Rekabet
Kurulunca hazırlanmakta olan düzenlemeyle tüketicinin daha fazla ürün
çeşitliliğine uygun fiyata ulaşmasının önü açılacak.
Rekabet Kurumu
yetkililerinden edinilen bilgiye göre, Dikey Anlaşmalara İlişkin Kılavuz'un
güncellenmesi amacıyla ile başlatılan çalışma kapsamında rekabet hukuku
uygulamalarında tespit edilen ihtiyaçların giderilmesi ve Avrupa Birliği (AB)
mevzuatıyla uyum sağlanması için "internet satışları",
"acentelik sözleşmeleri" ve "en çok kayrılan müşteri
koşulu" konularına yönelik düzenleme yapılacak.
İnternet
satışlarının pasif satış yöntemi niteliği taşıdığının belirtilmesiyle sınırlı
kalan mevcut düzenlemede, AB Komisyonu'nun yaklaşımıyla karşılaştırıldığında
eksikliklerin olduğu belirlendi. Bu nedenle Rekabet Kurulunca kılavuzda yer
alan bazı açıklamaların değiştirilmesi ve yeni açıklamaların eklenmesine
yönelik "Dikey Anlaşmalara İlişkin Kılavuz Taslağı" hazırlanmasına
karar verildi.
Yeni kılavuz
taslağında, internet satışlarına ilişkin yeni yasaklamalar tanımlanırken, marka
imajı, bedavacılık sorunu gibi üreticilerin kaygılarını gidermeye yönelik izin
verilebilir nitelikteki dikey kısıtlamalara da değiniliyor.
"Her bayi
internet satışı yapma hakkına sahip"
Prensip olarak
her bayi ve distribütörün internet üzerinden satış yapabilme hakkına sahip
olması gerektiğine işaret edilen kılavuz taslağına göre, pasif satışlar
kapsamında ele alınan internet satışlarına yönelik sınırlamalar inceleme konusu
dikey anlaşmayı grup muafiyeti kapsamı dışına çıkaracak ve pasif satışın engellenmesiyle
eşdeğer kabul edilecek.
Bu kapsamda,
dağıtıcının, başka bir dağıtıcının bölgesinde bulunan müşterilerin kendi web
sitesine erişimlerini ve satışlarını kısıtlaması veya bu müşterilerin,
üreticinin veya diğer dağıtıcının sitesine yönlendirilmesi engellenecek.
Dağıtıcının,
müşterinin kredi kartı adres bilgisinden, adresin dağıtıcının bölgesinde
olmadığını fark etmesi durumunda işlemi sonlandırması, internet üzerinden
yapılan satışların toplam satışlara oranına ilişkin kısıtlama getirilmesi,
dağıtıcının internet üzerinden tekrar satışa sunacağı ürünler için fiziki satış
noktalarında arz edilecek ürünlere kıyasla daha yüksek fiyat ödemesinin
kararlaştırılması, pasif satışın engellenmesi olarak kabul edilecek.
Söz konusu
sınırlamalar yoluyla belli bir bölgeden veya müşteri grubundan gelen online
taleplerin karşılanmasının engellenmesi, internet kanalı için maksimum satış
oranı belirlenmesi ağır sınırlama olarak kabul edilecek.
Taslak 11 Eylüle
kadar kamuoyu görüşüne açık
Kamuoyu
görüşüne açılan taslağa ilişkin öneri ve değerlendirmeler, 11 Eylüle kadar
"duzenleme@rekabet.gov.tr" e-posta adresine gönderilebilecek.
Kaynak: ulasimonline.com