Avrupa
taşımalarında kimya endüstrisinin en yakın partneri konumunda olan Gökbil,
başarısını yeni pazarlara taşımaya hazırlanıyor. Hollanda’da açtığı ofisle
Avrupa kimya endüstrisiyle doğrudan temas içine giren şirket, Barcelona ve
Dubai’de ofis açmak için çalışma yürütüyor. Gökbil Genel Müdürü Kaan Kulga,
güçlenmeye öncelik verdikleri pazarları Ortadoğu ve BDT ülkeleri olarak
açıklıyor.
Tehlikeli
madde taşımacılığına yönelik operasyonlarınız ağırlıklı olarak hangi bölgelerde
yoğunlaşıyor?
Sıvı
dökme kimyasal ürünlerin ithalat ve ihracat taşımalarının yanı sıra, kara,
deniz ve demiryolu bağlantılı kombine taşıma imkanları vasıtasıyla da tank konteynerimizi
ağırlıklı Avrupa olmak üzere, Akdeniz, Karadeniz ve Ortadoğu’daki sevkiyatlarda
kullanmaktayız. Biz kendimizi “Bölgesel Operatör” olarak tanımlıyoruz. Bu
bölge, Kıta Avrupası, Kuzey Afrika ve İsrail’i kapsayan Akdeniz, Balkanlar,
Karadeniz, Hindistan’a kadar uzanan Ortadoğu coğrafyasını içeriyor. Bu bölgede
operasyon altyapımız ve bağlı imkanlarımız çok güçlü. Ülkemizle bağlantılı
olmaksızın üçüncü ülkeler arasında da taşıma yapabiliyoruz. Bunun yanı sıra
yurtdışında da tanklarımızı depoluyoruz. Transit taşımalarımızı ise genellikle
Gebze-İzmit hattında mukim tank depolama tesislerindeki kimyevi maddelerin
üçüncü ülkelere yapıyoruz. Dilovası’ndaki sahamızda küçük kapasiteli kimyasal
tank depolama ve varilleme hizmetlerini de sunmaktayız. Karayolu taşıma filomuz
takribi 100 parçadan oluşmakta, tank konteyner filomuz ise 800 adedi aştı.
Şirketimiz SQAS denetimine tabi tutulmuş, araç gereç ve ADR şartlarına haiz,
sürücüleri ADR/SRC5 ehliyetli, yönetim ve operasyon birimleri de düzenli
eğitime tabi tutulan bir yapı içerisinde faaliyet gösteriyor.
2016’DA
200 BİN TON TAŞIMA YAPTI
2016
yılında ne kadarlık bir taşıma gerçekleştirdiniz? Tehlikeli madde taşımacılığı
iş hacminiz içinde nasıl bir pay alıyor?
Esas
iş alanımızı kimyevi madde taşımacılığı oluşturuyor. Sıvı dökme gıda ürünlerine
yönelik de hizmetler veriyoruz, ancak bu taşımalar toplam iş hacmimiz içinde
küçük bir yer tutuyor. 2016’da toplam taşımalarımız 200 bin tona ulaştı. Bu
taşımaların yaklaşık %70’ini karayolu ile yurtiçi ve çevre ülkeler ile alakalı
taşımalar, kalan kısmını ise kombine taşıma moduyla gerçekleştirdiğimiz
uluslararası taşımalar oluşturdu. Taşıdığımız kimya ürünlerinin bir kısmı
tehlikeli madde sınıfına geriyor. Tehlikeli maddeler toplam taşımalarımız
içinde yaklaşık %40 pay alıyor. Geçen yıl 75 bin tonu aşkın tehlikeli madde
sınıfında ürün taşıdık. Bunların üçte birini uluslararası kombine tank
konteyner taşıma operasyonlarımızla elleçledik. Diğer yarısını ise ağırlıklı
yurtiçi ve çevre ülkelere yapılan karayolu taşımaları oluşturdu.
