRKET SATIN ALDI
ÇİN, "KUŞAK VE YOL" İÇİN 32 MİLYAR DOLARLIK ŞİRKET SATIN ALDI
Yıl Seçiniz
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
04.02.2018
Çin, Kuşak ve Yol Projesi'ne yatırım amaçlı olarak, Avrupa ve Asya'da lojistik sektöründe ve liman hizmetleri özelinde çok ciddi satın almalar (M&A) yapıyor. Sadece geçen yılın ilk 9 ayında 32 milyar dolarlık şirket Çin bünyesine geçti.
Yazıya 1.5 yıl önce aldığı karar ( BREXIT) ile artık “AB üyesi olmayacağını” ilan eden İngiltere'den birkaç istatistik vererek başlamak istiyorum. Almanya'dan farklı olarak İngiltere ekonomisi, 2017 yılını son 5 yılın en düşük seviyesi olan yüzde 1.5 büyüme ile bitirdi. Resmi rakamlara göre geçen yıl İngiltere'de perakende sektöründe satışlarda son 3 yılın en düşük büyüme oranı yakalanmış. IMF'nin 2018 için büyüme oranını aşağıya revize ettiği nadir ülkelerden biri İngiltere. 2017 yılında yaklaşık 56 milyar Sterlin (GSYH'nin yüzde 3'ü) bütçe açığı ve son dönemde bir parça azalmış olsa da GSYH'nin yüzde 4.6'sı kadar cari açık verdi. Şimdi de yaklaşık 12 trilyon dolarlık ekonomisiyle dünyanın ikinci büyük devi olan Çin'le ilgili birkaç veriye göz atalım.
Geçen sene yüzde 6.9'luk büyüme oranıyla son 2 yüksek seviyesine çıkan Çin, bu sene gözünü “Kuşak ve Yol Projesi”ne çevirmiş durumda. 2013 yılında başlayan proje, Çin şirketlerinin deniş aşırı piyasalara ulaştırılmasını ve tarihte daha önce “İpek Yolu” olarak adlandırılan ticaretin aktığı güzergâhın, demiryolu ağıyla aşılmasını hedefliyor. Çin'in doğusunda odaklanan sanayi üretimin Avrupa'ya açılacak kapı olarak ülkenin kuzeydoğusunda getirilmesi ve buradan da “Tek Yol Tek Kuşak” sloganıyla Avrupa'ya ulaştırılması amaçlanıyor.
Mevcut durumdan Çin çıkışlı Avrupa'ya uzanan demiryolu Moskova üzerinden Almanya'ya (Hamburg) oradan da Rotterdam, Lyon ve Madrid'e geçiyor. Çin çıkışlı Batı rotalı demiryolu hattı “varış istasyonu” diye ayrıştırıldığında yüzde 30'a yakın oranla Almanya, yüzde 14'le Rusya ve yüzde 10 ile Fransa olarak sıralanıyor. Çin, Kuşak ve Yol Projesi'ne yatırım amaçlı olarak, Avrupa ve Asya'da lojistik sektöründe ve liman hizmetleri özelinde çok ciddi satın almalar (M&A) yapıyor. Sadece geçen yılın ilk 9 ayında Çin'in lojistik sektöründe Avrupa ve Asya merkezli olmak şartıyla, 32 milyar dolarlık şirket satın aldığını biliyoruz. Buna yine aynı dönemde, Çin şirketlerinin 20 milyar dolarlık liman işletmeleri sektöründeki satın almalarını eklediğimizde sanırım olayın büyüklüğü ortaya çıkar. Küresel danışmanlık şirketi Mc Kinsey'in raporuna göre “Tek Yol Tek Kuşak” projesi 60'tan fazla ülkenin direkt ya da endirekt yer alacağı 21 trilyon dolarlık bir hinterlandı kapsıyor. Çin'in 150 milyar dolarını karşılamayı taahhüt ettiği toplam 900 milyar dolarlık bir yatırımdan bahsediyoruz.
