Gıda
enflasyonunu düşürme çalışmaları kapsamında kayıp oranını azaltmak için yaş
sebze-meyvenin ambalaj ve soğuk zincirle taşınması kararına, sektör kuruluşları
“teşvik” talebiyle yanıt verdi.
Soğuk
zincir kurulmasıyla gıda kaybının yarıya ineceğini ve yaklaşık 15 milyar
liralık tasarruf edileceğini öngören sektör temsilcileri, ürünlerin
ambalajlanması ve tedariğin soğuk zincirle sağlanmasına yönelik yatırımlar
konusunda teşvik bekliyor. Sektör kuruluşlarına göre, destek verilmemesi
halinde yatırım maliyetleri ürün fiyatlarına yansıtılacak, bu durum kısa ve
orta vadede gıda fiyatlarında düşüş yerine artışa yol açabilecek.
“Gıdalarda
soğuk zincirin sağlanması ve korunması, kısa sürede bozulmanın önlenmesi
bakımından şart” diyen Türkiye Gıda ve İçecek Sanayii Dernekleri Federasyonu
(TGDF) Başkanı Şemsi Kopuz, soğuk zincirin, ülkemizde henüz ambalajlı olarak
satılmayan ve özellikle yaz aylarında hızla bozulabilen yaş meyve sebze gibi
ürünlerde de kurulmasının, öncelikle tedarik zincirindeki kayıplara son
vererek, üreticinin ürününün heba olmasının önüne geçeceğine dikkat çekti. 6
milyon ton sebze meyvenin, sadece dağıtımda soğuk zincir gerekleri yerine
getirilemediği için doğrudan çöpe gittiğini aktaran Kopuz, “Özellikle yaş meyve
sebzenin soğuk zincir ile nakliyesinin sağlanması, tek ya da çok kullanımlık
ambalajlarda paketlenerek satışa sunulması, üreticiler için ciddi maliyet
oluşturacak. Bu maliyet, işletmelerin iş büyüklüğüne göre değişecek” dedi.
Uzun
vadede üretici kazanacak
Üreticiler
için bu yatırımların hibe ya da kredi gibi farklı finansman mekanizmaları
kullanılarak teşvik edilmesinin son derece önemli olduğunu ifade eden Kopuz,
şöyle devam etti: “Bu anlamda üreticilerin kooperatif çatısı altında güç
birliğine gitmeleri de yararlı olacak.
Yaş
meyve ve sebzelerin ambalajlanması ve tedarikin soğuk zincir içerisinde
sağlanmasına yönelik yatırımlar konusunda teşvikler sağlanmaması halinde,
yatırım maliyetleri kaçınılmaz olarak ürün fiyatlarına yansıtılacak, bu da gıda
fiyatlarında indirim yerine tam tersine artışa yol açacak. Bu durumda tüketici
de mağdur olacak. Yaş sebze meyve nakliyesinin soğuk zincir korunarak
gerçekleştirilmesi halinde, bugün yaşanılan 30 milyar TL’lik kaybın en az yarı
yarıya azaltılmasının mümkün olacağı hesaplanıyor.” Kopuz, uzun vadede soğuk
zincir ve ambalajlama yatırımlarının karşılığının, üreticiye daha fazla kazanç
olarak geri dönüşeceğini sözlerine ekledi.
Mahalle
pazarı ve manavlara da uygulanmalı
Gıda
Perakendecileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Songör, nakliye ve
depolama sistemlerindeki iyileştirme çalışmalarını memnuniyetle
karşıladıklarını dile getirdi.
Songör,
şu bilgileri verdi: “Yaş sebze-meyvenin ülkemizde en çok satıldığı noktalar
halk pazarları veya manavlar gibi geleneksel satış noktaları. Dolayısıyla bu
pazarları dışarda bırakacak uygulamalar beklenen sonuçları vermeyecektir.
Organize gıda perakendecileri, yaş sebze-meyve fiyatlarının alış fiyatlarını bir
süredir etiketlere yazıyor.
Hatta
alış fiyatımızı üstüne gelen diğer maliyet kalemlerimizi de belirtiyoruz. Bu
maliyetlerin üstüne bir de artan nakliye, soğutmalı reyon yatırım, bakım ve
elektrik maliyetleri de eklenecek. Fiyatlarda bu sebeple beklenen düşüş
olmayabilir. Halk pazarları bu uygulamalardan muaf tutulursa yaş sebze-meyve
satışında organize gıda perakendecilerin payı daha da küçülebilir ve her zaman
en kaliteli, en sağlıklı ürünü, en ucuz fiyata halka sunmaya çalışan sektörümüz
olumsuz etkilenebilir.
