Balast Suyu
Sözleşmesi eylül ayında yürürlüğe giriyor. Mevcut gemilere 2022’ye kadar arıtma
sistemi zorunluluğu geliyor. Brezilya, Hindistan, Norveç, Liberya ve Birleşik
Krallık, IMO’ya 50 milyar dolarlık fatura için 2 yıl öteleme çağrısı yapıyor.
Uluslararası
Deniz Ticaret Örgütü (ICS), Eylül’de yürürlüğe girecek Balast Suyu Sözleşmesi
kapsamında gemilere işgalci mikroorganizmaları arıtma sistemi zorunluluğu için
hükümetlerin ek süre istediğini, ICS’nin ve tüm üye armatörlerinin de bu
teklifi desteklediğini açıkladı. Armatörlerin 50 milyar dolara yaklaşan bu
faturayı karşılamasının verilen sürede mümkün olmayacağı dile getiriliyor.
Mevcut gemilere 2022’ye kadar bir arıtma sistemi tesis etme yükümlülüğü getiren
uygulama takviminin 2024’e çekilmesi öneriliyor. Dünya çapında 40 bin,
Türkiye’de ise bin 500 gemiye bu sistemin takılması gerekiyor .Uluslararası
Denizcilik Örgütü (IMO), 2004 tarihinde kabul ettiği Uluslararası Gemilerin
Balast Suları ve Sedimanlarının Kontrol ve Yönetimi Sözleşmesi’nin (BWM Sözleşmesi)
8 Eylül 2016 itibariyle Finlandiya’nın da sözleşmeyi kabulü ve bu suretle dünya
filosunu oluşturan toplam gros tonajın yüzde 35’inin ve aynı zamanda 52 ülkenin
sözleşmeye tabi olmasıyla 8 Eylül 2017 tarihinde tüm dünyada devreye gireceğini
açıklamıştı.
Sözleşmeye göre
8 Eylül 2017 tarihinden sonra tüm gemilerin balast suyunda sözleşmede
belirtilen azami mikro organizma yoğunluğu sınır olarak aranacak ve gemiler bu
standardı sağlamak üzere balast suyu arıtma sistemleri bulundurmak durumunda
kalacak. Sistemin maliyeti dünya denizciliği için 50 milyar dolar. Farkında olunmadan gemilerin balast suyuyla
birlikte taşınan ve yerel ekolojik sistemlere zararlı istilacı deniz
canlılarına karşı tedbirler getiren BWM Sözleşmesi’ne ICS tam destek veriyor. Ancak
ICS’nin temsil ettiği küresel denizcilik sektörü, yeni balast suyu arıtma
sistemlerinin gemilerde tesis edilmesi için belirlenen tarihler hakkında
hükümetler koalisyonu tarafından titizlikle hazırlandığı vurgulanan bir teklif
tasarısını kabul etmesi için sektörün küre- 50 milyar $’lık ‘biyo istila’
faturasına 2 yıl öteleme talebi Balast Suyu Sözleşmesi Eylül’de yürürlüğe
giriyor.
Mevcut gemilere
2022’ye kadar işgalci mikroorganizmaları arıtma sistemi zorunluluğu geliyor.
Brezilya, Cook Adaları, Hindistan, Norveç, Liberya, Birleşik Krallık IMO’ya 50
milyar dolarlık fatura için iki yıl öteleme çağrısı yapıyor. Uluslararası Deniz
Ticaret Örgütü de talebe destek veriyor. Küresel yasa belirleyicisi IMO’ya
çağrıda bulunuyor. ICS Genel Sekreteri Peter Hinchliff e, “Bu avantajlı teklif
kabul edilirse, denizcilik şirketleri deniz çevresi için daha faydalı olacak
güçlü teknolojiler belirleyip bunlara yatırım yapabilir” dedi. İMEAK Deniz
Ticaret Odası, ICS’nin konuyla ilgili basın bildirisini üyeleri ve Türkiye’deki
tüm denizcilik kuruluşlarıyla paylaştı.
