Özellikle
nakliye iş geliştirme departmanı kanalıyla dağıtım lojistiğinde büyük bir
sıçrama kaydeden Arkas Lojistik, son 1 yılda uyguladığı stratejiyle de Petrol
Ofisi, Pınar Su ve Sanica Boru’nun dağıtım organizasyonlarını üstlenerek bu
alanda öne çıktı.
Arkas Holding
Lojistik Hizmetleri Grup Başkanı Diane Arcas’ın 2015’te yaptığı hamleyle
ulaştırma, depoculuk ve forwarding hizmetlerini tek bir çatı altında
birleştiren kuruluş, her yıl çift haneli rakamlarla büyüyor. Özellikle nakliye
iş geliştirme departmanı kanalıyla dağıtım lojistiğinde büyük bir sıçrama
kaydeden Arkas Lojistik, son 1 yılda uyguladığı stratejiyle de Petrol Ofisi,
Pınar Su ve Sanica Boru’nun dağıtım organizasyonlarını üstlenerek bu alanda öne
çıktı.
Tamamı Türk
bayraklı 50 konteyner gemisi ve 7 yakıt ikmal tankeri ile Türk Konteyner
taşımacılığının en büyük markası Arkas; üçüncü kuşağın başarılı temsilcisi
Diane Arcas’ın kaptanlığında da lojistik sektöründe hızlı bir çıkış süreci
yaşıyor. Arkas, Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Lojistik Hizmetleri
Grup Başkanı Diane Arcas ve Genel Müdür Onur Göçmez ile A’dan Z’ye Arkas
Lojistik’i konuştuk.
- Arkas
Lojistik, çok hızlı hareket ediyor ve portföyünüze sürekli yeni hizmet alanları
ekliyorsunuz. Yeni adım attığınız branşlar var mı?
Onur Göçmez:
Arkas Lojistik
olarak 3 ana iş kolunda hizmet veriyoruz. Depoculuk, yani terminal hizmetleri;
nakliye ve forwarding hizmetleri. Bunların yanısıra terminalde konteyner ile
düşünülebilecek her türlü hizmet tamir-bakım, reefer; depolama, elleçleme vb
geliyor. Forwarding hizmetlerimiz tüm taşıma modlarının yanında
acenteliklerimiz kanalıyla gidiş-dönüş yüklerini de domine ediyor. Nakliye
tarafında ise, son yıllarda önemli gelişmeler kaydettik. Konteyner taşımacılığında
hem ekipman hem de deniz ticareti varlık yönetiminde Türkiye’nin en büyüğüyüz.
Bu 3 iş kolunun yanında, geliştirdiğimiz bazı hizmetlerimiz de orta vadede ana
iş kolu haline getirmeyi hedefliyoruz. Bunları da ağır yük nakliye ve
multimodal taşımalar olarak sıralayabiliriz.
Bununla
birlikte nakliye iş geliştirme departmanımızın Petrol Ofisi ile yaptığı dağıtım
anlaşmasıyla Derince’den 81 ildeki PO bayilerine madeni yağ dağıtımı
gerçekleştiriyoruz. Bu tamamen konteyner dışı bir hizmet ve burada da agresif bir
büyüme hedefliyoruz. Pınar Su’yu dağıtmaya başladık. Sanica Boru’nun dağıtımını
gerçekleştiriyoruz. Bu stratejimiz sonucunda saydığım müşteriler, son 1 yıldır
bizimle çalışmaya başladı.
- Birkaç
hizmeti aynı çatı altında toplayarak Arkas Lojistik’i yeniden yarattınız. Bunun
ne kadar doğru bir adım olduğu geçen yıl net bir şekilde görüldü. 2016 yılını
büyüme ile kapadınız. 2017 yılı için hedef ve beklentilerinizi öğrenebilir
miyiz?
Diane Arcas:
2017 yılını da
iyi geçirdiğimizi söyleyebilirim. Yılı başarılı bir şekilde kapatacağız. Geçen
yıl 230 milyon dolar ciroyla kapadık. Bu yıl üzerine bir yüzde 20 bir büyüme
daha öngörüyorum. Denizcilik piyasalarındaki hatların birleşmesi, navlunların
düşmesi, rekabet artışı gibi etkenleri göz önüne aldığınızda forwarder yapan
bir şirket olarak geldiğimiz noktanın iyi olduğunu söyleyebiliriz. Müşteri
memnuniyetini ölçerek büyüyoruz.
Renault, TIRSAN
ve Otokar’dan ardı ardına çekici ve treyler yatırımları yaptınız. Bu yatırımlar
bir kontrat dahilinde mi oldu? Hedefi ve arkasındaki stratejiyi anlatabilir
misiniz?