Müşterilerinize
ne tür avantajlar sunuyorsunuz?
Müşterilerimize
sunduğumuz en önemli faydalardan biri ve diğer rakiplerimizden üstünlüğümüz
entegre hizmet üretiyor olmamız. Bir müşteriye taşıma, dökme veya paketli
depolama, varilleme, ısıtma hizmetlerini tek çatı ve operasyon altında
birleştirerek verebiliyoruz. Fakat en az bu fiziki imkanlar kadar önemli olan,
bunları çok tecrübeli, işinin ehli ve yaptığı iş hakkında son derece bilinçli
ekiplerle yönetiyor olmamız. Bizim işimizde insan kalitesi çok önemli. Biz
genel kargo alanında hizmet vermiyoruz ve tüm konsantrasyonumuz bu işe yönelmiş
durumda. Bu açıdan Gökbil’de işi anlama, kavrama ve doğru yönde neticelendirme
kabiliyeti, neticesinde toplam hizmet kalitesinin hissedilir derecede önde
olduğunu görüyoruz.
Tehlikeli
madde taşımacılığında müşteri talepleri doğrultusunda yeni trendler neler?
Gökbil bu trendlere nasıl uyum sağlıyor?
Yeni
trendeler bizim iş alanımızda kolayca ortaya çıkıyor. Çünkü kimya endüstrisi ve
buna bağlı olarak lojistik hizmetleri; uzun yılların bilgi ve tecrübesiyle
vücut bulmuş belirli kriterleri ve koşulları karşılanmayı, bu alanda gerekli
kabiliyetlere sahip olmayı zorunlu kılıyor. Olası her değişiklik, endüstri
bazından ziyade, endüstrinin de takip ettiği uluslararası tarafları,
anlaşmaları da içine alan bir süreci içerebiliyor. Ancak eğer genelde kimyevi
madde özelde ise tehlikeli madde taşımacılığında bir yönelimden bahsedecek
olursak o da; daha az kaza, daha sıkı tedbir ve denetim yönünde her zaman
trendin varlığıdır. Gökbil olarak kimya endüstrisine verdiğimiz hizmetleri,
yerel ve uluslararası olarak ayırmıyoruz. Uluslararası emniyet ve kalite
gereklilikleri neyse, buna tamamıyla uygun ve uyumlu şekilde tüm
müşterilerimize aynı düzeyde hizmet sağlıyoruz.
İKİ
ÜLKEDE OFİS AÇACAK
2017
yılı için büyüme planlarınız neler? Açılmayı düşündüğünüz yeni pazarlar var mı?
Rotterdam’da
uzun yıllardır beraber çalıştığımız yabancı bir şirket ile ofis açtık. Aynı şekilde
Barcelona ve Dubai’de de birer ofis açılması üzerinde çalışıyoruz. Tank
konteyner filomuzu %20 oranında büyüteceğiz ve ekleyeceğimiz kompartmanlı
tanklarla da çeşitliliği arttıracağız. Karayolu filomuzu yenilemek ve büyütmek
için yatırım yapacağız. Ayrıca ekipmanlarımızın hızlı ve verimli
kullanılabilmesi için Dilovası’nda gerçekleştirdiğimiz konteyner depolama
sahası yatırımımızı da bu yaz sonu bitirmiş olacağız.
Diğer
yandan yurtdışındaki işlerimiz, ülkemizdekinden daha hızlı şekilde artıyor. Bu
normal sayılır çünkü hizmet sunduğumuz özellikle Avrupa ülkelerinde kimya
sanayii çok gelişmiş durumda. Üretim tipleri çok çeşitli ve hacimler çok büyük.