6 ülke ortak
metin hazırladı
Brezilya, Cook
Adaları, Hindistan, Norveç, Liberya ve Birleşik Krallık tarafından sunulan
metinde, mevcut gemilere balast suyu arıtma sistemlerinin tesis edilmeye
başlanacağı tarihin ertelenmesi ve bu nedenle uygulama tarihinin gemilerin 8
Eylül 2019’daki veya bu tarihten sonraki ilk IOPP belgesi yenileme
sörveylerinden iki yıl sonrasın çekilmesi teklif edildi. Böylece tüm gemilerin
2022’ye kadar bir arıtma sistemi tesis etme yükümlülüğü 2024’e kadar
uzatılacak. ICS, bu teklifin, ICS ve üyeleri olan ulusal gemi sahipleri
birlikleri tarafından da tam olarak desteklendiğini vurguladı.ICS, mevcut
filodaki binlerce geminin, tip onayları için daha sıkı standartlar altında
onaylanmış sistemlerle donatılmadan önce, sözleşmeyle belirlenen tarih
yükümlülüğüne uymasının çevreyi koruma açısından herhangi bir mantığı
olmadığını savunuyor. Söz konusu standartlar ise IMO tarafından ancak 2016’da
kabul edilmiş olup, yakın zamanda “Balast Suyu Yönetimi Sistemleri Onay Kodu”
(Code for Approval of Ballast Water Management Systems) adını alacak zorunlu
bir düzenlemeye dâhil edilecek. ICS, şu konuya özelikle dikkat çekiyor:
Çevresel açıdan daha sıkı olan bu standartları Ekim 2018’e kadar yeni sistem
onayları için zorunlu olmayacak ve sadece Ekim 2020’den itibaren tesis edilen
sistemlerin yeni Kod’a göre onaylanması gerekecek.
Her yıl 3 milyar
ton balast suyu taşınıyor
Balast suyu
gemilerde, yük alırken geminin dengesini korumak için içine deniz suyu basılan,
geminin çeşitli yerlerine yerleştirilmiş su tanklarını tanımlıyor. IMO’ya göre
ticari gemiler yılda 3 ila 5 milyar ton balast suyunu ve içlerinde potansiyel
olarak işgalci olabilecek mikroorganizmaları bir yerden diğerine taşıyor. Bu da
bazı bölgelerdeki endemik türleri ve canlı çeşitliliğini ciddi biçimde tehdit
ediyor. Yani bazı canlılar doğal aşamayacakları sınırları gemilerin tanklarında
aşarak olmamaları gereken yerlere taşınıyor.
'Tersaneler
yetersiz kalabilir'
ICS, tersane ve
üretim kapasitelerinin 40 bin sistemde değişiklik yapmada yetersiz kalması
durumunda oluşacak sorunların yanı sıra kendi hataları olmamasına rağmen birçok
denizcilik şirketinin zor kararlar vermekle karşı karşıya bırakıldığını ifade
ediyor: “Yeni arıtma ekipmanlarının uluslararası sulardaki taşımacılık
hizmetleri sırasında balast suyu alma ve boşaltma işlemlerinin yürütüldüğü tüm
işletim koşulları için düzgün bir şekilde çalışacağının garantisi
verilmeyebilir ve denizcilik şirketlerinden muhtemelen bu pahalı sistemlere yatırım
yapmaları beklenecek. Söz konusu kararı vermek, genelde 25 yıllık ömürlerinin
sonuna yaklaşmış gemiler için çok daha zordur.” Peter Hinchliff e, “Denizcilik
şirketlerinin yüksek maliyetli arıtma sistemlerini çevrenin yararına en iyi
olacak şekilde ne zaman tesis edeceği hususunda her türlü belirsizliğin ortadan
kaldırılarak en akılcı kararların alınması için, IMO’nun, Temmuz’daki
toplantısında uygulama programı hakkında kesin bir karar alması hayati önem
taşıyor” diyor.
Türk armatörler
de öteleme istiyor
İstanbul Navlun
Endeksi (ISTFIX) Balast Suyu Yönetim Sözleşmesi’nin ve Türk denizciliğine
muhtemel etkilerine yönelik önemli çalışmasını geçtiğimiz Eylül ayında DÜNYA
ile paylaşmıştı. Türkiye’de yaklaşık bin 500 gemiye bu sistemin takılması
öngörülüyor. Bu da e n az 500 milyon dolarlık ek maliyet anlamına geliyor.
OrTech Genel Müdürü Ömür Karataş, maliyetlerin zorunluluk ve sipariş yoğunluğu
nedeniyle kısa sürede katlanarak artabileceğini dile getirmişti. Yeni
uygulamadan en fazla yaşlı koster filosunun etkilenmesi bekleniyor. Bazılarına
bu sistemin takılması bile mümkün değil. Türk armatörler de uluslararası
meslektaşları gibi bu sürenin uzatılmasını destekliyor.
Kaynak: Dünya-
Aysel YÜCEL
Kaynak: lojiport.com