Onur Göçmez:
Bu yatırımları
bir kontrat dahilinde yapmadık. Tamamen bir stratejinin ürünü. Artık filomuzun
olduğu araçlarda çekiciden daha çok dorse olacağını söyleyebilirim. Araç başı
değil dorse başı karlılık hedefimizle verimliliğimizi artıracağız. Bu bize
sinerji katacak, müşterimize de her türlü yükü taşıyabileceğimizi söyleyeceğiz.
Bu iş de, bir stratejinin sonucudur. Aldığımız araçların ADR özellikleri var.
Ford Trucks’a da 20 araç siparişi verdik. Filomuzu gençleştiriyoruz. Dorse
sayımız 700’e yaklaştı, araç sayımız ise 500’e ulaştı. Araç alımlarında olmazsa
olmazımız ise tamamının Euro 6 olmasıdır. Sürücü güvenliği ve çevreye olan
saygımız da firmamızın ilk önceliğidir.
- Özellikle
kimyevi madde taşımacılığı konusunda ki gelişmelerden bahseder misiniz?
Diane Arcas:
Bizim likit ve
enerji departmanı açmamızın nedeni Arkas Lojistik’in aktif olarak likit ve
enerji taşımalarına odaklanmasıdır. Müşterilerimize tekliflerimizi iletmeye
başladık. Bundan sonraki aşamada tank konteyner kiralama sürecimiz başlayacak.
Daha sonraki aşamalarda filizibite sonuçlarına göre likit ve enerji
taşımalarıyla ilgili tank dorse alımı yapabileceğiz.
“Tek dorseyi 3
ayrı işte kullanabilme fikri bize ait”
Otokar’dan
geçtiğimiz günlerde aldıkları 20 dorse ile ilgili de bir açıklama yapan Onur Göçmez,
şu ifadelere yer verdi: “Bu yatırım Arkas Lojistik’in araç başı karlılıktan,
dorse başı karlılığa geçiş stratejisinin bir ürünüdür. Biz ne istediğimizi
tarif ettik, otokar üretti. Hayalimiz, 500 aracımız varsa 500 de dorse değil,
700-800 dorse ile çalışmaktı. Konteyner taşıyan araç, kapaklı ile açık yük
taşıyacak. Yine aynı araç havuz dorseyle çelik rulo taşıyacak: böylece 1
sürücü, 1 çekici ile farklı farklı işler üreten bir yapıya dönüşeceğiz. Önceden
çekici başı karlılığa bakıyorduk. Bundan böyle dorse başı karlılığı öne
çıkaracağız.Tek bir çekici yalnızca maliyet üretir. Ama arkasına dorse de
koyduğunuzda size kazandırmaya başlar. Türkiye’de ilk kez bizimle başlayan ve
3’lü dorse dediğimiz konseptte 40’lık dorseler 12.60 iken, biz 13.60 ürettirdik.
Böylece hem 40’lık, hem de 45’lik dorse taşıyabilir hale geldi. Onu çıkartıp,
branda koyduğunuzda paletli-açık yük; maden, mermer taşıyabilirsiniz.
Dönüşte çelik
rulo taşımanız gereken bir iş çıkarsa, havuzu otomatik olarak açıyor ve çelik
rulo taşıyabiliyorsunuz. Eskiden tüm bu saydığım işler için 3 ayrı dorse
kullanıyorken, artık tamamını tek bir dorse ile yapabiliyoruz.
Arkas Orhanlı
binanız hem teknolojik hem de personel açısından çok dost bina olarak
planlanmış. Bu binada kaç kişi istihdam ediliyor. Bina özellikleri hakkında
bilgi verir misiniz?
Diane Arcas:
Binamız
gerçekten geniş ve çok ferah. Şehir içinde bu denli geniş bir bina kurabilme
şansınız yok. Burada 350 kişi istihdam ediyoruz. Spor salonları, kafeler, geniş
bir mutfak, tüm personel için otopark, basket, voleybol sahaları, dinlenme
alanları, toplantı salonları var. Her açıdan herkes çok memnun. Burada Arkas
Lojistik’in yanı sıra, destek hizmetleri ile denizcilik filomuz yer alıyor.
Binanın yapımı için 30 milyon dolar harcandı.
- Arkas
Lojistik, bilişim teknolojisi yatırımlarına da büyük kaynak ayırıyor. Yalnızca
Arkas Lojistik’te dediğiniz bir farklılığınız var mı?
Diane Arcas:
Arkas
bünyesinde BİMAR adlı bir şirketimiz var. Mevcut paketler bir yerde yetersiz
kalıyor. Orada da deneyimlerimizle oluşan ihtiyaçlara göre geliştirilen
çözümler devreye giriyor. O nedenle BİMAR, kendi programlarımızı yazıyor.
