Büyük bir
denizcilik potansiyeline sahip olan Türkiye, son yıllarda attığı adımlar ve
altyapı yatırımlarıyla bu alanda global bir oyuncu olmak için gayret
gösteriyor.
Yeni teknolojik
limanların sayısı hızla artarken, gemi inşa sanayi de güçlü bir ivme
gösteriyor. Ancak özellikle bölgesel sorunlar Türkiye’nin ‘lojistik merkez’
iddiasını zayıflatırken, denizcilik de bu olumsuzluktan payını alıyor.
Türkiye’nin her
anlamda denizlerden yeterince faydalanamadığı her fırsatta söylenir. Turizm
alanında önemli bir yol alındı fakat deniz ticareti ve liman alt yapımız henüz
tatmin edici değil. Başta bölgesel sorunlar olmak üzere birçok faktör
Türkiye’nin büyümesinde ve bölgesinin lojistik merkezi olmasında olumsuzluklara
neden oldu. Talep artışı istikrarlı olmayınca liman yatırımları da yeni gemi
alımları da yatay pozisyonda ilerledi. Özellikle yabancıların liman yatırımları
arttı ancak kapasite kullanımı henüz istenen düzeyde değil. Başlanan projeler
bitirilebilmek adına devam ediyor. Böylelikle önümüzdeki yıllarda deniz
taşımacılığı ve limancılık sıçrama yaptığı zaman alt yapımız hazır olacak.
Elleçlenen yük
grafiğinde istikrarlı artış
Türk
limanlarında elleçlenen toplam yük rakamı 2015 yılında 416 milyon ton civarında
olmuştu. Bu rakam 2016 yılında 430 milyon ton düzeyine çıktı. Bu
istatistiklerde dikkat çeken bir başka nokta ise Türk bayraklı gemilerin
elleçlenmesindeki oranı oldu. 2015 yılında Türk bayraklı gemilerin
elleçlenmedeki rakamı 36.5 milyon tona yaklaşmışken 2016’da bu rakam 38.6
milyon ton sınırına ulaştı.
Türkiye liman
ve denizciliği gelişiyor
Denizcilikte
jeopolitik konum avantajını yeni yatırımlarla ilerletmek isteyen Türkiye,
bölgesindeki siyasal ve ekonomik sorunlara rağmen dikkat çeken bir gelişme
sergiliyor. Yalnızca devlet yatırımları değil, yerli ve yabancı sermaye de
liman ve denizcilik alanında önemli yatırımlar yapıyor. Yılda ortalama yeni 5
liman hizmete girerken, inşası süren yaklaşık 20 liman mevcut. Bu limanlara
demiryolu ve karayolu altyapısı da dahil edilirken, teknoloji kullanım oranı da
hızla artıyor.
Limanlara
uğrayan gemilerin tonajında artış var
Türkiye
limanlarına uğrayan toplam gemi sayısında turizmin olumsuz gidişatı sebebiyle
2016 yılında bir miktar düşüş görünse de uğrayan gemilerin toplam gros tonunda
artış oldu. 2015 yılında Türkiye limanlarına 73.685 gemi uğramışken bu rakam
2016 yılında 71.220 oldu. Yine 2015 yılında bu gemilerin tonajı 747.5 milyon
gros ton iken bu rakam 2016 yılında 750 milyon gros tona ulaştı.
Dünyada durum
ne?
Dünya
taşımacılığında denizciliğin payı 2016 yılında da yüzde 84’te kaldı ve 5 yıl
üst üste aynı oranı korumayı başardı. 2016 yılında 2015 yılına göre dünya
taşımacılığı 1 milyar ton artarak yüzde 4 büyüdü. Toplam 13.18 milyar ton yük
taşınırken, bunun 11.10 milyar tonu denizyoluyla taşındı.
Dünya genelinde
taşınan yüklerin cinsine baktığımızda ise Minör Dökme Yükler ve Ham Petrol
yüzde 17’şer payla ilk sırada yer aldılar. Konteyner taşımaları yüzde 15 pay
ile ikinci sırada yer alırken, deniz cevheri yüzde 13 pay ile üçüncü sırada,
kömür ve LPG-LNG taşımaları yüzde 10’ar pay ile dördüncü sırada yerlerini
aldılar.
Kaynak: kargohaber.com