Ulaştırma
Bakanı Ahmet Arslan, Yavuz Sultan Selim ve Osmangazi köprüleriyle Avrasya ve
Marmaray tünelleri gibi dev yapıların çok büyük şiddetteki depremlerde bile
ayakta kalabilecek şekilde tasarlanarak yapıldığını söyledi.
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, yaptığı açıklamada, 18 yıl önce
meydana gelen ve asrın felaketi olarak adlandırılan 17 Ağustos 1999 Marmara
depreminin acısını hala hissettiklerini belirterek, Türkiye'yi derinden sarsan
ve tüm vatandaşların hayatını etkileyen 17 Ağustos Gölcük depreminin yıl
dönümünde bir kez daha hüznün ve acının kalplerde hissedildiğini söyledi.
Yaşanan acıyla
bu felaketten önemli dersler de aldıklarını dile getiren Arslan, "Depremin
değil, kalitesiz yapıların, kalitesiz binaların, kalitesiz köprü ve tünellerin
can aldığına ne yazık ki ilk elden tanık olduk. Ülkemizin deprem kuşağında
olması, depremle yaşamayı öğrenmemizi ve olası depremlere her an hazırlıklı
olmamızı gerektiriyor. İşte bu nedenle inşa ettiğimiz her tüneli, her köprüyü,
her yapıyı deprem faktörünü ön planda tutarak yapıyoruz." dedi.
"Eski
köprüler depreme dayanıklı hale getirildi"
Arslan, deprem
kuşağında yer alan Türkiye'de Yavuz Sultan Selim ve Osmangazi köprüleri gibi
dev yapıların her türlü rüzgar etkisine dirençli inşa edilmesinin yanı sıra çok
şiddetli depremlere dayanıklı yapıldığını vurgulayarak, "Geçen yıl trafiğe
açtığımız Osmangazi ve Yavuz Sultan Selim köprülerimiz yaklaşık 2 bin 500 yılda
bir meydana gelebilecek çok büyük şiddetli bir depremde bile ayakta kalarak
servis verebilecek şekilde tasarlanarak yapıldı. 14 Temmuz Şehitler Köprüsü ve
Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ise güncel şartnamelere göre yapılan sismik ve
yapısal güçlendirme çalışmalarıyla Osmangazi ve Yavuz Sultan Selim köprüleri
ile eşdeğer sismik dayanıklılığa ulaştırılmış durumdadır." diye konuştu.
"Avrasya
Tüneli, 7,5 moment depreme dayanıklı"
Arslan, Marmara
Denizi'nin altından geçen Avrasya ve Marmaray tünelleri gibi dev projelerin de
İstanbul'da yaşanabilecek muhtemel depremde en güvenli yerlerden biri
olacağının altını çizerek, şunları kaydetti:
"Avrasya
Tüneli, Kuzey Anadolu fay hattına 16 kilometre uzakta yer alıyor ve bu kapsamda
da 2 bin 500 yılda bir olabilecek en büyük deprem göz önünde bulundurularak
tasarlandı. Deprem yükleri, tsunami etkileri ve sıvılaşma düşünülerek en son
uluslararası standartlara göre tasarımı ve imalatı yapılan tünelin, Kuzey
Anadolu fayında olabilecek 7,5 moment büyüklüğünde bir depreme göre iki adet
sismik contayla inşası gerçekleştirildi. Boğaz altında inşa edilen sistem,
İstanbul'da 500 yılda bir olabilecek şiddetteki depremde bile hiç hasarsız
hizmete devam edebilecek, 2 bin 500 yılda bir olma ihtimali bulunan çok
şiddetli depremde ise küçük bakımlarla hizmete açılabilecek."
Kaynak: ulasimonline.com