Çünkü, kimseninkine benzemeyen bir ürün olması için çaba gösteriyoruz.
Onur Göçmez:
Bundan önce
kullandığımız programlar, daha çok operasyonel hizmetlere çözüm üretiyordu.
Şimdi kullandığımız programlar ise satış odaklı. Ayrıca Loop dediğimiz bir
programımız daha var. Örneğin, müşteri Loop sistemine girip kendi
sevkıyatlarını takip edebiliyor. Araçlarının nerede olduğunu görüyor. Çok esnek
bir yapı, başka bir firma için de tamamen farklılaştırılabiliyor. Eskiden
sistemimizi paylaşamıyorduk. Şimdi esnek bir yapıyla paylaşıyoruz. Bu da
iletişim verimliliği sonucunu getiriyor. Arkas Lojistik’in, satış ağımızı ve
satış adedimizi online 24 saat gösteren aplikasyonlarımız var.
Yurtdışında da
Arlogic markası altında faaliyet gösteriyorsunuz. Arlogic hakkında bilgi verir
misiniz?
Diane Arcas:
Ukrayna, Rusya,
Gürcistan, Yunanistan, Kazakistan ve Azerbaycan’da Arlogic markasıyla varız.
Bunlar ön taşıma ve son taşıma olarak Arkas Line’ın paralelinde açıldı.
Ardından forwarding faaliyetlerine de başladık. Her ülkede o ülkenin potansiyel
ve ihtiyacına göre farklı farklı işlevlerle hizmet veriyoruz. Örneğin,
Kazakistan ve Rusya’yı daha çok proje taşımalarında, Şanghay’daki ofisimizi ise
müşteri ilişkileri için kullanıyoruz.
- Ülkeleri
sayarken İran’ın adı geçmedi, orada da büyük bir potansiyel var. Sizin Van’da
da bir deponuz olduğunu biliyorum. Buradan İran’a lojistik hareket oluyor mu?
Onur Göçmez:
İran ile
özellikle tüm lojistik firmalarının bir hedefi tabi ki var. Bugünlerde İran’dan
Katar’a bir hat gündemde. İran’da henüz kendi ofisimiz yok. ABD’de ve
Hindistan’da da yok ama ticari taşımalarımız tabii ki oluyor. Biz Van’ı zor bir
dönemde açtık. Bir de sosyal sorumluluğumuz görevi çevre insanını istihdam
etmek gibi bir hedefimiz vardı, onu gerçekleştirdik. 706 vagon, 1.250 de
demiryolu taşımacılığına uygun konteyneriniz var
Ar-Gü 6 lokomotifle
taşımalara başlıyor
- Özelleştirme
oldu ama o vagonları çekecek lokomotife bir türlü izin çıkmadı. Çıkacağı
umudunu taşıyor musunuz? Yarın lokomotife izin verilse, demiryolu politikanızda
neler değişir?
Diane Arcas:
Biz operatörlük
yetki belgemizi yıl sonunda almış olacağız ve 6 lokomotif kiralamak için
başvurumuzu yaptık. Öz mal lokomotifle başlamayı düşünmüyoruz. Önümüzü görmek
için önce kiralama yöntemiyle işe gireceğiz. Maliyetleri ve karlılığın hangi
düzeyde oluşacağını tespit etmemiz gerek. Belirsizlikler tabii ki var. Biz,
girişeceğimiz işe aniden giriş yapmayız. İş yapış şeklimiz gözlemlemeye ve
öğrenmeye dayalıdır. 6 lokomotif ile bildiğimiz hatlarda yer alacağız. Bunlar
tamamlandığında demiryolu organizasyonlarını yürüten şirketimiz Ar-Gü, operatör
olacak ve Arkas Lojistik dahil olmak üzere tüm müşterilerine hizmet verecek.
Burada Arkas Lojistik’in hiçbir imtiyazı olmayacak. Herkese eşit mesafede
hizmet verilecek. Denizde nasıl Marport, Arkas’ın limanı ise ve bize bir
ayrıcalık yapmıyorsa, demiryolunda da Ar-Gü böyle olacak. Demiryolunda
güçlenmek istiyoruz. Denizli Kaklık’da bir demiryolu terminali açtık.
Kayseri-Keykubat, Konya, Gaziantep’te cep terminalleri açtık. Böylece müşteri
potansiyelimizi sağlam tutup, güçlü olmaya çalışıyoruz. Ar-Gü lokomotifi
açtığında da onlardan blok tren isteyebilecek kadar yükümüz olsun arzusundayız.
