Ekol Lojistik,
Endüstri 4.0’dan aldığı ilhamla sektöre yeni nesil bir bakış açısı getiriyor.
Ekol Lojistik Kurumsal İletişim Direktörü Arzu Çetin, “Lojistik 4.0” stratejisi
ile Ekol’de yaşanan köklü değişimi anlattı.
Ekol, iş yapış sistemini
“Lojistik 4.0” adını verdiği stratejisiyle değiştiriyor. Lojistik 4.0 denilince
akıllara neler gelmeli?
Endüstri 4.0,
bilgi teknolojileri ile donatılmış insan odaklı bir çağ. Kendi kendini
yönetebilen üretim süreçlerinin olduğu akıllı fabrikalar, birbirleriyle
haberleşen, sensörlerle ortamı algılayabilen ve veri analizi yaparak
ihtiyaçları fark edebilen robotların olduğu akıllı bir dünya… Sonuç; insanın
kas gücünden çok beyin gücünü kullanacağı, daha kaliteli, daha verimli, daha
hızlı ve kayıpsız bir üretim modeli.
Endüstri 4.0,
bir ürünün ilk üreticiden son tüketiciye ulaşıncaya kadar olan tüm süreçlerini
karşılayan lojistik sektörü için de sonsuz fırsatlar sunuyor. Doğru ürünün,
doğru miktarda, doğru biçimde, doğru zamanda, doğru kaynaktan, doğru yolla,
doğru fiyata sağlanması yani lojistiğin 7 doğrusu yeniden şekilleniyor. Biz de
taşımacılık, kontrat lojistiği, intermodal, dış ticaret, gümrük ve tedarik
zinciri yönetimi alanında 15 ülkede kendi tesislerinde, kusursuz hizmet
anlayışı ile faaliyet gösteren entegre bir lojistik şirketi olarak, Endüstri
4.0’dan aldığımız ilhamla bugün, sektöre yeni nesil bir bakış açısı getiriyoruz.
Ekol olarak,
Endüstri 4.0 çağında daha iyiye ulaşmanın sürekli ve dinamik dönüşümden
geçtiğine inanıyoruz. AKLI, DUYGUYU ve BİLİNCİ birleştiren yaklaşımımızı,
tecrübemiz ve uzmanlığımızla harmanlayarak sektörümüzün geleceğini değiştirmeye
hazırız.
Alışagelmiş iş
yapış modellerini “Lojistik 4.0” stratejimiz ile kökten değiştiriyor, her daim
en iyiyi hak eden müşterilerimiz için ENTEGRE, ESNEK ve ETKİN çözümler
sunuyoruz. Gücümüze güç katan ileri teknolojimizi, kusursuz hizmet
anlayışımızla gelişmiş çözümler sunmak için kullanıyoruz. Tabii etik
değerlerimiz ve sürdürülebilirliğe olan adanmışlığımız sayesinde çevresel,
finansal ve sosyal faydalar da sağlıyoruz. En önemlisi müşterilerimizle
birlikte değer yaratarak, sektörümüze ilham kaynağı olmaya devam ediyoruz.
Böylesine köklü
bir değişimin çıkış noktası ne oldu?
“Ekol’ü
geçmişten bugüne taşıyan, bu kadar başarılı olmamızı sağlayan çok önemli
değerlerimiz var. Hem 15 ülkedeki çalışanlarımız hem yöneticilerimiz hem iş
ortaklarımız hem de en önemlisi müşterilerimizle araştırmalar yaptık,
çalıştaylar, detaylı görüşmeler gerçekleştirdik. Bizi biz yapan en önemli
değerlerimizi, bizi rakiplerimizden ayrıştıran bu en kıymetli hazinelerimizi
belirledik ve yeni marka konumlandırmamızı tamamen bu 6 değer üzerine kurduk.
YÜKSEK TEKNOLOJİ, YENİLİKÇİLİK, GİRİŞİMCİLİK, YAPICI TUTUM, İNSANA DEĞER ve
SAĞDUYU bizim vazgeçilmezlerimiz.
27 yıllık
yolculuğumuzun ilk gününden itibaren yenilikçiliğe inandık, hayallerimize sınır
koymadık. Çünkü biz biliyoruz ki, hayal gücü, doğuştan insana bahşedilen bir
“hazine” ve bu hazineyi nasıl koruduğumuz son derece önemli. Her türlü orijinal
ve yenilikçi fikrin daimi savunucusu olduk. Yeni marka konumlandırmamız da
gerek grafiksel anlamda gerek renk gerekse stratejik anlamda işte bu değerleri
yansıtacak nitelikte YENİ NESİLE AÇILAN BİR PENCERE olmalıydı.
