2016’da Mersin
Limanı’nda 30 milyon 287 bin 689 ton yük, 1 milyon 393 bin 441 TEU konteyner
elleçlendiğini belirten Mersin Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Cihat
Lokmanoğlu, öncelikli projeler arasında sayılan Mersin Ana Konteyner Limanı
projesinde ise adımların hızlandırılması gerektiğini söyledi.
Mersin gerek
coğrafi konumu gerek ticaret yeteneğiyle denizcilik potansiyeli yüksek bir
kent. Denizyolu taşımacılığı ve Mersin Limanı, kentin ekonomisinin itici gücü
konumunda. Mersin Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Cihat Lokmanoğlu,
Türkiye’nin en önemli dağıtım merkezlerinden biri olan Mersin’in sahip olduğu
limanı ile İç Anadolu, Akdeniz, Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinin
yüklerine hizmet veren, bu bölgelerdeki üretim merkezlerini dünya pazarlarına
açan kent konumunda olduğunu söyledi. Mersin’in aynı zamanda Ortadoğu
ülkelerinin ve Bağımsız Devletler Topluluğu’nun da transit merkezi konumunda
olduğunu vurgulayan Lokmanoğlu, “Kent, coğrafi konumu itibariyle Kuzey-Güney,
Doğu-Batı ulaştırma akslarında önemli bir noktada bulunmaktadır. Mersin Limanı
coğrafi açıdan avantajlı konumu ve sahip olduğu potansiyel nedeniyle TEN-T
projesi 2020 yılı A kategorisi limanlar kapsamına alınmıştır. TRACECA
Projesi'ne ülkemizin de dahil edilmesinin ardından temelleri atılan
Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattının, Akdeniz'e açılan kapısı yine Mersin
Limanımız olacak” dedi.
MEGA GEMİLERİ
AĞIRLIYOR
Mersin
Limanı’nın 2007 yılında özelleştirildiğini hatırlatan Cihat Lokmanoğlu,
özelleştirme sonrası geçen 10 yıllık süreçte kargo elleçleme miktarında %72,
konteyner hareketinde ise %80 oranında artış yaşandığını söyledi. Limanın,
lojistik, tarım ve gıda sektörlerinin odak noktası olduğunu vurgulayan
Lokmanoğlu, “Mersin Limanı tüm yük tiplerini elleçleyen genel bir limandır.
Özelleştirmenin ardından işletici firma MIP, limanın iş hacmini ve
verimliliğini artıracak saha ve ekipman yatırımlarına hız vermiş, özellikle
konteyner alanında yaptıkları yatırımlarla yeni hatların Mersin'e gelmesini
sağlamıştır. Konteyner taşımacılığında uzmanlaşan liman, aylık yanaşma
penceresi uygulaması ile geliş programını bildiren konteyner gemilerinin
programlarının her ay başında onaylanması, diğer gemilerin kalan boş rıhtımlara
alınması yoluyla ‘genel liman’ özelliğini devam ettirebilmiştir. Türkiye’de
Ro-Ro elleçleme kapasitesi en büyük liman olan Mersin Limanı, Ambarlı
bölgesinden sonra ülkemizin ikinci büyük konteyner limanıdır. İşletici firma
tarafından 2014 yılında başlanan genişleme projesi tamamlanmış Mersin Limanı
bugün 18 bin TEU kapasiteli, 59 metre genişliğinde, 400 metre uzunluğunda ve 16
metre drafta sahip mega gemilerin uğrak yapabileceği bir liman haline gelmiştir”
diye konuştu.
TOPLAM YÜKÜN %7’Sİ
MERSİN LİMANI’NDA ELLEÇLENDİ
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı verilerine göre 2016 yılında Türkiye
limanlarında 430 milyon ton civarında yük denizyolu ile taşındı. Mersin Deniz
Ticaret Odası istatistik servisi kayıtlarına göre ise 2016’da Mersin
Limanı’nda; 11 milyon 513 bin 437 ton yükleme, 18 milyon 774 bin 252 ton
boşaltma olmak üzere, toplam 30 milyon 287 bin 689 ton yük elleçlendiğini
aktaran Cihat Lokmanoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bu değerler, 2016’da
ülkemizde elleçlenen toplam yükün %7’sinin Mersin Limanı’nda elleçlendiğine
işaret etmektedir. ÖTV’si indirilmiş yakıt uygulamasına rağmen kabotaj taşımalarında
%4,3 oranında bir azalma yaşandı, bir önceki yıla göre ihracatta %7,7,
ithalatta %1,9 oranında düşüş kaydedildi. Transit taşımacılıkta ise, 2016’da
bir önceki yıla göre %23’e yakın bir oranla artışla en yüksek seviyeye ulaştı
ve 3 milyon 326 bin 680 ton olarak gerçekleşti. 2016’da limanımızda 4 bin 166
adet gemi ticari operasyon yaptı. Yine Odamız kayıtlarına göre Mersin
Limanı’nda konteyner taşımacılığında 2009 yılından itibaren düzenli artışlar
kaydedildi. 2014 yılında 1 milyon 470 bin 798 TEU ile en yüksek değere
ulaşıldı. 2016 yılında ise 693 bin 674 TEU yükleme, 699 bin 767 TEU boşaltma
olmak üzere toplam 1 milyon 393 bin 441 TEU konteyner elleçlemesi
gerçekleştirildi ve bir önceki yıla göre %2’lik bir düşüş kaydedildi. Bu
verilere göre ülkemiz limanları toplam konteyner elleçlemesinin ’sı Mersin
Limanı’nda gerçekleşti. Son dönemde gerek tonaj gerek TEU bazında kaydedilen
kısmi azalmanın, bölgede yaşanan karışıklık, Çin ekonomisindeki yavaşlama ve
Rusya ile yaşanan gerginlikten kaynaklandığı düşünülmektedir.”