- Bir yanda
Arkas Holding’in otomotiv sektörüne yönelik ihtisas yatırımı Autoport var,
diğer yanda da Arkas Otomotiv ile yıllardır süregelen bir know how. Arkas
Lojistik, önümüzdeki dönemde otomotiv lojistiğinde öne çıkacak projeler
planlıyor mu?
Onur Göçmez:
Otomotiv
lojistiği çok niş bir alan. Bu konuda bir yatırım düşünmüyoruz ancak gelen
taleplere yanıt veriyoruz.
- Lojistik
sektöründe birleşmelerin olması kaçınılmaz gözüküyor. Sizin de bu yönde bir
çalışmanız var mı? Şirket satın alma ya da yabancı evlilik düşünüyor musunuz?
Diane Arcas:
Şu anda
gündemimizde yok. Kurum kültürümüzde organik büyüme var. Ana iş kollarımız
dışında bir alana gireceksek de o işi çok iyi bilen biriyle ortak olmayı ya da
transfer etmeyi daha doğru buluyoruz. Tabii ki iyi bir fırsat çıkarsa satın
alma düşünülebilir. Ancak şirket birleşmelerinde doğan kültür çatışmalarını
yönetmek öyle kolay değil. Satın alma gerçekleşirse de bu niş bir alana girmek
için olur. Bizimle aynı işi yapan bir şirketi satın almayız.
Biz de eğer bir
alana gireceksek önce konteyneri o alana entegre ederiz. Daha sonra meydana
gelen yapı, çok daha faydalı ve etkili oluyor. Farklı bir alana girseniz, yeni
gelen grup, sizin kültürünüzü değiştirebilir. O nedenle gelecek olan önce bizim
yapımıza entegre olmalıdır.
Onur Göçmez:
Dağıtımda
büyüyeceğiz. Likit ve enerjide yavaş
yavaş büyümeyi planlıyoruz, ağır yükte güzel çalışmalar olacak. Geçen yılki
büyümemiz yüzde 20 oldu, bu yıl yüzde 35’e ulaşmayı hedefliyoruz. Nerdeyse bir
şirket almış kadar büyüyoruz. Bir şirketi aldığımız zaman üst kültür biz
olmalıyız. Örneğin, dağıtım lojistiğine girdik önce bu işi çok iyi bilen fakat
konteyneri hiç bilmeyen 25 personel aldık ana kültürümüz olan konteynere onları
entegre ettik. Şimdi dağıtımda 81 ilde etkin olan bir yapı kurduk. Üst kültür
bizim anlayışımız oldu, diğer iş kendi operasyonlarımız içinde gerçekleşti.
Böylece genel giderimiz de oluşmadı. Biz dağıtım için ayrı bir yapı
kurgulasaydık, bu kadar başarılı olamazdık. Aklı yönetebildikten sonra, ekipman
yatırımı gibi konular çok kolay.
- Forwarder
olarak bütün taşıma modlarında varsınız. Bir de hava gerçeği var. Havada ne
yapacak Arkas? 3. Havalimanı ile ilgili tasarruflarınız var mı?
Diane Arcas:
Hava
taşımacılığı yapıyoruz, 3. havalimanında yerimizi aldık, ofisimizi kiraladık.
Atatürk Havalimanı ağırlıklı çalışıyoruz. Hava kargoda 8. Sıradayız. Forwarding
hizmetinin yanı sıra, yüklü talep geldiğinde charter de yapabiliyoruz. Sabiha
Gökçen’de de ofisimiz var. Kendi uçağımızı alma gibi bir idealimiz yok. Çünkü
operatörlük bambaşka dinamikleri olan bir konu
- Akaryakıt ve
tehlikeli madde taşımacılığında ne yapıyorsunuz?
Onur Göçmez:
Kimyevi madde
ve madeni yağ taşıyoruz. Likit ve enerji taşımaları departmanını o yüzden
kurduk. Önceliğimiz nakliye ancak tankların ısıtılması ve temizlenmesi işini de
yapıyoruz. Gebze ve Hadımköy’de yatırım yaptık. Tank ısıtması, içerdeki kimyevi
maddenin belli bir ısı seviyesine getirilmesiyle ilgili bir hizmet. Bu hizmetin
soğutma bölümü de var. Kimyasal yıkama çok riskli bir iş. Ama önceliğimiz
nakliye ve ardından terminal hizmetleri gelecek. Dağıtımdaki stratejimizi likit
ve enerji taşımalarına da uygulayacağız. Petrol Ofisi ile madeni yağ taşımaya
başladık. Bu bir referanstır. Ardından bunun tanka dönüşümüyle ilgili
çalışmalarımız olacak. Ama birebir akaryakıt taşımasıyla ilgili bir çalışmamız
olmayacak.
Selçuk ONUR-
LOJİSTİK EKİPMANLAR
Kaynak: lojiport.com