Ekol ve
lojistik sektörü açısından değerlendirdiğinizde Lojistik 4.0’ın kazandırımları
neler olacak?
Endüstri 4.0,
lojistik sektörüne İNOVASYON, KATMA DEĞER ve SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK alanlarında
önemli fırsatlar sunuyor.
Anlık
etkileşimi tedarik zincirinin bütün adımlarıyla birlikte odağına alacak üretimde
yaşanan bu dönüşümle; tedarikçiler, depolar, market rafları veya yoldaki
araçlarla, akıllı fabrikaların üretim süreçleri iletişim halinde olarak
yönetilecek. Akıllı makineler stok seviyelerini, tedarik zincirinde oluşan
arızaları, hasarlanan ürünleri ve sipariş veya talep miktarlarındaki
değişiklikleriyle ilgili verileri sürekli paylaşacak ve bu sayede süreçler
verimlilik ve kapasitenin etkin kullanımına olanak sağlayacak şekilde yeniden
koordine edilecek.
Endüstri 4.0
gelişmelerinin ışığında Ekol’de, nesnelerin algılanabilir hale getirilmesiyle
elde edilen verileri anlamlı bilgilere dönüştürüyor, sensörlerden aldığı
verilerle kendi kendine karar verebilen teknolojilere yönelik çalışmalar
yapıyor ve pilot uygulamalar gerçekleştiriyoruz.
Endüstri 4.0 devrimi
ilkelerinin uygulanması stratejisiyle, dijitalleşme ve görselleştirme, internet
ve mobil uygulamalar ile süreçlerin entegrasyonu ve nesneler arası ağların
oluşturulması, bulut bilişim ve haberleşme teknolojileri, simülasyon ve robotik
sistemlere yönelik çalışmaları, Ekol Ar-Ge faaliyetlerinin merkezine Lojistik
4.0 olarak yerleştirdik.
Ekol, pazarlama
stratejisini nasıl bir bakış açısıyla kurguluyor? Pazarlama faaliyetleriniz
için ayırdığınız bütçe rakamı nedir?
27 yıl önce
temellerini attığımız markamızı, LOGISTICS 4.0 marka konumlandırması ile Nisan
2017’de bir adım daha öteye taşıdık. Bu değişim ve dönüşüm önümüzdeki dönemde
Ekol’ümüzün kilometre taşı olacak. Küresel pazarda büyüme yolculuğumuza devam
ederken inanıyoruz ki yeni marka konumlandırmamız bizleri rakiplerimizden bir
kez daha ayrıştıracak ve yine sektörümüze ilham kaynağı olacağız.
2016’da yüzde
20 oranında büyüdük, Ro-Ro şirketimiz Alternative ile birlikte 670 milyon Euro
ciro elde ettik. Tabii biz BtoB bir marka olduğumuz için pazarlama bütçelerimiz
BtoC markalara göre çok çok kısıtlı. Geçtiğimiz yıl pazarlama bütçemiz 2.5
milyon Euro iken, bu yıl ise 5 milyon Euro’ya ulaştı.
Ayrıca Ekol
olarak, Türk markalarının küresel pazarlarda desteklenmesi amacı ile başlatılan
Turquality programına hizmet sektöründe layık görülen ilk firma olduk, bundan
dolayı son derece gururluyuz. Hedefimize azim ve büyük bir sorumlulukla
yürürken Turquality’nin bize global pazarlarda çok büyük bir ivme
kazandıracağına inanıyoruz.
Ekol’ün yeni
marka stratejisi paralelinde VR teknoloji siteminizde ve mobil altyapınızda
nasıl bir değişim yaşandı?
Çok daha genç,
enerjik ve dinamik bir tasarıma sahip tamamen responsive olan yeni web sitemiz,
sanal olarak tesislerin gezilmesini sağlayan VR teknolojimiz ve 15 ülkedeki tüm
çalışanlarımızın ana dillerinde kullanımına olanak sağlayan yine tamamen mobil
uyumlu ve sosyal medya mantığı ile çalışan kullanıcı dostu, interaktif
intranetimiz ise Ekol’ümüzün yeni marka stratejisine uygun olarak hazırlandı.
Satış ekibimiz artık toplantılarda müşterilerimize, hizmet vereceğimiz
tesislerimizi sanal gerçeklik sayesinde gezdirebiliyor, Ekol’ün sahip olduğu
teknolojiyi deneyimlettirebiliyor.
Ekol’ün
kurumsal altyapısında nasıl bir değişim meydana geldi?