Küresel ağları sayesinde devamlı satışları var ve haliyle önemli ölçülerde
lojistik ihtiyaçları mevcut. Ayrıca ulaştırma ve bununla alakalı faaliyetlerin
yürütülmesiyle ilgili yönetim ve hukuki altyapı da son derece ileri durumda. Bu
ülkelerden çıkan orta ölçekli ve dev taşıma/lojistik firmalarının bu derecede
büyümeleri zaten böyle bir ortamda doğal bir süreç olarak ilerlemiş. Bu
firmalar ülkeleri ve bölgeleriyle birlikte büyüyüp gelişmişler.
Hem
ülkemizde hem bölgemizde ise kimya endüstrisinin üretim ve dağıtım yapısının
göreceli ama hızla gelişmekte olduğu söylenebilir. Çünkü üretim hammadde
kaynağına yöneliyor. Hammadde sahibi ülkeler dev kimya endüstri alanları inşa
ettiler. Yenilerinin inşa ve projeleri de devam ediyor. Türkiye’nin de içinde olduğu bölgede tam
anlamı ile faydalanabileceğimiz yeni bir değişim ve gelişim fazındayız. Bunu
kaçırmak niyetinde değiliz. Gelişimi doğru anlar, doğru planlama yapar ve
yönetirsek önümüzdeki on yılda çok daha güçlü ve etkili bir şirket haline
geleceğimize eminim. Yeni yıldaki yatırım planlarımızı Ortadoğu ve Karadeniz –
Orta Asya hattında yer alan BDT ülkelerinde daha hızlı büyüme odaklı yapacağız.
Çünkü bu coğrafyada önemli doğal (petrol&gaz) kaynaklar mevcut ve bunların
işletilmesine yönelik yatırımların bir kısmı başlatıldı, bir kısmı ise
projelendirme aşamasında. Beraberinde son zamanlarda daha elle tutulur hale
gelen tarihi İpek Yolu’nu canlandırmaya yönelik “Tek Kuşak Tek Yol” projesi ve
heyecanla seferlerinin başlanmasını beklediğimiz Bakü-Tiflis-Kars demiryolu
hattını da hesaba kattığımızda, Türkiye’nin de içinde olduğu bu bölgenin bize
uzun vadeli pek çok fırsat sunacağına inanıyorum.
YARATTIĞI
KARBON SALIMINI %7 AZALTTI
Gökbil
yeşil lojistik uygulamalarıyla karbon ayak izini azaltmaya devam ediyor. Kimya
endüstrisinde kullanılmak üzere tasarlanmış ek sağlık, emniyet ve güvenlik
öğeleri içeren bir çevre yönetim sistemi olan Üçlü Sorumluluk/Responsible
Care’ye taraf olduklarını belirten Gökbil Genel Müdürü Kaan Kulga, şunları
aktarıyor: “Bu taahhüdümüze sadık kalmak üzere, yatırımlarımızı çevreyi daha az
kirleten yeni teknoloji motorlara sahip araçlara yöneltiyoruz. Sevkiyatlarımızı
mümkün olan her alanda karayolundan kombine taşıma moduna kaydırmaya
gayretindeyiz. Ofislerimizde, çalışma alanlarımızda enerjiyi verimli kullanan
sistemler kullanıyoruz. Enerji tasarrufu ve çevreyi kirleten ürünlerden uzak
durulması konusunda personelimizi de bilinçlendiriyoruz. Ortak çalıştığımız
hizmet sağlayıcılarımızı da yeşil lojistik uygulamaları kapsamında kontrol
ediyor ve onlardan doğru uygulamaları talep ediyoruz. Üçlü Sorumluluk
kapsamında ECTA’a (European Chemical Transport Association) iki kez raporlama
yapıyoruz. Gerçekleştirdiğimiz çalışmalar sonucunda 2016’da önceki yıla göre
karbon salınımımızı %7’nin üzerinde azalttık. Bu yılda da asgari bu ölçüde bir
düşüş yakalayabilmeyi amaçlıyoruz.”
Kaynak:
lojistikhatti.com