Soğuk
zincir genel maliyeti düşürecek
Carrefoursa
Gıda Kategori Direktörü Ayşin Işıkgece, soğuk zincir uygulamasının genel
maliyeti düşüreceğini savundu. Soğuk zincirin üretimden tüketimine kadar, tüm
aşamalarda dikkat edilmesi ve zincirin kırılmaması gerektiğini belirten
Işıkgece, bu süreçteki kaybı yüzde 50 azaltmayı hedeflediklerini söyledi.
Ürünlerin üreticiden tüketiciye ulaşıncaya kadar oluşacak bu kayıpların
azaltılması ve kontrol altına alınmasıyla en az yüzde 20-25 arasında bir
tasarruftan söz edilebileceğini vurgulayan Işıkgece şöyle devam etti:
“Örnek
olarak sezon meyvesi şeftaliyi verirsek, şeftali dalında 1 TL iken; hasat
masrafı 0.20 kuruş, ön soğutma yapılmadan ve uygun olmayan ambalaj ve
koşullarda taşınması neticesinde tahmini kayıp 0.30 kuruş, ambalaj ve taşıma maliyetlerini
de 0.25 kuruş olarak eklersek toplam maliyetimiz 1.75 TL’ye geliyor. Bu örneğin
doğru uygulamalarla gerçekleştiğini düşünerek incelersek; doğru hasat
tekniklerinin uygulanıp, hasattan hemen sonra ön soğutma yapıp, paketleme
konusundaki eksiklikleri de giderdiğinizde masraf maliyetiniz 0,05 kuruş artmış
olmasına rağmen, kayıplardan yapacağımız 0.20-0,25 kuruş tasarruf sayesinde
şeftali maliyetimiz 1.50-1,55 seviyesini geçemeyecektir.”
‘463
restoranın 1 yıllık salata malzemesini kazandık’
Metro
Toptancı Market Gıda Kategori Müdürü Birol Uluşan, şu açıklamalarda bulundu:
“Ürünü soğukta sergilemezsek yüzde 13’lük bir kayıp, soğuk zincirde taşımazsak
yüzde 9,5’luk bir kayıp ve uygun ambalajda satmazsak yüzde 9’luk bir kayıp
oluşuyor. Ambalaj, kayıpları azaltmada önemli bir kriter. İhtiyacımız olandan
fazla ürün üretmek yerine gerektiği kadar üretim yaparak ve üreticiden
tüketiciye tedarik zincirinin her halkasında doğru uygulamaları hayata
geçirebilirsek gıda sektöründe yaşanan kayıpların önüne geçebiliriz.
Bu
rakamları restoran harcaması olarak ele alacak olursak; 35 kişilik bir restoran
salata malzemesi olarak 1 günde 5 kıvırcık, 3 marul, 2 lolorosso ve 2 endivyen
olmak üzere toplam 12 ot kullanıyor. Bu da yılda 4 bin 380 adet ota denk
geliyor. Bu örneğe bakacak olursak toplamda gıda kaybını engellediğimiz 2
milyon 28 bin adet ot ile 463 restoranın 1 yıllık salata malzemesini kazanmış
olduk.”
Kayıp,
gıdadaki ihracatın 4 katına denk
Gıda
ve Tarımsal Ürün Piyasaları İzleme ve Değerlendirme Komitesi (Gıda Komitesi),
son toplantısında, yaş meyve-sebze tedarik zincirinde yüzde 25-30’a ulaşan
firenin düşürülmesi amacıyla yeni standartlar belirledi. Ürünler uluslararası
normlara uygun tek ve çok kullanımlık ambalajlarla paketlenecek. Ürünlerin
frigorifik (soğutuculu) araçlarla taşınması ve perakende satış noktalarında
soğutuculu reyonlarda sergilenmesi zorunlu olacak. Türkiye’de üretilen 49
milyon ton meyve ve sebzenin yüzde 25 ile 40’ı (12.5 milyon ton-20 milyon ton)
üretim, dağıtım ya da tüketim zincirinde kaybediliyor. Bu da yaklaşık 30 milyar
lira, yıllık yaş sebze-meyve ihracatımızın yaklaşık 4 katı denk.
İmam
GÜNEŞ – DÜNYA
Kaynak:
lojiport.com