Tabii biraz
önce sözünü ettiğimiz müşterilerimizle ve çalışanlarımızla iletişimizi
artıracak, onlara kendimizi daha iyi ifade etmemizi onların yeni Ekol’ü
deneyimlemesini sağlayacak bu iletişim olanaklarının haricinde;
Taşımacılıkla
ilgili olarak
Uydu takip
sitemleriyle araçların izlenmesine yönelik teknolojilerin, araçların diğer
araçlarla, trafik ve yol durum bilgileriyle, araç ve yükle ilgili farklı sensör
verileriyle iletişim halinde olduğu; rota ve güzergah güncellemelerinin araç
bazında otonom şekilde verilebildiği akıllı sistemlere evrimleşmesi üzerine
detaylı çalışmalar yapıyoruz. Bu amaçla Ekol’de yürütülen cihaz tasarımı, süreç
ve yazılım geliştirme projeleri iç kaynaklar, akademik paydaşlar ve
uluslararası enstitülerle yürütülen çalışmalarla devam ediyor, sadece çekici
değil konteyner ve treylerlere yönelik iletişim ağları kurulması çalışmalarımız
da devam ediyor.
Depo yönetimi
ile ilgili olarak
Lojistik 4.0 ışığında;
mevcut operasyonlarda yaygın kullanılan otomasyon teknolojileriyle donatılmış
depolama teknolojilerinin, insan-makine etkileşimini arttıracak şekilde yüz
tanıma teknolojileri, sesli veya ışıklı yönlendirme sistemleriyle
geliştirilmesine yönelik pilot uygulamalarımız da devam ediyor. Otomatik
yönlendirilebilen stoklama araçları, akıllı raf ve stoklama üniteleri ve kendi
rotalarına karar verebilen otomasyon bileşenleri ile depolama teknolojilerimizi
Endüstri 4.0’a uyumlu hale getiriyoruz.
Lojistik 4.0
Bakış Açısıyla “one order”
Ekol’de dijital
dünyada yerini alacak, modern teknolojiyle geliştirilmiş, operasyonel
kararların büyük ölçüde sistem yönlendirmesiyle alınabildiği, bütün paydaşlarla
etkileşim halinde olan yeni bir nakliye yönetim sistemi geliştirilmesiyle
ilgili bir proje ekibi oluşturularak “one order” çalışmalarını başlattık. One
Order ile aynı zamanda büyük veri analizlerine olanak tanıyacak yeni ve modern
bir kurumsal veri ambarı ortamı sağlanmış olacak.
Ekol, 15 ülkede
hizmet sunan entegre bir lojistik şirketi. Lojistik 4.0 stratejisinin diğer
ülkelerde nasıl hayat bulacak?
Türkiye’nin
yanı sıra Almanya, İtalya, Yunanistan, Fransa, Ukrayna, Bosna Hersek, Romanya,
Macaristan, İspanya, Polonya, Çekya, Bulgaristan, İran ve Slovenya’da olmak
üzere, 15 ülkedeki dağıtım merkezimizde faaliyet gösteriyoruz. Aynı zamanda
150’nin üzerinde ülkede, 900’den fazla lokasyonda acente ağımızla sunduğumuz
çözümlerle müşterilerimizin yanında oluyoruz.
Gelecek üç
yılda 35 ülkeye daha ofis açmayı planlıyoruz. Aynı zamanda bulunduğumuz
ülkelerde ofis sayımızı artırarak her geçen gün networkümüzü güçlendiriyoruz.
Pazar seçimi
yaparken, mümkün olduğunca bulunduğumuz yerlerin sinerjisini dağıtmadan mal
akışımıza uygun, yönetebileceğimiz ülkeleri seçiyoruz. Bazen de
müşterilerimizden gelen talepler doğrultusunda, planlamada olmayan ülkelere
gitme fırsatı söz konusu olabiliyor. Örneğin; İskandinav ülkeleri öncelikli
planlarımız arasında, yeni taleplere göre revize edebilme çevikliğine sahibiz.
Büyümeye hızla devam ederken LOGISTICS 4.0 stratejimiz de bizlere olumlu yönde
ivme kazandırıyor.
Hem
müşterilerimiz hem de çalışanlar olarak bizlerin zaman ve mekan bağımsız olarak
mobil olarak çalışmasına imkan veren teknolojik alt yapımızla tüm otomasyon
süreçlerimizi uzaktan takip edebiliyoruz. Hem fiziksel anlamda hem de zihinsel
anlamda sınırları kaldırdık diyebilirim.
Kaynak: lojiport.com