Şimdi bütün bu detayları birbirine bağlayalım... Çin'in liderliğinde ortaya çıkan “Kuşak ve Yol” projesi tahmin edersiniz ki herkesi heyecanlandırıyor. Bu ülkelerden biri de yazının başında bahsettiğim İngiltere. Başbakan May, özünde “Kuşak ve Yol” projesinin bulunduğu bir gezi için Pekin'e doğru yola çıktı. May'den önce Çin'e giden Fransa Başbakanı Macron, proje için uyarıda bulunmuştu “Bu proje tek yol olamaz. İki taraflı çalışmalı”. Diğer yandan Almanya, arka bahçesi olarak nitelendirdiği Doğu ve Orta Avrupa ülkelerinin, “Kuşak ve Yol” projesiyle Çin'in rahatlıkla erişim sağlayabileceği bir bölgeye dönüşmesinden rahatsız. Bu sebeple de projeye direkt karşı olmamakla beraber mesafeli.
Diğer yanda İngiltere Çin için çok önemli. Bir önceki Başbakan Cameron, Çin'in “Avrupa'ya açılma projesine” merkez üs olmayı kabul etmişti. Bunun üzerine Londra başta olmak üzere tüm İngiltere, May başbakan seçilene kadar Çin yatırımları ile ihya oldu. Ancak küresel ticarette ABD‘yi kaybetmek istemeyen Theresa May, Çin konusunda çok ihtiyatlı. Bir yandan Brexit sonrası Çin sermayesine ihtiyacının ne kadar arttığının farkında, diğer yandan Trump ile “Tek Yol Tek Kuşak” projesi için karşı karşıya gelmek istemiyor. Price Water House'ın tahminine göre 2030 yılında (12 sene sonra) ABD dünyanın artık en büyük gücü (satın alma gücü paritesine göre) olamayacak. İlk sıraya Çin çıkıyor. ABD 2. sırada kendine yer bulacak. Almanya ise mevcut 5. sırasından 8.'liğe düşecek. İngiltere iyi ihtimalle 10. sıradaki yerini ancak koruyacak. Peki üst sıralara kim çıkacak? Hindistan, Endonezya , Türkiye, Rusya gibi ülkeler. Bunlar bir şekilde “Tek Kuşak Tek Yol“ projesi ile ilişkilendirilen ülkeler. Bu durumda Theresa May'ın, Angela Merkel'in, Emmanuel Macron'un bir yandan artan ABD baskısı diğer taraftan Çin'in yaklaşan ayak seslerini duymak arasında kaldığını görmek çok zor bir tespit değil.
Cüneyt BAŞARAN - BLOOMBERGHT
Kaynak:
lojiport.com
KURUMSAL
Hakkımızda
Tarihçe
Temsil Haritası
Faaliyet Raporları
Tüzük
UTİKAD Kuralları
UTİKAD Mesleki Etik Kuralları
Organizasyon Şeması
Kurumsal Sorumluluk
UTİKAD ÜYELİK
UTİKAD Üyelik Kazanımları
UTİKAD Üyelik Başvurusu
UTİKAD Üye Listesi
HİZMETLER
UTİKAD Yayınları
Ticari Belge ve Ürünler
Kütüphane
Emisyon Hesaplama
SEKTÖREL
Bilgi Bankası
Mevzuat
Duyurular
Haftalık Bültenler
Sektör Haberleri
Üye Firmaların İş İlanları
Etkinlikler
LOJİSTİK EĞİTİM
Lojistik Eğitim Takvimi
Mesleki Eğitim Seminerleri
Kuruma Özel Lojistik Eğitimleri
FIATA Diploma Eğitimi
MEDYA MERKEZİ
Basında UTİKAD
Basın Bültenler
E-Bültenler
Fotoğraf Galerisi
Video Galerisi
© Copyright 2022 utikad
BİNT Ajans
© Copyright 2022 utikad
BİNT Ajans