YENİ LİMAN İÇİN
ÇALIŞMALAR HIZLANDIRILMALI
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından “3 Denize 3 Büyük Liman”
hedefiyle Akdeniz, Karadeniz ve Ege’de büyük liman projelerinin gündeme
alındığını hatırlatan Cihat Lokmanoğlu, bu kapsamda yapımı planlanan Mersin Ana
Konteyner Limanı’nın Ortadoğu ve Orta Asya orijinli yüklerin Akdeniz’e
çıkışında önemli bir ana liman görevi üstleneceği ve tamamlandığında yıllık 12
milyon TEU ilave kapasite yaratarak, sektöre güç katacak projelerden biri
olarak değerlendirildiğini söyledi. Lokmanloğu, ancak ön fizibilite
çalışmaları, Avrupa Birliği normlarına göre detay fizibilite ve ÇED çalışmaları
tamamlanan ve öncelikli projeler arasında sayılan bu limanla ilgili şu anda
herhangi bir gelişme yaşanmadığına dikkat çekti.
YATIRIMLAR
TEŞVİK EDİLMELİ
Dünya
ticaretindeki gelişmeler, değişen teknoloji ve artan yük oranlarına paralel
olarak limanlara uğrak yapan gemilerin tonajlarının ve boyutlarının da sürekli
büyüdüğünü belirten Cihat Lokmanoğlu, limancılık sektöründe yaşanan sorunlara
ilişkin ise şunları belirtti: “Mega gemiler taşıma maliyetlerini düşürmekte
ancak limanlar açısından elleçleme maliyetlerini arttırdığı gibi altyapının ve
ekipmanların yenilenmesi ve sahanın genişlemesi zorunluluğunu da beraberinde
getirmektedir. Bu durum rekabetçiliğini korumak isteyen birçok liman için
yenileme ve kapasite artışlarına yönelik ek yatırım ihtiyacı doğurmaktadır.
Limancılık sektörü temsilcileri bu noktada mali yüklerin azaltılması ve
yatırımların teşvik edilmesi gerektiğini belirtmektedir. Limanlar, işletme ve
yatırım süreçleri açısından çok sayıda kurumun yetki ve sorumluluk alanına
girmektedir. Limanların özelleştirilmesi ile birlikte diğer kurumların da bu
hıza ve gelişmeye uyum sağlayabilecek yapıya getirilmesi ihmal edilmemelidir.
Sektördeki yetki karmaşasının önüne geçirilmesi, mevzuatın birbirine uyumlu
hale getirilerek sadeleştirilmesi, bürokrasinin azaltılması ve gümrük
işlemlerinin kolaylaştırılması gerek liman işletmelerinin gerek liman
kullanıcılarının etkinliği açısından faydalı olacaktır. Liman içerisinde
yürütülen her iş, farklı mesleki bilgi ve beceri gerektirmektedir. Limanların
otomasyona geçmeye başlamasıyla kalifiye eleman ihtiyacı da artmaktadır.
Denizcilik ve limancılık sektöründe hizmet kalitesinin artması için sektörün
istek ve ihtiyaçlarına uygun, vasıflı elemanlar yetiştirilmesi, bu alanda
gereken eğitilmiş işgücü talebinin karşılanabilmesi için önemlidir.”
“Sektördeki
yetki karmaşasının önüne geçirilmesi, mevzuatın birbirine uyumlu hale
getirilerek sadeleştirilmesi, bürokrasinin azaltılması ve gümrük işlemlerinin
kolaylaştırılması gerek liman işletmelerinin gerek liman kullanıcılarının
etkinliği açısından faydalı olacaktır.”
Kaynak: lojistikhatti.com